Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Toll ründab sinise kütuse pettust

    Põhimõte, kuidas toll tavalisest diislikütusest kuus korda madalama aktsiisiga sinisel diislikütusel enam petturiteni jõuda ei lase, on lihtne: järelevalve alla jäetakse iga tollilaost vabasse ringlusesse minev sinise kütuse kogus.
    Viimane tähendab, et sinine kütus võib vahetada omanikku vaid tolli kirjaliku loa alusel kuni selle tanklasse või muu lõppkasutajani jõudmiseni välja.
    ?Kui kütus vahetab laost tanklani seitse korda omanikku, siis tahame selle kohta ka seitset dokumenti,? ütles tolliameti pressiesindaja Aivar Pau. ?Toll tahab pettureilt võtta täielikult võimaluse teha sinise kütusega ebaseaduslikke tehinguid.?
    Põhjus, miks toll tänavu 15. septembrist rakendunud süsteemi tõsiselt ellu viia tahab, on lihtne: aktsiisiga 50 senti kilogrammi kohta maksustatavat sinist diislikütust imporditakse Eestisse kogustes, mis lubavad Eestit pidada tõeliseks agraarmaaks ? ainuüksi selle aasta üheksa kuuga toodi Eestisse 55 miljonit kilo sinist diislikütust, mida tohib kasutada vaid traktorites, põllutöömasinates ja kutseliste kalameeste paatides.
    Kui oletada, et mittesihipäraselt tarvitatakse Eestisse aastas imporditavast sinisest kütusest pool, tähendab see 70?80 miljoni kroonist maksupettust. Lisaks kasutatakse pettuseks ka punast kütust ehk kerget kütteõli, mille impordinumber on sinise kütuse omast neli korda suurem.
    Kütuse värvimist soodustas raske kütteõliga petmise piiramine eelmise aasta lõpus.
    ?Tänavu esimesel poolaastal värviti punaseks kaks korda rohkem kütust kui Eestis vaja läheb,? ütles tolliameti kontrollitalituse peaspetsialist Enn-Toivo Annuk. ?Punast kütust on ka lihtsam pesta kui sinist.? Samas jälgivad tollitöötajad valikuliselt ka punase kütuse liikumist. ?Vaatleme seda firmade kaupa, meile on teada, kes punast värvi maha pesta võiks,? sõnas Annuk.
    Konkreetseid numbreid kütuse väärkasutamise kohta pole, küll on tollil andmeid, et sinise kütuse jõul liiguvad paljud veo- ja sõiduautod. ?Näiteks Tallinna taksojuhtidel on kindlad tanklad, kus seda võtmas käiakse,? rääkis tollitöötaja, kes ei soovinud turvalisuse kaalutlustel oma nime avaldada. ?Ka on Tartu maantee ääres tanklaid, kus paari päevaga müüakse üle 10 tonni sinist kütust ehk sama palju kui mõnes tanklaketis kahe nädalaga.? Kindel klientuur on ka piiriäärsetel tanklatel, kus paagi võtavad sinist kütust täis välismaale suundujad.
    Sinise kütuse müüki tanklates on hoogustanud tõsiasi, et kütus on väga hea kvaliteediga (lisatud on vaid värvainet ja nn markerit).
    Nüüd hakkas toll tõsisemalt tööle ka tanklaomanikega. ?Juhime oma teatistes tanklaomanike tähelepanu sellele, et eriotstarbelise diislikütuse müüki sõidu- või veoauto paaki käsitleb toll seadusega mitte kooskõlas olevana,? ütles Aivar Pau. Samas tunnistas Pau võimatuks, et tolliametnik iga tankla kraani juures või talumehe kõrval seisaks.
    Lisaks neile abinõudele hakkavad tollitöötajad teedel üha sagedamini diiselmootoriga autosid peatama, et kontrollida, kas kütusena ei kasutata kerget kütteõli või eriotstarbelist diislikütust.
    Tolli aktiivsus on puudutanud mitut kütusemüüjat, kes varem müüsid alandatud aktsiisiga sinist kütust nagu tavalist. Neste Eesti hulgimüügijuhi Rain Talmari sõnul on Eesti Õliühingu liikmetega käidud ka tolliameti peadirektori Aivar Rehe jutul. ?Põhimõtteliselt kiidame me kontrolli heaks,? rääkis Talmar. ?Aga asjaajamise ajal autod seisavad.?
    Ka ASi Oiliken juhatuse esimees Indrek Suits nimetas probleemina müügiloa saamisele kuluvat aega. ?Teeme tollile avalduse. Toll saadab selle inspektuuri, kus ostja asub. Seal võetakse temaga ühendust, tihti otsib ostja ka ise tolliga kontakti. Kui ostja sobib eriotstarbelise diislikütuse ostjaks, tuleb teade sama teed pidi tagasi,? kirjeldas ta protsessi.
    ASi Alexela Oil juhatuse liige Juhan Parmas ütles, et kliendid on rahutud, kui neile tonni sinise kütuse ostmisel nii palju tüli tehakse. ?Lihtsam oleks ju, kui esitaksime tollile ostjate nimekirja ja koormate sihtkohad,? sõnas ta.
    Tolliamet ei varja, et lauskontroll on müüjatele esialgu mõningaid ebameeldivusi valmistanud, samas ei osatud ette näha kontrolli mahtu: importöörile järgneb müügiahelas üks hulgimüüja, siis teine, sellele omakorda kaks müüjat, kes müüvad kütuse omakorda paarikümnele ostjale.
    Pau sõnul on liigsest bürokraatiast vabanemiseks kaks lahendust. ?Esiteks sõlmime info operatiivse vahetamise eesmärgil järgmise aasta teises kvartalis kütuse lõpp-tarbijatega lepingud andmete elektrooniliseks vahetamiseks, teiseks oleme selle aja peale saanud piisava ülevaate kütuseturul toimuva kohta ning sajaprotsendiline kütuse järelevalve alla võtmise vajadus langeb ära. Riskianalüüsile tuginedes tuleb kontroll pisteline,? teatas ta.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Ootamatult sügav majanduslangus paneb prognoose ümber tegema
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Tiit Kolde: iga idee, mis tõstab turvatunnet, on kuldaväärt
Tänavune aasta on erakordne – sõda Ukrainas, kõrge inflatsioon, energiakriis ning laiemalt turvalisuse ja toimetulekuga seotud probleemid on ilmsed, samas lahendused niiväga mitte, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse juhatuse liige Tiit Kolde.
Tänavune aasta on erakordne – sõda Ukrainas, kõrge inflatsioon, energiakriis ning laiemalt turvalisuse ja toimetulekuga seotud probleemid on ilmsed, samas lahendused niiväga mitte, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse juhatuse liige Tiit Kolde.
USA aktsiaturg rallis Powelli kõne peale
USA aktsiaturg rallis kolmapäeval üle 3% ülespoole, kui Föderaalreservi juht Jerome Powell viitas oma kõnes, et detsembrikuu rahapoliitika istungilt võiks oodata varasemast aeglasemat intressitõstmist. Powell lisas, et inflatsiooniga võitlemine pole veel läbi ning on tõenäoline, et intressid jäävad veel teatud ajaks kõrgele tasemele püsima.
USA aktsiaturg rallis kolmapäeval üle 3% ülespoole, kui Föderaalreservi juht Jerome Powell viitas oma kõnes, et detsembrikuu rahapoliitika istungilt võiks oodata varasemast aeglasemat intressitõstmist. Powell lisas, et inflatsiooniga võitlemine pole veel läbi ning on tõenäoline, et intressid jäävad veel teatud ajaks kõrgele tasemele püsima.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Juhtide piiratud aeg teeb värbamise kalliks
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Milrem Robotics saadab Ukrainasse 14 robotsõidukit
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Janek Stalmeister: tarneahela finantseerimise digipööre sünnib Eesti fintech-firmas
Oma varasemas tööelus neli aastat Tallinki juhtinud Janek Stalmeister tegutseb nüüd finantstehnoloogia ettevõttes SupplierPlus ning aitab luua lahendusi tarneahelate finantseerimise digipöördeks nii Eestis kui ka lähiriikides.
Oma varasemas tööelus neli aastat Tallinki juhtinud Janek Stalmeister tegutseb nüüd finantstehnoloogia ettevõttes SupplierPlus ning aitab luua lahendusi tarneahelate finantseerimise digipöördeks nii Eestis kui ka lähiriikides.

Olulisemad lood

Eesti Pank nõuab pankadelt suuremat puhvrit
Eesti keskpank nõuab pankadelt kiire laenukasvu tõttu järgmise aasta detsembrist suurema kapitalipuhvri hoidmist.
Eesti keskpank nõuab pankadelt kiire laenukasvu tõttu järgmise aasta detsembrist suurema kapitalipuhvri hoidmist.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.