Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Scania logistikat veab IT
Scania veok koosneb tuhandetest detailidest, mis toodetakse erinevais paigus üle kogu maailma. Selle eest, et õiged osad õigeks ajaks õiges koguses koosteliinile jõuaksid, hoolitseb Scania Parts Logistics ehk Scania varuosade logistikaosakond. Kokku tagavad logistikaahela toimimise 440 inimest Stockholmi külje all Södertäljes, seal asub Scania peakorter.
Scania varuosade logistikaosakonna juhataja Kjell Nilsson selgitas, et infotehnoloogia võimalused aitavad lühendada vajadusel erinevate koostedetailide tarneahelat ning tagada selle, et vajalikud osad oleksid kohal just sel hetkel ja seal, kus neid vaja on.
Sisse tulnud tellimused sisestatakse Södertäljes infosüsteemi ja edastatakse lattu, kus need sõltuvalt kaubast komplekteeritakse kas inimese või robotite poolt. Laos ringi liikudes hakkab silma nii üsna vana kui ka uus laosisustus ja põrandal vonklevad metallist jooned. Mööda neid jooni oskavad robotid liikuda neile ette antud kohta, kust kaup peale laaditaksee. Robotid liiguvad peamiselt selles laoosas, kus liigub aeglasem ja mitte väga ajakriitiline kaup. Nende liikumist juhib operaator.
Keskladudest tellitud varuosad jõuvad kliendini kahe kuni viie päeva jooksul, kriitilised tellimused 24 tunni jooksul.
Laos kasutatav infosüsteem töötati välja firmas kohapeal, sest Nilssoni sõnul turul sobivat pakkujat ei olnud. Näiteks Rootsi kesklao laoseisud on interneti vahendusel näha ka edasimüüjatele, nii saab kliendile lubada võimalikult täpse tarneaja.
Peale tootmises vajaminevatele detailide läheb varuosi vaja ka neile veokeile, mis juba teedel liiguvad. Maailmas sõidab Nilssoni sõnul igal päeval teel umbes paar-kolm miljonit bussi-veokit, 500 000 neist Scania logoga. ?Lubame 97% tarnekindlusega ka kuni 20 aastat vanadele tarbeautodele varuosi,? selgitas Nilsson. Lisaks täidetakse nädalas ka 5000 ülikiiret varuosatellimust. Neid läheb vaja siis, kui veok on katki läinud näiteks teel ning tööd on vaja kiiresti jätkata. q