Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toyota jeeni ja nafta kütkes
Edukat Jaapani autotootjat, kes ka USAs turuosa kasvatab, on tabanud Jaapani kõigi ekspordile orienteeritud ettevõtetega sarnased probleemid.
Üheks probleemiks on tugevnev jaapani jeen. Eksportöörid, kes toodavad Jaapanis ja ekspordivad nõrgeneva valuutaga maadesse (näiteks USA), kaotavad konkurentsivõimet kohalike tootjate suhtes. Toyotat ei tohiks see probleem nii väga mõjutada, kuna ta toodab suure osa USA turul müüdavatest autodest USAs. Kui ekspordi osakaal käibest on suur, mõjutab see käivet jeenides negatiivselt. Ka Toyota USA müügitulemusi ja kasumit jeenidesse arvestades on jeeni tugevnemise mõju negatiivne.
Nafta hinna tõusu mõju on autotootjatele negatiivne. Kõrgem nafta hind mõjub autoostjatele negatiivselt. Kõrgem nafta hind ja suurenevad kulutused autole (näiteks kõrgema intressiga autolaenud) tõmbavad kodumajapidamiste rahakotist raha vähemaks ka muude kaupade tarbimiseks. Toyota aktsia hind langes 1,3 protsenti, 6040 jeenini.
Hästi ei mõju tööstusettevõtetele ka kõrgemad metallihinnad ja plastmassi hind, kuigi jaapani tööstustele tasakaalustab dollarites väljendatud toorainehindu natuke dollari suhtes tugevnev jeen.
Kui Toyotal on kõrgeim võimalik krediidireiting, siis USA autotootjate võlakirjad on rämpsvõlakirjad. Dollari suhtes tugevnevad valuutad võiksid aidata USA autotootjate eksporti, kuid USA autotootjad toodavad lähemale sihtturule. Toorainehindade tõus mõjub neile negatiivselt, kütusehind ja tõusvad intressid samuti.