Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Erastaja eksitus

    Eesti Raudtee (ER) erastamine on otsustatud, kuid küsimärke pole vähemaks jäänud. Tundub, et erastamise hõlma all teostati müstilist poliitikat, mille viljad võivad kujuneda päris mõruks.
    Erastajad on kinnitanud, et erastamisel arvestati lisaks laekuvale rahalisele tulule ning äriplaanile erastaja strateegilisust ehk seda, kelle puhul on kõige selgemini näha, et ta kavatseb pikaajaliselt tegeleda raudteeäriga.
    Kutsedokumentide punkti 2.5. lõikes 2 on sätestatud, et ?strateegilise investorina käsitleb erastamisagentuur (EEA) juriidilist isikut, kellel on laialdane kogemus raudteeinfrastruktuuri majandamisel ja raudteekaubavedude korraldamisel, kes omab piisavalt finantsvõimsust esitatud pakkumise elluviimiseks ning kes on otseselt seotud esitatud pakkumisega.?
    Parimaks valitud Rail Estonia (RE) tuumikinvestoril Kingsley Groupil puudub kogemus raudteede opereerimisel. Täna otsib firma raudteele ostjat. Võimalik uus investor tahab ettevõtet analüüsida ja tulemustest lähtuvalt tõusevad päevakorda muudatused äriplaanis.
    Erastajad on kinnitanud, et miks peaks Eesti loobuma 700 miljonist kroonist, mis kasvatab valitsuse stabiliseerimisreservi mahtu ja võimaldab toetada ettevõtluse arengut ning omandireformi lõpuleviimist?
    Teistest pakkumistest kuni miljard krooni kõrgem ostuhind lähtub suurtest kasumiprognoosidest, mis erastamisnõustajate kinnitusel on ebarealistlikud ning milles ei kajastu Venemaa tururisk. Kalli ostu finantseerimine lausa nõuab kõrgeid kasumeid, mis omakorda eeldab raudteetariifide tõstmist. Tulemuseks on Eesti kui transiidikoridori konkurentsivõime langus ja tervikuna hoop meie majandusele. Ettevõtlus ja omandireform võivad rahadest suu puhtaks pühkida.
    Rahast rääkides meenuvad ühe EEA nõukogu liikme sõnad, et RERi pakkumise väärtus, kus arvestatud ostuhinda ning dividendide ja vähemusosaluse nüüdisväärtust, oli pakkujatest kõige suurem ? üle 3 miljardi krooni, samas kui RE-l oli sama näitaja 2,4 ning BRS-il 1,4 miljardit.
    Erastamisotsust põhjendades on mainitud, et Rail Estonia taga on kolm tugevat Põhja-Ameerika raudtee-ettevõtet, kellest kaks on ka pakkumisse ametlikult kaasatud.
    USA lühiradade operaator Rail America ja Delaware?is registreeritud CSX Europe ruttasid peale liisu langemist kinnitama, et ei kavatse ERi raha paigutada. Lisaks on endiselt kahtluse all Canadian Pacific Railway (CPR) võimalik investeering. Ajakirjanduse andmetel kaalub CPR hoopis raudteeärist loobumist.
    Mis puudutab siduvaid lepinguid rahastajatega, siis neid ei olnud praegu veel ühelgi pakkujal, on väitnud teede- ja sideminister Toivo Jürgenson. RERil oli oma rahastajalt, Deutsche Pfandbriefe UK-lt siduv pakkumine tehingu finantseerimiseks, ilma milleta ei olnud võimalik üldse pakkumist teha. Lisaks sellele olid aktsionäride poolt võetud kirjalikud kohustused omakapitali suurendamiseks. Finantseerimise allikad pidid olema näidatud pakkumise hetkel, mitte peale selle esitamist. RE bluffimine on viinud eksitusse ka ajakirjanikud, kes usuvad Chase Manhattani ja Deutsche Banki tagatiste olemaolusse, kuigi keegi pole neid näinud.
    Lisaks väideti, et RERil puudusid üldse mingisugused kokkulepped Rootsi riigiraudteega. Iga RERi pakkumisega tutvunu pidi tähele panema, et SJ International oli märkinud RERi aktsiaid 17,5 miljoni Eesti krooni väärtuses ning rootslastel oli aktsionäride lepingu kaudu olemas valitsev mõju RERis nii nagu seda nõudsid erastamistingimused. Võidu puhul oleks SJ International teinud rahalise sissemakse aktsiakapitali.
    Mida toob tulevik? RE ja Eesti riigi läbirääkimised jooksevad ummikusse, mis annab võimaluse BRSile, kes Jürgensoni sõnul ootab oma võimalust. Ainus allesjäänud pretendent surub lepingutingimuste osas riigi vastu seina, kuna eelarve ja koalitsiooni antud lubadused ei kannataks erastamise ebaõnnestumist välja.
    Kuid ühte tuleb tunnistada: juhul kui RE maksab ausalt raudtee eest 1,7 miljardit krooni, peab pakkumiste teistest tingimustest kinni, kirjutab alla Eesti huvisid arvestava lepingu ja annab ER-i arengule uue hoo, siis ei tohiks kellelgi juriidilisi ega sisulisi pretensioone olla. Kaasa arvatud allakirjutanul.
    Vassimise ja selgrootu käitumisega on ERi erastamine muudetud farsiks, mis vähendab ettevõtjate usku sirgjoonelise majanduspoliitika võimalikkusesse Eesti Vabariigis.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Intressitõus töötab: turud reageerisid suure ralliga
Maailma aktsiad tõusid kolmapäeval, kuna investorid loodavad, et tulevased intressitõusud muutuvad vähem agressiivseks. Esimesed märgid näitavad, et eelmised käigud rahapoliitika karmistamiseks töötavad ja leevendavad hinnasurvet.
Maailma aktsiad tõusid kolmapäeval, kuna investorid loodavad, et tulevased intressitõusud muutuvad vähem agressiivseks. Esimesed märgid näitavad, et eelmised käigud rahapoliitika karmistamiseks töötavad ja leevendavad hinnasurvet.
Lähed paremale, kaotad elu – lähed vasakule, saad surma
Keskpankurite ja poliitiliste otsustajate suusad kipuvad juba enne esimest lund risti minema ning kukkumine ja vigastuste ravi maksab miljardeid, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Keskpankurite ja poliitiliste otsustajate suusad kipuvad juba enne esimest lund risti minema ning kukkumine ja vigastuste ravi maksab miljardeid, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Täna lõppeb DelfinGroupi aktsiate avalik pakkumine
Läti finantsettevõtte DelfinGroupi aktsiaid saab 1,44eurose hinnaga märkida veel täna poole neljani õhtul.
Läti finantsettevõtte DelfinGroupi aktsiaid saab 1,44eurose hinnaga märkida veel täna poole neljani õhtul.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Suur galerii: Äriplaan 2023 tõi kokku rekordarvu ettevõtlikke inimesi
Eelmise nädala neljapäeval peetud Äriplaani konverentsil osales 650 inimest, kes kuulasid tippettevõtjate äriplaane ja ootusi algavaks majandusaastaks.
Eelmise nädala neljapäeval peetud Äriplaani konverentsil osales 650 inimest, kes kuulasid tippettevõtjate äriplaane ja ootusi algavaks majandusaastaks.
Hirmust tuleb rääkida, et seda mitte karta
Varem hoiduti tuumaohust rääkimisest, et mitte külvata asjatut masendust ja paanikat. Nüüd, vastupidi, sellest justnimelt tulebki rääkida, et hoida ära asjatut masendust ja paanikat, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Varem hoiduti tuumaohust rääkimisest, et mitte külvata asjatut masendust ja paanikat. Nüüd, vastupidi, sellest justnimelt tulebki rääkida, et hoida ära asjatut masendust ja paanikat, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Rahvaloendus: keskmise Eesti elaniku kodu on vanem kui ta ise
Keskmine eluruum pärineb aastast 1972 ning keskmine eestlane sündis aastal 1979, seega on keskmise eestlase kodu temast vanem. Samuti domineerivad Eesti inimeste kodudena endiselt nõukogudeaegsed hooned.
Keskmine eluruum pärineb aastast 1972 ning keskmine eestlane sündis aastal 1979, seega on keskmise eestlase kodu temast vanem. Samuti domineerivad Eesti inimeste kodudena endiselt nõukogudeaegsed hooned.

Olulisemad lood

Majanduse aeglustumise tõttu langevad ülemaailmsed transpordikulud
Konteinerite transpordikulud on kogu maailmas langemas, kuna merekaubandust pandeemia ajal vaevanud kitsaskohad taanduvad kiiresti. Langus võib aidata vähendada inflatsiooni ja anda signaali nõudluse aeglustumisest maailmamajanduses.
Konteinerite transpordikulud on kogu maailmas langemas, kuna merekaubandust pandeemia ajal vaevanud kitsaskohad taanduvad kiiresti. Langus võib aidata vähendada inflatsiooni ja anda signaali nõudluse aeglustumisest maailmamajanduses.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.