• OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,52%38 202,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,52%38 202,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • 05.11.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Rootsi ja Saksa valitsus võitlevad soodustusi pakkudes autotehase eest

Maailma suurim autotootja General Motors teatas mõni aeg tagasi, et on kulude kokkuhoiu huvides otsustanud koondada Saab 93 ja Opel Vectra tootmise ühe kohta. See tähendab, et üks tehas, Saabe tootev Trollhättani tehas Rootsis või Opeleid tootev Rüsselsheimi tehas Saksamaal kaob aastaks 2008.
Ainuüksi mõte Saabide tootmisest ilmajäämisest käib rootslastele au pihta. Lisaks on see oluline hõiveküsimus. Kui tehas kaob, kaovad ka töökohad, kui tehas jääb, tekib aga töökohti tunduvalt juurde. Kui praegu toodetakse Trollhättanis 100 000 autot aastas, siis võitjatehase aastatoodanguks kujuneb 300 000 autot.
Pole siis ime, et mõlema riigi sotsiaaldemokraatlik valitsus on autotehastele appi tõtanud. Rootsi peaminister Göran Persson ei ole pidanud paljuks isiklikult General Motorsi juhtkonnaga kohtuda.

Artikkel jätkub pärast reklaami

General Motorsi palus mõlemal riigil oma pakkumised loovutada sel nädalal. Rootsi valitsus tegi seda suhteliselt avalikult, Saksa valitsus salatses ning oli sunnitud üht-teist avalikustama alles opositsiooni survel. Nende pakkumiste põhjal teeb GM oma otsuse tuleva aasta algul.
Rootsi valitsuse toetuspakett on suurejooneline. See sisaldab 3,7 miljardit Eesti krooni riiklikke vahendeid Saabi positsiooni tugevdamiseks.
Rootsi tehase eeliseks on töökulud, mis on 30% väiksemad kui Saksamaal. Miinuseks aga Lääne-Rootsis asuva Trollhättani tehase logistiline asend. Et seda parandada, eraldab valitsus raha Trollhättanist Göteborgi neljarealise kiirtee ning raudteel ühe lisarööpapaari ehitamiseks.
Peale selle annab riik 300 miljonit krooni neljale autotööstuse uurimisprogrammile ja 170 miljonit Lääne-Götamaa tööstusuuringutele. Osa rahast saab Trollhättani tehnikapark Innovatum, kus tegeldakse Saab Automobile uuringutega, ning teise osa Göteborgi Chalmeri tehnikaülikool. Kohalik tööamet saab raha autotootjate koolituseks. Saab vajab töölisi tunduvalt juurde, kui tootmine peaks kolmekordistuma.
Rootsi valitsus kinnitab, et kõik need investeeringud tehakse vaatamata selle, milline tuleb General Motorsi otsus.
Saksa poliitikud ja valitsus on juba jõudnud Rootsi abipaketile väga teravalt reageerida. Rüsselsheim asub Hesseni liidumaal. Selle majandusminister Alois Rhiel nõuab Saksamaa majandusministrilt Wolfgang Clementilt Rootsi abipaketi kiiret uurimist, st kas Rootsi valitsus ei anna General Motorsile ebaseaduslikku riiklikku abi.
Saksamaa majandusministeerium tahab tõestada, et Rootsi valitsuse kavandatavad Trollhättani infrastruktuuriinvesteeringud on vastuolus ELi konkurentsiseadustega.
Kritiseerides küll Rootsit, on Saksa valitsus kaitseabinõud asjatundjate sõnul samuti protektsionistlikud. Näiteks pakub valitsus Rüsselsheimi tööliste tööameti kaudu koolitamise kaasfinantseerimist. Ning toetab Opelit läbirääkimistel energiatarnijatega. Sest kõrge maksumäära tõttu on Saksa energiahinnad praegu tunduvat kõrgemad kui Rootsis.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 25 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele