Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riik peab toimima ja saab toimida paremini
Noored reformerid käisid Reformierakonna juhatuses välja ettepaneku alandada üksikisiku tulumaksu 2007. aastaks 10 tasemele. See ei ole lihtsalt loosung, vaid hästi läbimõeldud positiivne ettepanek. Riigi tulusid alandada pole raske, alati on küsimus kuludes.
Nõuame tulu- ja kuluanalüüsi kõigile avaliku sektori tegevustele, hangetele (kohalikust või riigieelarvest finantseeritavatele). Peab olema selge, miks ja millist teenust avalik sektor ostab või toodab. Tuleb kaotada Bismarcki ajast pärit mentaliteet, et poliitika on suur mäng võõraste rahadega. Riigi ülesanne on kodanike ja nende vara kaitse, mitte tema rahakotti ja igapäevaellu tungimine.
Samuti peab selge olema, milline on parim viis mingi teenuse pakkumiseks. Ükskõik millise teenuse puhul on nõutav selle pakkumine vaba konkurentsi põhimõttel.
Mis on Eestis kõige kehvem teenus, mis on pea igale inimesele vältimatu ning mis lõhub otseselt inimeste vara? Vastus on auklikud Eesti teed ning lahendus oleks selle teenuse pakkumine erasektori poolt konkurentsi tingimustes.
On selge, et mitmed praegused seadused asetavad kodanikele ja riigieelarvele jõhkra koorma: vallandamishüvitised, kohustuslikud kindlustused ja puudulik karistusseadustik. Nõuame nende selget analüüsi ning muutmist. Jüri Ott ei vääri võimult sadu tuhandeid, vaid manitsust nagu talle osaks on saanud kodanikelt!
Kõik lõive teenivad asutused (nt autoregistrikeskus, toll) tuleb riigieelarvest välja viia, muutes nad iseseisvaks ja isefinantseerivaks riigi omandis äriühinguteks, mis osutavad selgelt defineeritud avalikku teenust. Riik peab finantseerima kindlate teenuste osutamist, mitte maju ja ameteid. Praegused 13 inspektsiooni, 18 avalik-õiguslikku asutust, 23 sihtasutust, 23 ametit, 31 riigiasutust, 10 muud valitsusasutust on lihtne muuta mittetulundusühinguteks või aktsiaseltsideks, mis teenivad tulusid riigi tellimusi täites.
Meil on heameel, et osaliselt riik juba läheb seda teed. AS Eesti Vanglatööstus ja AS Riigi Kinnisvara on ausa ja selge riigimajandamise esimesed pääsukesed.
Nõuame bilanssi kõigist riigi varadest. Tuleb selgelt ja arusaadavalt mõõta nende kasutamise efektiivsust, kontrollida vastavust riigi võimu kehtestamise ülesandele.
Riiklikele investeeringutele kehtestatakse tulu-kulu aruande kohustus, bilansi-, tagatis- ja 50 omafinantseerimise kohustus ning tootlusnõuded. Me ei poolda riiklike investeeringuid üldiselt, kuivõrd me ei pea riigi ülesandeks olla varade omanik. Küll näeksime riiki laenajana, kes annab laenu avalike teenuste osutajatele, et tagada osutavate teenuste kestev kvaliteet.
Praegu kulub suurel hulgal raha toetuste maksmiseks. Hea näide on siin transport. Toetada tuleks pigem konkreetset tarbijat, mitte ettevõtet Sebe, Saare Liinid või Draamateatrit. Inimene ise valib, kuidas ta abi kasutab, ning abi saavad ainult need, kes seda vajavad. Jüri Mõis lastetoetust ei vaja!
Alandades riigi kulusid, pannes riigi paremini töötama, saame alandada ka maksukoormust. Oleme veendunud, et riik saab paremini toimida.