Majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar paistab olevat võtnud südameasjaks endise skandaalipankuri Ain Hanschmidti maine puhastamise - Savisaar promob praegust suurärimeest, kes on oma vara kokku ajanud kahtlastel asjaoludel, igal võimalusel. Ministri semutsemine halva mainega ärimehega nõrgendab usaldust kogu valitsuse vastu.
Eile pärast kohtumist ASi Infortari juhtidega teatas Savisaar, et toetab Silja Line'i ostmist Tallinki poolt. MInistri sõnadest otse välja ei loe, kas ka riik otseselt laevafirmat selles toetab. Kuid seda ei saa ka välistada, kui meenutame valitsuse koalitsioonilepet, mis lubab laevafirmadele investeeringuabi.
Tallink suudab ise investeerida - firmal on tosin laeva. Sel firmal pole laenu saamine probleem, vaatamata sellele, et Hanschmidti SEB Eesti Ühispangas enam ei ole. Irooniaks on põhjust, sest tõsi on, et laevafirma sai Hanschmidti juhitud Ühispangast soodsalt laenu. Võib ka öelda, et selle panga kliendid on aidanud rajada nii praegust Tallinki kui paigaldada ekspankuri varanduse nurgakivi.
Tallinki omanikfirma AS Infortar on olnud nagu printsi ootav uinuv kaunitar. Hanschmidti areenile ilmumine mõjus sellele kui printsi suudlus - firma on ärganud. Mullu omandas Infortar osaluse Pirita TOPi spaas, kavandab uusi hotelle. Lasnamäe arengukonverentsil tuli Hanschmidt välja Tallink City ideega. Kohal viibinud Savisaar toetas ideed soojalt ja keskerakondlasest linnapea Jüri Ratas kõneles avaliku ja erasektori koostööst. Paistab, et ka pealinlased pannakse oma maksude kaudu toetama suurte ärihaide mitme miljardi projekti.
Möödunud kevadel kirjutas Äripäev, et Savisaar oli oma käskkirjaga tühistanud veeteede ameti poolt Tallink Grupile esitatud tuletorni- ja jäämurdetasude arveid ligi 30 miljoni krooni ulatuses. Käskkirja pole siiani tühistatud.
Kui ajas veel kaugemale minna, siis leiab eelmiste valitsuste ja nende asutuste tippametnike seas hulga neid, kes on aidanud siluda Tallinki edu teed, küll mitmete soodustustega, küll aidates konkurente teelt kõrvaldada. Erilisele soosingule olid oma põhjused - endised tippametnikud, olles oma töö kes maksuametis, kes rahandusministeeriumis või finantsinspektsioonis laevafirma heaks ära teinud, maandusid firmas kõrgetel kohtadel, nimetagem Enn Panti, Kalev Järvelille, Marek Mägit.
Miks valitsejate soosing ikka veel kestab? Miks peaminister Andrus Ansip ei pidanud vajalikuks Hanschmidti tehingute uurimist? Ühe vastuse leiame Tallinki ähvardusest viia laevad Läti lipu alla. Sellega koos läheksid Lätti ka praegu Eesti riigikassasse jooksvad maksud. Kuid toimetuse meelest ei õigusta see ühe firma soosimist ega ammugi mitte kahtlaste tehingute mahavaikimist.
Ehkki järgmisel tõigal ei pruugi asjaga mingit seost olla, peab toimetus siiski vajalikuks selle siin ära tuua: ministri enda laenud tulid samuti Hanschmidti-aegsest Ühispangast. Savisaar ei jätnud vahele ka Tallink spaahotelli- ja konverentsikeskusele nurgakivi panemas. Pilt sellest üritusest tänase Äripäeva loo juures näitab ilmekalt, kui soojad on tegelikult Savisaare ja Hanschmidti sidemed. Minister on valmis mis tahes viisil vedama Hanschmidti PR-vankrit
Autor: ÄP
Seotud lood
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.
Enimloetud
1
Ka Villig avas oma padeliäri
3
Droonimüüja: Eesti on teistest maha jäänud
5
Investor ootaks madalamat hinda
Hetkel kuum
Ka Villig avas oma padeliäri
Investor ootaks madalamat hinda
Tagasi Äripäeva esilehele