Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaotatud aktsiis kahekordistas kasutatud autode impordi
Eesti kaotas eelmise aasta alguses kasutatud sõiduautode riiki toomisel kehtinud aktsiisi, mida tuli maksta auto vanuse ja mootori töömahu pealt.
Kui 2002. aastal toodi Eestisse maksu- ja tolliameti andmetel 14 282 kasutatud sõiduautot, siis 2003. aastal 28 117.
?Aktsiisi kadumine mõjutas just odavamate autode sissetoomist, nende hind kukkus rohkem,? ütles ühe suurema kasutatud autode müüja E-Autoline?i juhatuse liige Tauno Pank. Tänavu loodab Pank veelgi rohkem autosid müüa.
?Kuid ega täpselt ei ole veel teada, mida 1. mai tuua võib,? vihjab Pank Euroopa Liidu laienemisele, mil võib mõni uus reegel üllatuslikult kehtima hakata. Näiteks praeguse seisuga peaks kehtima hakkama kord, et käibemaks makstakse sellele riigile, kelle territooriumilt auto osteti. Saksamaal on aga käibemaks madalam kui meil, 16% (meil 18%), seega peaks auto toomine Saksamaalt veelgi tulusamaks muutuma.
Autoregistrikeskuse direktori asetäitja Juhan Kaarpalu ütles, et 2003. aastal toimus sõidukite importimisel hüppeline kasv ka ARKi liiklusregistri andmete alusel. Sama suundumus oli ka veoautode, mootorrataste ja haagiste osas.
Põhjuseks oli mootorsõidukiaktsiisi kadumine seoses raskeveokimaksuseaduse jõustumisega. ?Aktsiisi äralangemise positiivne mõju avaldus juba 2003. aasta esimestel kuudel,? lisas Kaarpalu.
Et enamik kasutatud autosid tuuakse Eestisse treileriga ja mööda maismaad, kulub ainuüksi Saksamaalt, Hollandist, Belgiast ja ?veitsist nende siia vedamisele ligikaudu 130 miljonit krooni aastas.
?Suurema osa autodest toome treileritel ja põhiliselt Saksamaalt, eelmisel aastal läks aga treilerikohtadega kitsaks ja osa autosid pidime ka laevaga tooma,? ütles Pank. Treilerikoht maksab 5000?6000 krooni, laevakoht aga üle 7000 krooni.
Enim (21 819 tk) toodigi kasutatud sõiduautosid Saksamaalt. Järgnesid Leedu (1939), Holland (1412), Belgia (728) ja ?veits (693). Sõiduautosid toodi ka Bulgaariast, Kõrgõzstanist, Islandilt, Kreekast, Liibanonist, Makedooniast, Moldovast ? igast riigist üks auto.
Kasutatud autode väljavedu Eestist on vähenenud. Kui 2002. aastal viidi siit 1502 sõidukit, siis möödunud aastal vaid 821. Neist viidi Venemaale 536, Lätti 63 ja Soome 61. Sõiduautosid viidi ka USAsse, ?veitsi ja Iisraeli.