• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Erastaja eksitus

    Eesti Raudtee (ER) erastamine on otsustatud, kuid küsimärke pole vähemaks jäänud. Tundub, et erastamise hõlma all teostati müstilist poliitikat, mille viljad võivad kujuneda päris mõruks.
    Erastajad on kinnitanud, et erastamisel arvestati lisaks laekuvale rahalisele tulule ning äriplaanile erastaja strateegilisust ehk seda, kelle puhul on kõige selgemini näha, et ta kavatseb pikaajaliselt tegeleda raudteeäriga.
    Kutsedokumentide punkti 2.5. lõikes 2 on sätestatud, et ?strateegilise investorina käsitleb erastamisagentuur (EEA) juriidilist isikut, kellel on laialdane kogemus raudteeinfrastruktuuri majandamisel ja raudteekaubavedude korraldamisel, kes omab piisavalt finantsvõimsust esitatud pakkumise elluviimiseks ning kes on otseselt seotud esitatud pakkumisega.?
    Parimaks valitud Rail Estonia (RE) tuumikinvestoril Kingsley Groupil puudub kogemus raudteede opereerimisel. Täna otsib firma raudteele ostjat. Võimalik uus investor tahab ettevõtet analüüsida ja tulemustest lähtuvalt tõusevad päevakorda muudatused äriplaanis.
    Erastajad on kinnitanud, et miks peaks Eesti loobuma 700 miljonist kroonist, mis kasvatab valitsuse stabiliseerimisreservi mahtu ja võimaldab toetada ettevõtluse arengut ning omandireformi lõpuleviimist?
    Teistest pakkumistest kuni miljard krooni kõrgem ostuhind lähtub suurtest kasumiprognoosidest, mis erastamisnõustajate kinnitusel on ebarealistlikud ning milles ei kajastu Venemaa tururisk. Kalli ostu finantseerimine lausa nõuab kõrgeid kasumeid, mis omakorda eeldab raudteetariifide tõstmist. Tulemuseks on Eesti kui transiidikoridori konkurentsivõime langus ja tervikuna hoop meie majandusele. Ettevõtlus ja omandireform võivad rahadest suu puhtaks pühkida.
    Rahast rääkides meenuvad ühe EEA nõukogu liikme sõnad, et RERi pakkumise väärtus, kus arvestatud ostuhinda ning dividendide ja vähemusosaluse nüüdisväärtust, oli pakkujatest kõige suurem ? üle 3 miljardi krooni, samas kui RE-l oli sama näitaja 2,4 ning BRS-il 1,4 miljardit.
    Erastamisotsust põhjendades on mainitud, et Rail Estonia taga on kolm tugevat Põhja-Ameerika raudtee-ettevõtet, kellest kaks on ka pakkumisse ametlikult kaasatud.
    USA lühiradade operaator Rail America ja Delaware?is registreeritud CSX Europe ruttasid peale liisu langemist kinnitama, et ei kavatse ERi raha paigutada. Lisaks on endiselt kahtluse all Canadian Pacific Railway (CPR) võimalik investeering. Ajakirjanduse andmetel kaalub CPR hoopis raudteeärist loobumist.
    Mis puudutab siduvaid lepinguid rahastajatega, siis neid ei olnud praegu veel ühelgi pakkujal, on väitnud teede- ja sideminister Toivo Jürgenson. RERil oli oma rahastajalt, Deutsche Pfandbriefe UK-lt siduv pakkumine tehingu finantseerimiseks, ilma milleta ei olnud võimalik üldse pakkumist teha. Lisaks sellele olid aktsionäride poolt võetud kirjalikud kohustused omakapitali suurendamiseks. Finantseerimise allikad pidid olema näidatud pakkumise hetkel, mitte peale selle esitamist. RE bluffimine on viinud eksitusse ka ajakirjanikud, kes usuvad Chase Manhattani ja Deutsche Banki tagatiste olemaolusse, kuigi keegi pole neid näinud.
    Lisaks väideti, et RERil puudusid üldse mingisugused kokkulepped Rootsi riigiraudteega. Iga RERi pakkumisega tutvunu pidi tähele panema, et SJ International oli märkinud RERi aktsiaid 17,5 miljoni Eesti krooni väärtuses ning rootslastel oli aktsionäride lepingu kaudu olemas valitsev mõju RERis nii nagu seda nõudsid erastamistingimused. Võidu puhul oleks SJ International teinud rahalise sissemakse aktsiakapitali.
    Mida toob tulevik? RE ja Eesti riigi läbirääkimised jooksevad ummikusse, mis annab võimaluse BRSile, kes Jürgensoni sõnul ootab oma võimalust. Ainus allesjäänud pretendent surub lepingutingimuste osas riigi vastu seina, kuna eelarve ja koalitsiooni antud lubadused ei kannataks erastamise ebaõnnestumist välja.
    Kuid ühte tuleb tunnistada: juhul kui RE maksab ausalt raudtee eest 1,7 miljardit krooni, peab pakkumiste teistest tingimustest kinni, kirjutab alla Eesti huvisid arvestava lepingu ja annab ER-i arengule uue hoo, siis ei tohiks kellelgi juriidilisi ega sisulisi pretensioone olla. Kaasa arvatud allakirjutanul.
    Vassimise ja selgrootu käitumisega on ERi erastamine muudetud farsiks, mis vähendab ettevõtjate usku sirgjoonelise majanduspoliitika võimalikkusesse Eesti Vabariigis.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Enefiti börsikell kuulutab Eesti väikeaktsionäri triumfi
Enefit Greeni aktsiate esmane avalik pakkumine õnnestus vaatamata sellele, kuidas aktsia käituma hakkab, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Enefit Greeni aktsiate esmane avalik pakkumine õnnestus vaatamata sellele, kuidas aktsia käituma hakkab, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Börs: USA turul parim nädal alates juunist
USA aktsiaturud lõpetasid reede tõusuga ning Dow Jonesi indeksi jaoks oli see nädal parim alates juunist. Aktsiatel aitasid nädala jooksul kallineda pankade tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
USA aktsiaturud lõpetasid reede tõusuga ning Dow Jonesi indeksi jaoks oli see nädal parim alates juunist. Aktsiatel aitasid nädala jooksul kallineda pankade tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
Nädala lood: Enefit Greeni triumf ja kuidas kurikuulus ärimees oma esimese miljoni teenis
Käesoleval nädalal hullutas lugejaid kõik, mis puudutas Enefit Greeni börsiletulekut. Selleks on ka põhjust – Enefit Greeni aktsiaid märgiti üle rohkem kui neljakordselt ning aktsiahinnaks kujunes 2,9 eurot, mis on pakkumise seatud hinnavahemiku ülemises pooles. Tegu on Baltimaade börside rekordiga.
Käesoleval nädalal hullutas lugejaid kõik, mis puudutas Enefit Greeni börsiletulekut. Selleks on ka põhjust – Enefit Greeni aktsiaid märgiti üle rohkem kui neljakordselt ning aktsiahinnaks kujunes 2,9 eurot, mis on pakkumise seatud hinnavahemiku ülemises pooles. Tegu on Baltimaade börside rekordiga.
Indrek Kasela Enefiti IPOst: kodanikuna takka ei kiida, aga investorina olnuks patt mitte osaleda
PRFoodsi juht Indrek Kasela tõdes, et ei kiida Enefit Greeni tegevust heaks, kuid investorina kasutas siiski võimaluse ära ning märkis ettevõtte IPO-l aktsiaid.
PRFoodsi juht Indrek Kasela tõdes, et ei kiida Enefit Greeni tegevust heaks, kuid investorina kasutas siiski võimaluse ära ning märkis ettevõtte IPO-l aktsiaid.