Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Islandi kapital jahib odavlennuturgu
FL Group on sammhaaval suurendanud osalust easyJetis. Nüüdseks on see tõusnud 16,2 protsendile. Kogu easyJeti äraostmise kuuldused läksid liikvele eelmisel nädalal, kui FL Groupi tegevdirektor Hannes Smarason vihjas Taani ärilehele Börsen, et sooviks tihendada easyJeti ja Sterling Airwaysi koostööd. Mõni aeg tagasi oli FL Group hankinud Reykjaviki börsil tehtud aktsiaemissiooniga uut kapitali 9,5 miljardit Eesti krooni.
29,7 miljardi kroonise käibega easyJeti asutaja ja suuromanik Stelios Haji-Ioannou, kellele koos kahe õega kuulub 40,5% aktsiatest, on öelnud, et ei ole praegu müügist huvitatud. Samas ta tunnistas, et FL Group oleks hea ostja.
Islandi investeerimisgruppidel näikse olevat plaanis Euroopa ja eriti Põhja-Euroopa lennunduses suuri ümberkorraldusi teha. Seda näitavad nende viimase aja agarad ostud. Peale FL Groupi osaleb selles mängus veel kaks Islandi finantsgrupeeringut - Fons ja Straumur-Burdaras.
FL Groupile kuulub sajaprotsendiliselt Islandi lennufirma Icelandair, mille see ostis mõni aeg tagasi Fonsi käest. Smarasoni juhtimisel on FL Group Icelandairi äritegevust tugevalt laiendanud. Eelmisel nädalal ostis grupp kuueprotsendilise osaluse Soome Finnairis, kus varem oli grupi tütarfirmal 2,5% osalus.
Investeerimisfirma Fons, kellele Islandil kuulub lennufirma Iceland Express, alustas Põhjalas lennufirmaoste mullu märtsis. Kõigepealt omandati Taani-Norra kapitalile kuuluv lennufirma Sterling ja mõne kuu pärast Taani AP Möllerile kuuluv Maersk Air. Firma liideti ja müüdi FL Groupile 3 miljardi krooniga.
Rootsis säilitas Fons väikese odavlennufirma Fly Me ning ostis eelmise aasta lõpul suure aktsiapaki reisifirmast Ticket. Turgudel arvatakse, et uus suuromanik püüab tihendada Fly Me koostööd Ticketiga.
Islandi investeerimisgrupi Straumur-Burdaras käes on 12% Soome Finnairi aktsiatest, samuti on see suurosanik Rootsi Fly Mes. Burdaras on teinud Finnairile ettepaneku tihendada Finnairi odavlennufirma Fly Nordic ja Rootsi Fly Me koostööd, kuid Finnair seda ei ei soovi.
Kui islandlastel on easyJeti ostuga tõsi taga, siis ei pea analüütikud sugugi võimatuks, et lähitulevikus võidakse see liita Icelandairi, Sterlingi ja Fly Mega. Ning miks ka mitte Norra odavlennufirmaga Norwegian Air Shuttle, mille ümber käivad juba mõnda aega ostukuuldused. Kui sinna ei kaasata ka Finnairi, siis peavad Finnair ja SAS arvestama tõsise konkurendi tekke võimalusega.