Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autoromu on mõistlik lammutusse viia ühes tükis
Täna ostetud särav sõiduauto on aastate möödudes väsinud ja keeldub meetritki edasi sõitmast. Sellisel juhul on väärikas saata autoromu prügimäe asemel vanametalli kokkuostu, kust romus leiduvad materjalid taaskasutusse suunatakse.
Tellides romu äraveo vanametalli käitlejalt ASilt Kuusakoski, ei pea romu äraveo eest tasuma sellisel juhul, kui inimene loovutab selle tasuta. See on võimalus neile, kes tahavad lihtsalt kolast lahti saada. Need, kes raha rohkem loevad ja oma vana sõbra pealt teenida soovivad, peavad romu ise lammutusplatsile tooma, kus neile metalli eest raha makstakse.
Romu utiliseerimise hind ehk summa, mille inimene oma romu eest saab, sõltub sellest, kui palju see sisaldab ohtlikke jäätmeid ja mittemetallilisi materjale. Soovitame inimesel ära tuua komplektne romu, mille eest saab küll veidi vähem raha, kuid teisalt jääb ära puhastamise vaev ja ülejäävate materjalide õigesse kohta toimetamine.
Romu sisaldab palju erinevaid jäätmeid, millest mõned tuleb viia ohtlike jäätmete kogumispunkti ja muu mittetaaskasutatav praht prügimäele. Lisaks ajakulule on omal käel materjalide keskkonnanõuetele vastav käitlemine kallis.
Sõiduki loovutamisel peab omanik esitama auto tehnilise passi ja isikut tõendava dokumendi. Kui romu toob ära isik, kes pole selle omanik, peab tal kaasas olema omaniku lihtkirjalik volitus. Lammutustõend väljastatakse juhul, kui on olemas auto tehniline pass ja selle järgi tuvastatav sõiduk (VIN-kood, värv, mudel). Lammutustõendi väljastamine ja registrist kustutamine on kliendile tasuta.
Autode maaletoojad ja müüjad, kel on aastast 2006 kohustus vastutada kasutusest kõrvaldatud autoromude käitlemise eest, saavad meilt abi seadusest tulenevate kohustuste täitmisel.
Oskusliku ja õige töötlemise korral on ühest romust võimalik taaskasutada kuni 85%. Prahi osakaal on umbes 15%.
Viimasel ajal on vase hind olnud langustrendis. Lõppturul on toormaterjali osas seis pingeline.
Järgmised aastad võivad sulatustehaste jaoks olla rasked, kuna toormaterjali ei ole piisavas koguses. Vasetootjad on teavitanud vase koguste vähenemisest, põhjuseks ebasoodsad ilmaolud ja maagi vähene metallisisaldus.
Hiina mõjukas vasetehas Jiangxi Copper Co prognoosis veel mais, et sel aastal on oodata vase tarbimise kasvu 3,2%. Kasvu taga seisabki suuresti Hiina.
Ka nikliturg on jätkuvas langustrendis, kuna tehaste nõudlus on väike.
Arvestades nikli tänavust hinnalage, mis saavutati mais ja mis küündis rekordtasemeni 53 000 USD/tonn, on hinnad maailmaturul tänaseks langenud 30 760 USD/tonn. See tähendab umbes 42protsendilist hindade kukkumist.
Nikli hinnale võib kehvasti mõjuda roostevaba terase toodangu jätkuv aeglustumine, mis näib toimuvat kõikjal peale Aasia.
Käesoleva aasta alguses toimunud alumiiniumi hinnatõus jääb tõenäoliselt selle aasta hinnalaeks ja suuremaid hinnatõususid aasta teisel poolel ette näha ei ole.
Hiina toodang moodustab umbes 30% kogu maailma alumiiniumi toodangust. 2007. aasta alumiiniumi toodangu ülejääk tulenebki Hiina toodangu kasvust.
Üldiselt oodatakse 2007. aastal alumiiniumiturul ülejääki, mis tähendab, et saadavus paraneb ja hinnatase langeb. Tarbimine on hea, kuid ka toodangu osakaal kasvab ja see hoiab ära suurema hinnatõusu.
Märtsist alates on musta metalli hinnad maailmaturul langenud, peamiseks põhjuseks Türgist tulenev vähenenud nõudlus, sooja talve tagajärjel kogutud suuremad vanametalli kogused, nõrk USA dollar, süvamere veokulude tõus jne.
Traditsiooniliselt on suvi ka puhkuste aeg ja tehastes töö seisab.
Võrreldes terase hindadega, on vanametalli oma aga jätkuvalt liiga kõrge ja sellest tulenevalt võib lähitulevikus ette näha hindade langust tasemeni 250-275 USD/tonn.
Autor: Kaido Aettik