Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
K-Kohuke näitab Keskerakonna täitmatut võimuisu
Valimiste eel ei paista poliitikute leidlikkusel piire, kuidas nii valijate teadvust kui ka alateadvust endale soodsas suunas mõjutada. Tallinna Piimatööstuse tütarfirma aktsiaselts Kohuke on avaliku ruumi täis kleepinud Keskerakonna värvides partei logo meenutavaid kohukesereklaame.
Äripäev leiab, et antud juhul on tegu püüdega erakonnaseadust jõhkralt üle kavaldada, millele õiguskaitseorganid peavad kiiresti reageerima.
Loeme mõningaid paragrahve erakonnaseadusest, mis on mõeldud välistama just sellist ebaseaduslikku koostööd erakonna ja erafirma vahel. Erakond ei tohi vastu võtta anonüümset, varjatud ega juriidilise isiku annetust. Varjatud annetuseks loetakse mis tahes kaupade, teenuste, varaliste ja mittevaraliste õiguste loovutamist erakonnale tingimustel, mis ei ole kättesaadavad teistele isikutele.
Aktsiaselts Kohuke on just nimelt loovutanud oma toodete pakendid Keskerakonnale valimisreklaami tegemiseks, millega on erakonnaseadust rikutud. Kohukese pakendikile on kõigile kättesaadav asitõend.
Tuleb möönda, et Keskerakond on oma kampaaniaga vaieldamatult pakkunud avalikkusele kõneainet, saades niiviisi kahtlase väärtusega reklaami ? kas see aga valimistel kasuks tuleb, pole sugugi kindel.
Aktsiaselts Kohuke on seevastu saanud head tarbijareklaami ja sellega kaasnevat müügiedu. Omapärane äri ja võimu sümbioos peaks andma justkui win-win olukorra, kui ainult seaduseparagrahv ei raksa kopsaka rahatrahviga. Nii Keskerakonnale kui ka aktsiaseltsile Kohuke, lisaks järgnev negatiivne kajastus meedias. K-Kohukeste külge kleepub ?poliitkohukese? tootenimi, mis pärast valimisi ei pruugi enam müüa.
Peab ainult pöialt hoidma, et seadustest kinnispidamist järgivad instantsid tegutseksid kiiresti, st enne kohalike valimiste toimumist. Ka kohukeste-juhtumist saab teha järeldusi, kas seaduse eiramisele järgneb mingi sanktsioon või mitte ? selgust asjas on vaja enne 16. oktoobrit.
Ei tahaks kuulda passiivsuse õigustust stiilis, et ühtegi kahjusaajat ju pole, nagu väideti Ain Hanschmidti aktsiaosaluste ilmsikstulekul. Kahjusaaja on Eesti poliitiline kultuur. Taunivat suhtumist on väljendanud õiguskantsler Allar Jõks ja reklaamiagentuuride esindajad.
Piiripealset käitumist näitab üles Rahvaliit oma rukkilillega, kuna sõnu rahvaliit ja rahva lill eristavad vaid kaks tähte ja tühik.
Vastulaused reklaamikampaania õigustamiseks seonduvad väitega, et tegu on ühe tavalise kohukese, ühe tavalise tootesarja reklaamiga, mille tagant tahetakse välja lugeda ei tea mida. Ent küllap reklaamiagentuur ? antud juhul Idea, mis on Keskerakonnale lähedalseisev agentuur ? juba teab, et (õnnestunud) reklaam võib tekitada muidki assotsiatsioone kui konkreetse toote ostusoov.
Oleme kindlad, et seda eesmärki kolmik ? Keskerakond, aktsiaselts Kohuke ja Idea ? silmas pidaski. Ainult et alateadvuslikest assotsiatsioonidest rääkida oleks küll ülimalt tagasihoidlik ? selleks on kohukeste pakend sedavõrd keskerakondlik, et võimuisu pressib sellest jõuga välja.
Autor: ÄP