Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
FCA: sammu võrra ostjasõbralikum
FCA ehk free carrier'i klausli tingimused on kõige müüjasõbralikuma, esimese klausli EXW tingimustest sammu võrra ostjasõbralikumad, kuid sellegipoolest müüjale reeglina väga mugavad.
FCA klausli järgi loetakse kaup müüjale tarnituks, kui viimane on kauba ostja määratud vedajale (või ostja volitatud vastavale kolmandale isikule) üle andnud. Eeldatakse, et müüja on läbinud ekspordi tolliformaalsused ja muretsenud ka ülejäänud kauba ekspordiks vajalikud litsentsid ja muud ametlikud load.
Juhul kui kaup antakse üle müüja territooriumil, siis on ta ka vastutav kauba pealelaadimise eest. Kui kaup tarnitakse mujal, ei vastuta müüja kauba (müüja veovahendilt) mahalaadimise eest. Veel vähem ostja veovahendile pealelaadimise eest.
Kauba hävimise või kahjustamise risk läheb üle kauba tarnimise hetkel ehk müüja territooriumil, kui kaup on ostja nimetatud kliendi transpordivahendile laaditud või ka ükskõik kus mujal, kui ostja saab kauba maha laadida. Siinkohal tuleb tähele panna, et kaup loetakse tarnituks ka siis, kui ostja (sh ostja volitatud isik) seda õigustamatult vastu ei võta. Samuti kuuluvad kaubaga seotud kulud tasumisele kuni kauba tarnimiseni. Oluline on tähele panna, et müüja kuluks on ka lõivud, maksud ja teised maksed, mis on seotud kauba ekspordiga.
Kui kauba sihtkoha riigi korraldusel viiakse läbi näiteks kauba inspektsioon, siis on tegemist ostja kuluga. Kui aga inspektsioon tehakse eksportiva maa korraldusel, siis on see müüja kulu.
Klauslit võib kasutada igasuguse veoliigi puhul, kusjuures kauba pakkimise nõuded on seotud veoviisiga, millest ostja on müüjat teavitanud enne müügilepingu sõlmimist.
Autor: Jürgen Valter