Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Põhjanaabrite prilliostud kosutavad optikaärisid
Eesti optikaturu liider on endiselt Instrumentarium Optika OÜ, mis kasvatab aasta-aastalt käivet. 2003. aasta 32,2 miljonilt kroonilt kasvas käive 39,5 miljonile kroonile 2004. aastal. 2005. aasta netokäive ulatus 50,6 miljoni kroonini, kusjuures kasumit saadi 7 miljonit. Lisaks eksportis firma 4 miljonit krooni eest kaupu Soome.
Instrumentarium Optika OÜ tegevjuhi Erki Rebase sõnul on konkurents aastaid olnud väga tihe. Ülevõtmisi, ühinemisi ja uusi turule tulijaid ei ole, suuremad kaupluseketid avavad võimaluse tekkides kaupluse või kaks aastas. "Minu hinnangul tuleb suurim muutus Eesti optikaturule seoses järgmise aasta jaanuaris jõustuva seadusemuudatusega, mis tõstab optikakaupadele seni kehtinud 5protsendise käibemaksu 18 protsendile," ütles Rebane tuleviku kohta. Tema sõnul ei oska ilmselt keegi täpselt prognoosida, kuidas käituvad tarbijad sellise äkilise hinnatõusu saabudes. 2006. aastal ei ole Instrumentariumil uute kaupluste avamist planeeritud.
Instrumentarium Optika OÜ ainuomanik on Hollandi ettevõte Pearle Baltics B.V., juhatuse liikmed Pekka Perttilä ja Tage Grönholm.
Norman-Optika kaubamärgi all müüvad optikakaupu Eestis kaks firmat: OÜ Semiratio ja OÜ Cordiner.
OÜ Semiratio juhatuse liige Marget Vatku nõustus, et konkurents on väga tihe. "Tundub, et kõigil läheb hästi just tänu soomlaste prilliostudele, lisaks rootslastest kliendid, kes võimaldavad optikaettevõtetel jätkuvalt kosuda," ütles Vatku. Tema sõnul on ka eestlased hakanud järjest paremaid ning kallimaid tooteid ostma.
Norman-Optika suurim investeering 2005. aastal oli Läti esinduse avamine.
Uutest turule tulijatest kõige aktiivsem tundub Vatku sõnul olevat Nordoptika, mille ärindusjuht Anna Biletski firma käekäigust rääkima ei nõustunud. "Meil pole raske konkurentsis püsida," ütles ta vaid.
"Optikafirmasid on Eesti kohta muidugi ülearu, lai valik igaühele sõltuvalt rahakotist," jäi Eesti ühe suurema prilliäri, Eesti Optik OÜ pearaamatupidaja Lembe Luhaveer samuti kidakeelseks.
Eesti optikaturu maht 2004. aastal oli Krediidiinfo andmetel umbes 200 miljonit krooni, 2005. aastal kasvas see ligi 50 miljoni võrra.
Autor: Merje Kask