Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tollitõketest vabanenud Eesti internetikaubandus laieneb ELi maadesse
On24 on Taloussanomate andmeil esimene Baltikumi kaugmüügiettevõte, kes alustas oma äri Soomes vahetult pärast Eesti saamist Euroopa liidu liikmeks 2004. a maikuus.
?Start on läinud üsna ootuspäraselt: oleme selgeks saanud, et sellel äril on Soome turul potentsiaali ning soomlased on valmis interneti kaudu mööblit ostma,? ütles On24 juhatuse liige Peep Kuld.
Esimese paari nädalaga tellisid Soome kliendid rohkem kui 120 000 krooni eest mööblit. Eesmärk on saavutada vähemalt sama kuukäive nagu Eestis, kus see on 1 ja 1,5 miljoni krooni vahel. Kulla sõnul jagub Soomes arenguruumi, kuna Soome mööblituru maht on 20?30 korda suurem kui Eestis ja viie aasta perspektiivis oleks reaalne saavutada Soomes 20?30 miljoni kroonine kuukäive. Järgmisena plaanib On24 Kulla sõnutsi laieneda Rootsi.
Valdavalt CD-plaatide kaugmüügiga tegeleva Laseringi internetipoe juhatuse esimehe Vello Nurme hinnangul on ekaubandus tõusva trendiga. Ehkki nende müüginumbreid ei ole ELiga ühinemine mõjutanud ? tollitõkkeid ei olnud alla 1000kroonistel postipakkidel ka enne ühinemist ?, hindavad nad iga-aastast müügikasvu vähemalt 10 protsendile.
E-mööblipoe Soome turule minek sai võimalikuks tänu tolliformaalsuste ja tollimaksude kadumisele Eesti ja Euroopa Liidu maade vahel, mis võimaldab kaupu transportida Soome klientidele kiiresti ilma lisakuludeta tollis ja piiril. Oluliseks eelduseks oli ka koostöö Eesti ja Soome Posti vahel. Soome klientide teenindamiseks loodi eraldi tütarfirma, soomekeelne klienditeenindus ja soomekeelne veebilehekülg ? www.on24.fi. Soomes on ettevõtte partneriks Soome üks suuremaid internetiportaale Sonera Plaza.
Mööblitootjatel on e-poe vahendusel lihtsam välisturule jõuda, kuna pole vaja tegeleda esinduste avamiste, kauplusepindade rentimise ega kauba ühest riigist teise viimisega, samuti reklaamiga. ?Suur mõju sellisest ärimudelist Eesti tootjatele oleks see, et väikestel ja keskmistel tootjatel on võimalik ilma suure hulga vahendajateta sisuliselt meie keskkonna kaudu jõuda otse välismaise lõpptarbijani,? märkis Kuld.
E-kaubamaja pidaja risk on see, et pood on klientide jaoks kauba müüja, kuigi tegelikkuses on kompleksne teenus seotud nii tootja kui ka logistikafirmaga. Müüja peab olema kindel kõigis lülides, sest lõppvastutuse kliendi ees võtab epood.
Ekaubanduse seadusandlikud normid on ELi maades sarnased Eesti omadega. Kaugmüügi puhul on mõningad erisused võrreldes tavajaemüügiga, näiteks tarbija suuremad õigused kauba tagastamisel, rääkis Kuld.
Nurme sõnul on Laseringi müügieeliseks eelkõige hind, kuna täishinnaga plaadid on Eestis odavamad kui mujal maailmas, rääkimata Eesti muusika hinnast. ?Hinna taha kaup pidama ei jää,? kinnitas Nurme, kelle e-poel on püsikliente ka Jaapanis. ?Mahud ei ole küll suured, kuid geograafia on lai.?
Tarbija õigusi puudutavates müügitingimustes pakub On24 Kulla sõnul oma klientidele soodsamaid tingimusi võrreldes seaduse nõuetega, kuna nad peavad konkureerima tavakauplustega ja suutma olla neist paremad, kiiremad, kliendisõbralikumad, usaldusväärsemad.
On24 müüb 50 Eesti firma tooteid. Augustikuuni uusi firmasid juurde ei võeta, kuid pärast seda on võimalik liituda uutel tootjatel, kelle tooted vastavad kaugmüügiks vajalikele tingimustele. Kulla sõnul on oluline toote pakend, kvaliteet, garantiitingimused, tarneajad. Garantiitingimused sõltuvad konkreetsetest toodetest ja tootjapoolne garantii peab olema vähemalt kaks aastat. Edasi tegeleb On24 klientidega suhtlemise, tellimuste vastuvõtmise ning reklaami ja turundusega. Eesti Post kogub tellitud esemed kokku ja viib tellijale koju kätte.
Alar Pardla, Äripäeva tehnoloogiarubriigi toimetaja: E-poe käivitamise kulud võivad olla astme võrra väiksemad tavapoega võrreldes ? alustamisjärgus pole vaja ei laoruume ega poeruume, ei ole vaja investeerida kaupa, mida poes eksponeerida, aga see kõik ei taga veel edukat äri. Ka e-äris tuleb osata planeerida oma käike ette, ei piisa ainult sellest, et lastakse kellelgi www-leheküljed valmis teha ja jäädakse lootma suurt käivet ja kasumit. Tuleb valmis olla pikaaegseks kahjumis olemiseks ? kõige kuulsamal netipoel amazon.com?il kulus peaaegu 8 aastat, enne kui ta suutis terve kvartali jooksul kasumis olla.
Aasta 2000 oli USA epoodnike jaoks väga halb aasta, mil mitu suuremat epoodi oma maise elu pankrotiga lõpetas. Nende hulgas sellised nagu Value America, mille omanikeks Federal Expressi asutaja Frederick Smith ja Microsofti üks asutajatest Paul Allen, mööblipood Living.com, mänguasjadele spetsialiseerinud Toysmart.com, moeriideid müünud Boo.com ja veel mõned. Living.com?i maine teekond lõppes üldsuse jaoks ootamatult ? veel ainult neli kuud enne nende e-poe sulgemist pidasid e-kommertsi eksperdid neid parimaks internetis asuvaks mööblipoeks.
Nende põhiprobleem oli selles, et enamik klientidest tahab siiski mööblit enne ostmist käega katsuda ja proovida ? e-poes on aga see välistatud. Samas suudab e-pood pakkuda palju suuremat kaubavalikut kui mis tahes tavapood. Suured reklaamikulud ja väikesed tulud põhjustasidki USA epoodide sulgemise.