Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Reklaami mõiste peabki avar olema

    Linnar Priimägi käsitleb Riigikogu menetluses olevat reklaamiseadust. Huvitav on lugeda õppejõu arutlust, kuid kahjuks ei kooru välja ühtegi rakendatavat mõtet. Kõlama jääb nõue, et Riigikogu peaks ütlema, mis on keelatud ja mis lubatud, kuid just seda Riigikogu ju teebki.
    Seaduse eesmärk on lahendada praktilise elu probleeme, reguleerida küsimusi, mis vajavad riigipoolset sekkumist. Selleks on vaja üldisemaid määratlusi, mis peavad vastu loovate isikute säravate ideede üha uutele rünnakutele.
    Priimägi mure on reklaami mõistes toodud eesmärkide paljusus. Kuid ka kehtiv seadus määratleb reklaami üsna samalaadselt. Näib, et vaid eesmärkide üldine määratlus saab teha seaduse kiiresti muutuvas valdkonnas pikaealiseks. Eesmärkide lai diapasoon lubab seadust rakendada operatiivselt ja optimaalselt, eeldusel, et rakendajad toimivad mõistlikult. Tõepoolest võib väita, et hariduski vastab seaduses kasutatavale reklaami mõistele: "teave, mis on avalikustatud mis tahes üldtajutaval kujul, tasu eest või tasuta, teenuse osutamise või kauba müügi suurendamise, ürituse edendamise või isiku käitumise avalikes huvides suunamise eesmärgil". Paraku varjubki vahel reklaam hariduse sildi taha.
    Viimase aja ehedaimaks näiteks on pangateenuste tutvustamine koolides, mille eesmärgiks on kindlasti muuhulgas õpilaste üldise teadlikkuse tõstmine. Andke andeks, kuid oleksime naiivsed, kui me ei loeks sellist tegevust reklaamiks. Lisaks veel suisa hariva eesmärgiga sotsiaalreklaam. "Traksid peale!" kordab meile maanteeamet. Võib ju piiritleda reklaami vaid nn kommertsreklaamiga, kuid kas tõesti soovitakse, et teade "Šveitsi uurimislabor tegi kindlaks, et X pesupulber on..." ei alluks reklaamiseaduse regulatsioonile?
    Teiseks mureks on peetud vormi piiritlematust ehk sõnu "üldtajutaval kujul", milles tegelikult väljendub eelnõu autorite usk reklaamitootjate leidlikkusse. Kuidas viia ühe nimetaja alla teleriekraani, ajalehte, lendlehti, õhupalle, päikesevarje, öises taevas vilkuvat valgust, valjuhääldist kostvat laulu, SMS-sõnumit jne?
    Pole oluline vorm, vaid asjaolu, et sõnumit edastatakse avalikult üldtajutaval kujul, teatud eesmärgi saavutamiseks. Laiem määratlus kaitseb meid reklaami eri vormide masspealetungi eest. Reeglina ei teki vaidlust, kas tegemist on reklaamiga või mitte. Vaidluse keskmes on küsimus, kas reklaami sisu või vorm omab keelatud elemente. Just keeldude sätestamine on seaduse põhiosa, kus Riigikogu peab leidma ühiskonnale vajalike keeldude optimaalse taseme.
    Lauskeeldu on alati lihtsam kirjutada, täita ja kontrollida kui mängulise ja loova mõtte ühiskonnale aktsepteeritavates piirides hoidmine. Teave saab reklaamiks avalikustamisel. Vahel võib aeg, koht ja ühiskonnas valitsev emotsioon määrata reklaami mõju ja olemuse. Näiteks elukindlustusreklaam täna ja vahetult pärast Estonia hukku on mõtestatavad väga erinevas kontekstis.
    Seaduseandja annab universaalsed käsud ja keelud, kuid ei saa kunagi anda tulevikku suunatuna täiuslikku tõe määratlust. Reguleerimise ese, ühiskonna taluvuslävi ja ootused muutuvad. Küllap jääb tõlgendamisruumi järelevalveasutustele ja lõpuks kohtule, kes saavad hinnata olusid ja reklaamija tegelikku tahet.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Elektriarveid 7000 euro eest: Soome pensionärid müüsid maja maha
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Poolemiljardiline plaan: Eesti ettevõtted viivad Ukrainas ellu ennenägematut projekti
Kliimaministeerium veab koos Eesti merendusklastriga projekti, mis aitab Ukraina laevastikku ja sadamaid taastada ning Musta merd demineerida. Kui vajalikud 500 miljonit eurot on leitud, saavad Eesti ettevõtjad magusaid tellimusi.
Kliimaministeerium veab koos Eesti merendusklastriga projekti, mis aitab Ukraina laevastikku ja sadamaid taastada ning Musta merd demineerida. Kui vajalikud 500 miljonit eurot on leitud, saavad Eesti ettevõtjad magusaid tellimusi.