Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Altvee: Tallinki laevad ehitatagu Eestis

    Intervjuu SEB Eesti Ühispanga juhi Mart Altveega.
    Poliitikud lubavad ja tööinimesed nõuavad üha järsemat palgatõusu. Milleni see viib?
    Viimaste aastate kiirel palkade kasvamisel on olnud mitu allikat: väga hea olukord välisinvesteeringutega, väga hea olukord laenuturul ning loomulikult odav tööjõud. Nüüd tekib küsimus, mis on järgneva 15 aasta kasvutegurid. Väga oluline on leida sektorid, kus oleme piisavalt tublid, et välisinvestoreid ka edaspidi siia meelitada. Jätkuva edu saavutamisel muutub oluliseks kohalike ettevõtjate, teadlaste ja poliitikute veelgi parem omavaheline koostöö.
    Tooge mõni näide, kus koostöö oleks edu võti.
    Võtame näiteks Tallinki. Laevad, mis sõidavad Soome ja Rootsi vahet ning veavad korraga paari tuhandet reisijat, vajavad hulka teenuseid. Seda, kellelt neid teenuseid osta, ei otsusta enam Soome või Rootsi endine tippjuht ja see omakorda teeb ärevaks iga sealse ettevõtja, kes seni on neid teenuseid osutanud. Peaksime mõtlema, kuidas kasutada niivõrd suurt tehingut nagu Silja Line'i ostmine Tallinki poolt ära ka teiste Eesti ettevõtete jaoks.
    Mida arvate välistööjõust kui paljude ettevõtjate viimasest õlekõrrest?
    Kui tahame iga hinna eest kiire majanduskasvu jätkumist, on välistööjõu sissetoomine õigustatud. Mulle eraisikuna meeldib samas Eesti hõre asustus ja et saab sõita ka metsateed mööda, mitte pole üksnes küla ja linn üksteises kinni. Kui me ei taha välistööjõudu sisse tuua, tuleb keskenduda neile aladele, milles ainus lisandväärtuse loomise võimalus pole odav tööjõud, vaid ka oskusteave ja tehnoloogia. See ei ole tõenäoliselt lihtne muutus, kuid on teostatav.
    Eraisikud ägavad laenude all. Mis toimub ettevõtete laenuturul?
    Mulle teeb muret, et eelmisel aastal kulutati kogu ettevõtetele antud laenudest üle poole kinnisvarale. Kokku andsid Eesti pangad 12 kuuga ettevõtjatele välja umbes 32 miljardi eest laene ja sellest 18 miljardit paigutati kinnisvarasse. Lühiajaliselt on see tore, aga kas selline käitumine ka pikaajalise edu tagab, on iseküsimus. Järgmine küsimus on see, mis saab siis, kui kinnisvaraturg enam ei kasva. Kui veelgi sügavamale vaadata, võib küsida, mis on poliitikud teinud selleks, et kapital, mis meie kinnisvaraturult on teenitud, jääks Eestisse, mitte ei otsiks kiire kasumi teenimise võimalusi välismaal.
    Kuhu peaks selle kapitali Eestis suunama?
    Kui oleks rohkem projekte teistes sektorites (lisaks kinnisvarale - toim.), siis ei peaks muretsema ei kodumaiste ega välisinvestorite kahaneva huvi pärast meie riigi vastu. Toon taas Tallinki näite. Mõni kuu tagasi lasi Tallink Helsingis vette järjekordse laeva. Laeva ehitamine andis Soomes aastaks tööd umbes 600 inimesele. Kui lisada allhankijad, siis tõenäoliselt 2000-3000 inimesele.
    Küsin iseendalt ja teistelt majanduselus toimetajatelt, kui palju me oleme ära teinud selleks, et mõni järgmine laev oleks ehitatud Eestis. Unistuse asemel võiks see olla täiesti teostatav eesmärk.
    Millised võimalused meil veel kasutamata on?
    Tunnen muret nende kommentaaride pärast, mis on öeldud ärisuhete kohta Venemaaga. On mõista antud, et Venemaa osakaal meie ekspordis on nii väike, et sealne turg polegi eriti oluline. Minu arvates peaks hoopis vaatama, mis on sealse turu potentsiaal ning kas just see, et Venemaale eksportimise osakaal on väike, pole probleem omaette.
    Me räägime, et Eesti majandus on näoga lääne suunas ja oleme selle üle uhked. Huvitav, et kõik teised lääne poolt vaatavad näoga hullusti ida poole. Kas meie oleme ainukesed targad? Mina arvan, et Venemaa on nii suur turg, et meie ärimeeste jaoks on seal jätkuvalt palju võimalusi.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.