Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kui pääsukese tiivad on väsinud
Riik võiks oma aktsiapaki Estonian Airis müüa ja lennunduse unustada. See firma oma võrdlemisi nadi teeninduskultuuri ja lennukipargiga pole kindlasti Eesti majanduse kroonijuveel, mida peaks hoidma.
SAS on näidanud üles huvi riigile kuuluvate aktsiate vastu, seega on need aktsiad praegu midagi väärt. Ent kui kauaks?
Estonian Air on paigaltammuv, kahjumis firma: sihtkohti on suhteliselt vähe, lennukeid veelgi vähem.
Berliini kui ühe sihtkoha võttis puhtalt ära easyJet.
Kui see ei juhtunud juba varem, siis odavlennufirmade tulek siiamaile pani Estonian Airi põdema. Taheti positsioneerida ennast kvaliteetoperaatorina, aga seda suudeti ainult hindades, mitte muus.
Tasapisi oli Estonian Air sunnitud üle võtma odavlennufirmade stiili, näiteks tavareisijaid tasuta enam ei toitlustata. Kulude kokkuhoid.
Ka lennukeid on Estonian Airil minimaalselt. Kui kõik läheb nagu õlitatult, suudab firma reisid ära teenindada. Aga kui juhtub vähimgi tõrge, on lennugraafik lootusetult sassis. Lendude hilinemise ja edasilükkamise pärast on palju nurinat olnud.
Kui SAS ostaks ära investeerimisfirma Cresco osa ettevõttes, jääks riik Estonian Airis praktiliselt sõnaõiguseta väikeaktsionäriks. Võib arvata, et siis langeb riigi omanduses olevate aktsiate hind kõvasti ning riik peab juba ise koputama SASi uksele, aktsiad näpus.
Tõsi, riigil on aktsiate eelisostuõigus SASi ees, aga aktsiaid veelgi juurde osta…? Põhimõtteliselt ei pea riik majandust korraldama.
Aktsiate müügi vastu räägib see, et riigil pole lisaraha eelarvesse tarvis - majandus kasvab endiselt ja maksud laekuvad seepärast hästi. Lisaraha paiskamine ringlusse kannustaks vaid inflatsiooni.
Kui terve raudtee osteti tagasi 2,35 miljardi krooniga, siis võib arvata, et 34% Estonian Airis ei pruugigi roppu raha maksta. Igal juhul mitte sellist raha, mis eelarvet oluliselt toetaks. Seega võiks ju raha ka aktsiates seista.
Ent Estonian Airi müügist saadava raha saab panna stabilisatsioonifondi - mustadeks päevadeks.
Võib-olla on kahju stiliseeritud suitsupääsukese siluetist? Firma nimes on seni ka sõna "Estonian". SAS liidaks aga Estonian Airi oma Läti lennufirmaga airBaltic ja hakkaks reisijaid vaid Riiga ette vedama. Nii üks rahvuslik firma kaotsi lähekski.
Arvame, et kui Estonian Airi tiivad ikka enam hästi ei kanna, tuleb riigil vastu võtta kaalutletud puht majanduslik otsus.
Autor: ÄP