Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hingeasjaks Estonia vormelid

    Marek Kiisale (täpsemini Estonia vormelite muuseumile) kuulub kümme Eestis toodetud vormelit, mis on paljude endiste võidusõitjate ja sõprade abiga üles ehitatud. Kiisa hobi sai alguse, kui ta leidis Põhja-Soomest riismed enda vormelist, millega ta kunagi tuli Soome meistrivõistlustel pronksmedalile. Mehe ülejäänud vormelite hulgas on ka Toomas Napa auto, mis võitis 1988. aastal sotsialismimaade karika, ning Toivo Asmeri auto, mis võitis 1987. aastal Nõukogude Liidu meistrivõistlused.
    "Me oleme toonud autod rajale teiste alade tipptegijatele," rääkis Kiisa. Nii näiteks sõidab ühe Estoniaga investeerimispankur Indrek Rahumaa, kelle kohta Kiisa arvab, et ta on vaid kukesammu kaugusel proffide ringist. Kiisa tõi näiteks ka näo- ja lõualuukirurgi Hamor Kaha, kes sõidab Toivo Asmeri endise autoga.
    Indrek Rahumaa on vormelirooli sattunud Kiisa kaudu, mehed on koolikaaslased Stockholmis õppimise ajast. "Vormeliga sõita on väga hea tunne, liigub nagu tramm ja päris kiiresti ka," rääkis Rahumaa, kellele otseselt ühtegi vormelit ei kuulu. Investeerimispankur on aidanud Kiisa tegevust finantseerida, kattes võidusõiduauto kulutusi.
    "Seda ei saa rahas mõõta, tegemist on inimeste hobi ja entusiasmiga, muuseum ei müüks vormeleid mitte mingi hinnaga," ei soostunud Kiisa vormelite hinda ütlema. See hobi ei ole väga kallis, kuid eeldab hingega asja juures olemist, rääkis Kiisa, kes on ka Eesti Autospordi Liidu ringrajakomitee esimees.
    Oma viimase vormeli Kiisale müünud vormelite rentija Lauri Tõnspoja sõnul kõiguvad Estonia vormelite hinnad suuresti, viie tuhandega on võimalik kuurist raam kätte saada, aga parimad Estoniad jäävad 150 000 ringi. Tõnspoeg kinnitas, et tegemist ei ole kalli hobiga. "See on soliidse inimese hobi, kelle eesmärk pole võidu sõita, vaid pigem säilitada unikaalsed autod," rääkis vormelihuviline.
    Tõnspoeg korraldas sõidukoolitusi ja rentis Estonia vormeleid 2004. aastal kümmekonnale firmale. Rentimine on suhteliselt kallis ja saadud raha on läinud autode putitamiseks, rääkis Tõnspoeg. Eelmisel aastal autosid ei renditud ning sel aastal on seda tehtud kõigest korra, sedagi Motors24 töötajaskonnale, kelle pealikuks on Tõnspoeg ise.
    "Mareki ja Lauri töö on austust vääriv, sest kui poleks neid, poleks Estoniaid enam olemas," kommenteeris endine vormeliäss ja regionaalministrina ametis olnud Toivo Asmer.
    Kiisa plaanib tulevikus avada vormelite muuseumi. Tema hinnangul on Eestis sõidukorras vormeleid 20-30 ringis, mis kuuluvad valdavalt väiksele sõpruskonnale.
    Estonia tehas oli Kiisa sõnul omal ajal maailma suuremaid vormelitehaseid, mistõttu tuli Eestist palju tipptasemel võidusõitjaid. Vormeleid toodeti hiilgeajal ligi 60 autot aastast, tehas tegutses 50ndate lõpust 90ndate alguseni. Kokku toodeti umbes 1300 vormelit.
    Estoniad pakkusid erakordset sõidurõõmu, vastas e-kirjas 20 hooaega vormelitel sõitnud Toivo Asmer.
    "Pika karjääri jooksul saab kihutamisest isu täis ja täna elan peamiselt Marko tegemistele kaasa. Ma ei pea lugu n-ö endiste tegijate võidusõitudest, sest olgu iga asi ikka omal ajal. Tahan, et ka mind mäletataks kui kiiret meest rajal, mitte kui niiskete silmadega vormelile toetuvat nostalgitsejat. Ei varja, et võiks ka täna päris kiire olla, kuid vanus kutsub korrale, mitte võidusõiduga tegelema!" kirjutas endine regionaalminister Asmer.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.