Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maailma suurimad autotootjad tõmbavad hädapidurit
Autotootjate teade järgnes USA augustikuu autode müüginumbritele, mis ei olnud just kõige meeldivamad, kirjutas The Wall Street Journal.
Augustis kokku müüdi 14 protsenti vähem autosid kui mullu samas kuus. Kõige enam kaotasid turgu Mitsubishi, Jaguar ja Land Rover. Paremini läks Suzukil ja Euroopa luksusautodel Porsche, Volvo, BMW ja Mercedes.
Augustis hoidsid ameeriklased eemale suurtest kütust neelavatest linnamaasturitest, sest nafta hind tegi tol kuul ühe rekordi teise järel.
General Motorsi (GM) linnamaasturi Chevrolet Suburbani müük kahanes kuuga 38 protsenti, maailma suurima autotootja kogumüük vähenes augustis 14 protsenti.
Fordi maasturi Expeditioni müük kahanes 23% vaatamata suurtele allhindlustele ? kuni 6000 USA dollarit (77 160 krooni). Kogumüük vähenes 13 protsenti.
DaimlerChrysleri kuine müük langes 6 protsenti.
Mullu USAs paaril korral kolmandaks automüüjaks tõusnud Toyota Motori Sequoia müük kahanes tänavu kuuga 38,7 protsenti, tervel kontsernil tuli leppida kümnendikulise alanemisega.
Otsus vähendada tootmist on USA majanduses tähtis samm, sest autotootjatel on riigi majanduses suur osa.
?Augustis ei kosunud müüginumbrid nii priskelt, kui lootsime,? ütles GMi turu- ja tööstusanalüüsi direktor Paul Ballew.
GM teatas, et vähendab nõudluse languse tõttu tootmist Põhja-Ameerika tehastes neljandas kvartalis 7 protsendi võrra. Ford vastab 8protsendilise tootmise langetusega Põhja-Ameerika regioonis.
?Võimalik, et autotootjate halb uudis vähendab ka sisemajanduse koguprodukti oodatud kasvu,? ütles Detroidis asuva Comercia Banki majandusanalüütik David Littman. Selle aasta alguses avaldasid GMi ja Fordi juhid lootust, et kosuv USA majandus lubab neil aasta lõpul hindu tõsta.
Littman lisas, et tootmise vähendamine kahandab ka töö hulka, mis tähendab, et firmadel tuleb kärpida ka töötajate arvu. ?Sellistes olukordades on koondamised vältimatud eriti väikeste tarnijate puhul, kes sageli tegutsevad kasumi piirimail,? ütles Littman. Ta lisas, et kindlasti mõjutab see ka valimisi ja ametis olevat presidenti, sest majanduse tervis ei ole nii hea, kui nad seda meelsasti paista laseksid.
Järgmine tähtis signaal jõuab turule täna, kui USA tööministeerium avaldab augusti tööjõuturu raporti, mis on väga oluline näitaja aktsiaturgude jaoks.
?Kui see raport on väga nõrk, näiteks kui uusi töökohti lisandus vähem kui kahe eelneva kuu jooksul, siis võib USA keskpank kaaluda lühiajaliste intresside tõstmist alles kuu lõpus,? ütles Wall Streeti investeerimisfirma Wrightson ICAP LLC majandusanalüütik Louis Crandall.
Analüütikud ootavad, et augustis loodi keskmiselt 150 000 uut töökohta, mis näitaks korralikku kasvu, aga samas siiski aeglustumist võrreldes selle aasta varasemate kuudega.
Pärast nõrkade USA automüügi tulemuste selgumist läksid langusesse Toyota, Honda ja Nissani aktsiad.
Euroopa autofirmadest kosusid BMW ja DaimlerChrysleri aktsiad, kahanesid aga Volkswageni ja Porsche väärtpaberid.