Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uute maksureeglitega tõuseb eksimuse risk
Paketi põhieesmärk on lihtsustada käibemaksukorraldust ning saavutada õiglane ja mõistlik tulujaotus Euroopa Liidus. Sellega kaasnevad kaks põhilist muudatust: käibemaksu arvestab tehingult teenuse ostja, mitte enam müüja, ning mõne teenuse puhul (nt toitlustus, transpordivahendite rent, kultuuri-, spordi-, teadus- ja haridusteenused ning telekommunikatsiooni-, ringhäälingu- ja elektroonilised teenused) hakkab teenuse osutaja arvestama käibemaksu lõpptarbija asukohariigi reeglite ja määrade järgi.
KPMG Balticsi maksuvaldkonna juhi Joel Zernaski sõnul suureneb maksuarvestuse eksimuse risk: kui enne pidi hakkama saama ühtede reeglite ja maksuametiga, siis nüüd tuleb ettevõtjal hakkama saada 27ga. Zernask tõi näiteks Eestis asuva IT-firma, kelle kliendid laevad programmi või selle uuendusi alla eri riikides ja maksavad selle eest interneti vahendusel. See tähendab, et maksumaksja peab hakkama identifitseerima iga oma tarbija asukohariiki ja kehtestama eri riikide klientidele erinevaid hindu või ühe lõpphinna näitamisel riskima erinevatest maksumääradest tuleneva prognoosimatu tulude-kulude struktuuriga.
Maksumaksjate täiendavate kohustuste leevendamiseks on välja mõeldud nn "one stop shop" süsteem, mille alusel saavad telekommunikatsiooni-, ringhäälingu- ja elektrooniliste teenuste osutajad esitada deklaratsioone ning tasuda käibemaksu oma asukohariigis, kust see suunatakse edasi lõpptarbija asukohariiki.
Pakett sisaldab veel 10aastast andmete elektroonilise säilitamise kohustust.
Käibemaksupakett on kavas jõustada üldiselt 2010. aasta 1. jaanuaril, "one stop shop"-sätete puhul aga 2015. aastal, kusjuures esimesel kahel aastal on teenuse osutaja asukohariigil õigus jätta endale 30% laekunud maksust ning järgmisel kahel aastal 15%.