Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Unimogi legosõiduk sai esindaja

    Unimog on sõiduk, mille olemust on üsna raske määratleda. Ta sisaldab endas kõike: veoautot, traktorit, maasturit, lisaks on ta erinevatest agregaatidest ja lisaseadmetest kokku pandav nagu Lego konstruktor. Isegi juhi kohta koos roolide ja pedaalidega on võimalik mõne minutiga ühest kabiini servast teise liigutada.
    Kokku on Unimogi tootjad lepingulistes suhetes 25 tehasega, mis valmistavad ühtekokku 300 erinevat agregaati. Temaga saab vajadusel lükata lund, puistata liiva, koristada ja kasta tänavaid, kustutada tuld, vedada vaguneid, künda põldu jne, jne. Ja kõige tipuks on tal täitsa olemas ka kõige tavalisem veokastiga variant. See on eriti populaarne sõjaväelaste seas. Näiteks Leedu sõjavägi kavandab lähitulevikus suurema partii veokastiga Unimogide ostu, üks suurim tellija on senini olnud aga Belgia sõjavägi.
    Ka Eestis ei ole Unimog tundmatu sõiduk. Kokku on neid meie registris 44, enamus jõudnud siia kasutatutena Lääne-Euroopast. Äsja saabus Silberauto kaudu Eestisse täiesti tuttuus Unimog 400, mis kohandatud teetööde tarvis. Saaremaa teedevalitsusele läinud sõidukiga saab suvel niita korraga nii teeserva kui kraaviperve, talvel lükata lund ja puistata soolaliiva, auto kabiin on nagu kahekohaline Playstation, kus juht ja kaasas sõitev operaator kangide ja nuppude abil erinevaid seadmeid juhivad.
    Unimogi Balti esinduse direktor Ants Lill tunnistas, et Silberautol on õigus ka autosid kohapeal kokku panna, ehk Balti esindusel on kontakt kõigi 25 tehasega, mis toodavad lisaseadmed. Seega tellitakse tehasest auto, lisaseadmed vastavalt kliendi soovile erinevatest tehastest ja auto komplekteeritakse Eestis. Ehkki lihtsamaid lisaseadmeid, nagu näiteks lumesahkasid, on võimalik ka kohapeal toota, seda teed Unimogi müüjad siiski ei lähe. ?Tehase etteantud nõuded on väga ranged ja kõik lisaseadmed peavad olema Mercedese poolt aktsepteeritud,? lausus Lill. Sestap asuvad ka enamik lisaseadmete tootjaid Saksamaal, kuid on ka tehaseid Ungaris ja mujal Euroopas.
    Kuid juba Unimogi baasauto ise on äärmiselt tähelepanuväärne. Juba pool sajandit tootmises olnud auto ei ole oma põhiolemuselt aja jooksul palju muutunud, suuresti on muudatused toimunud vaid kabiini väliskujus ja tehnilistes nüanssides. Kõikidel autodel on jõuvõttevõllid nii ees kui küljel ning nende pöörlemiskiirus ei sõltu mootori pööretest. Eriti tähelepanuväärsed on Unimogi läbivusvõimed maastikul. Eraldi reduktorite abil on tõstetud tagasilda, ehk auto kliirensit, tema tõusu- ja külgkalde nurk lubavad ronida üles lausa uskumatult järskudest tõusudest. Proovisõidul Maardu krossirajal ei leidu ühtegi kallakut ega mäge, mis võiks sellele autole üle jõu käia, roni üles millise nurga alt tahes.
    Mootoritena kasutatakse U300 ja U400 seerial MB eeljahutusega turbodiisel mootoreid, millest üks on 150 hj, teine 177 hj. Kevadel Euroopas müügile jõudnud uus Unimog 500 kabiini alla mürisevad aga juba märksa võimsamad jõuallikad: 230 ja 280 hj.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Raadiohommikus: meie mees Kiievis ja inflatsiooni kasvupind
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Eesti 200 juht: Kaja Kallasel on riigi pikaajalised kulud käest läinud
Pärast märtsivalimisi saab järgmine valitsus Kaja Kallaselt ja Reformierakonnalt pärandiks eelarve, kus suurtele seadustesse sisse kirjutatud kulutustele ei ole reaalset katet. Vastutustundlikust valitsemisest on ka Reformierakonna juhtimisel alles jäänud vaid mälestus, kirjutab Eesti 200 esimees Kristina Kallas.
Pärast märtsivalimisi saab järgmine valitsus Kaja Kallaselt ja Reformierakonnalt pärandiks eelarve, kus suurtele seadustesse sisse kirjutatud kulutustele ei ole reaalset katet. Vastutustundlikust valitsemisest on ka Reformierakonna juhtimisel alles jäänud vaid mälestus, kirjutab Eesti 200 esimees Kristina Kallas.
Tööhõiveraporti ootuses sulgusid peamised USA indeksid madalamal
Wall Streeti peamised indeksid sulgusid neljapäeval madalamal. Investorid ootavad nüüd tööministeeriumi tööhõiveraportit, mis ilmub reede hommikul.
Wall Streeti peamised indeksid sulgusid neljapäeval madalamal. Investorid ootavad nüüd tööministeeriumi tööhõiveraportit, mis ilmub reede hommikul.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Pevkur esitab välisluure juhiks Kaupo Rosina
Kaitseminister Hanno Pevkur otsustas välisluureameti uue juhi kandidaadiks esitada Kaupo Rosina.
Kaitseminister Hanno Pevkur otsustas välisluureameti uue juhi kandidaadiks esitada Kaupo Rosina.
Raadiohommikus: meie mees Kiievis ja inflatsiooni kasvupind
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Päikesepaneelide paigaldamine katusele
Eestis on üha enam hakatud paigaldama päikesepaneele ja ehitama terveid päikseelektrijaamu. Rohepööre, pandeemialainete ajal alanud ja geopoliitilise olukorra tõttu üha kallinevad elektrihinnad on muutnud päikesepaneelid üha populaarsemaks.
Eestis on üha enam hakatud paigaldama päikesepaneele ja ehitama terveid päikseelektrijaamu. Rohepööre, pandeemialainete ajal alanud ja geopoliitilise olukorra tõttu üha kallinevad elektrihinnad on muutnud päikesepaneelid üha populaarsemaks.

Olulisemad lood

Aseri tellisetehas teeb ajaloo parimat tulemust
Kuigi sel aastal lõpetas Aseri tellisetehas müügi Venemaa turule, on ettevõtte esimese kaheksa kuu majandustulemused võrreldes eelmise aasta sama ajaga paremad, kirjutab Lääne-Virumaa Uudised.
Kuigi sel aastal lõpetas Aseri tellisetehas müügi Venemaa turule, on ettevõtte esimese kaheksa kuu majandustulemused võrreldes eelmise aasta sama ajaga paremad, kirjutab Lääne-Virumaa Uudised.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.