Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raudtee kiire tagasisaamine on riigi huvides

    Eesti riigil on raudtee tagasisaamisega kiire - raudtee on juba üle aasta olnud ebamäärases seisundis, aga riigil on vaja säilitada Eesti raudtee töövõime pikemaks ajaks, et olla usaldusväärne kanal kaupade toimetamisel Euroopa turule.
    Laari valitsuse ambitsioonika, kuid läbimõtlemata erastamisprogrammi viljad on valminud. Konflikt raudteed kuni viimase ajani kontrollinud, hetkehuve jälgiva eraomaniku ning euroopaliku raudteeseaduse vastu võtnud ja infrastruktuuri tõhusaid investeeringuid ootava riigi vahel pidigi pärast selle seaduse rakendumist kohe lahvatama.
    Areng on olnud siin kiire: kaks kohtuprotsessi Stockholmi arbitraažis ja üks Washingtonis, BRSi kaebekirjad Euroopa Komisjonile; vaidlused Eestis, totaalne üksteise mittemõistmine aktsiate enamusomaniku, BRSi ja teisalt raudteeinspektsiooni ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi vahel; lisaks ebapiisavad investeeringud raudtee infrastruktuuri - need on üksnes esimesed pähetulevad näited.
    Pole teist väljapääsu kui raudtee kiire tagasisaamine riigile. Eesti Raudteel ei taastu BRSi jaoks sellist olukorda, millega ta rahule jääks - nagu see oli pärast ülekapitaliseeritud raudtee võileivahinnaga erastamist suletud turu ning investeerimiskohustusse liberaalse suhtumise tingimustes. Tugevneva riikidevahelise konkurentsi tingimustes pole see lihtsalt võimalik: vedajad ja Eesti riik ei anna enam kunagi BRSile monopoolse kontrolli taaskehtestamise võimalust raudteel.
    See asjaolu selgitabki, miks BRS on juba kolmveerand aastat avalikult, tasahilju aga mõnevõrra kauem mõlgutanud mõtteid oma osaluse müügist.
    Sama ilmselge on, et BRSil ei ole vaatamata paljudele huvilistele õnnestunud oma enamusosalust Eesti Raudtees kellelegi müüa. Kui BRSil ei õnnestunud müük talvel ja kevadel, see on siis, kui Eesti Raudtee ei olnud veel uputatud kohtuvaidlustesse, siis nüüd ei õnnestu see neil ammugi.
    Tõsised ärimehed, kes on valmis maksma kahe kolmandiku Eesti Raudtee aktsiate eest kaks ja pool miljardit, ei ole huvitatud kohtus käimisest, vaid ärist. Nad teavad väga hästi, et raudteeäri on edukas ainult siis, kui riik ja raudtee omanik teineteist mõistavad ja usaldavad.
    Eestil ei ole praegu vaja karta ei kohtuprotsesse ega raudtee võimalikku ülevõtmist kolmanda poole poolt, vaid seda, et arusaamatuste jätkudes raudtee lihtsalt laguneb ja koos sellega hävib ka Eesti kui transiiditee väärtus. Rääkimata veel sellest, kui kummaliseks muutuvad siis meie jutud uuest siiditeest - see on püüdlusest saada Hiina kaupade logistikakeskuseks, jutud raudtee viimisest uuele tehnoloogilisele tasemele, selle veo- ja konkurentsivõime suurendamisest.
    Peame arvestama sedagi, et me ei ole muust maailmast isoleeritud. Aja, millal me ei tee piisavalt investeeringuid raudtee infrastruktuuri, kasutavad ära meie konkurendid. Aga rahvusvahelisel kaubavedude turul on kaotatud positsioone tagasi võita tunduvalt raskem, kui neid hoida. Kui logistilised süsteemid on juba kord välja arendatud, ollakse valmis neid muutma üksnes äärmise vajaduse korral. Teiseks jälgivad Eestis toimuvat ka operaatorfirmad ja kauba omanikud ning pole mingit lootust, et nad oma kauba liikumiseks valiks kahtlase töökindlusega tee.
    Olukorra analüüsimisel tuleb arvestada ka seda, et BRSi omanikel ei olegi müügiga eriti kiire, nagu seda on ka Burkhart kinnitanud. Esiteks oli Raudtee erastamine neile niikuinii ülisoodus ja nad on juba niikuinii võitjad. Teiseks saavad nad kõigele vaatamata ka järgmise aasta-kahe jooksul raudtee arvel piisavalt hästi teenida. Teenida aga kahjuks nii, et see pikemas perspektiivis ei oleks Eesti riigile vastuvõetav.
    Riigi usaldusväärsus on see, mille eest peame olema valmis maksma natuke rohkem kui teised võimalikud ostjad ja mille pärast me ei saa kemplemist BRSiga aastate pikkuseks venitada.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.