Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reklaam kui pornotööstus
Kesk-Euroopas korraldatud uuringu põhjal on inimeste aktiivses mälus umbes 600 brändinime, mis on keeles leidnud samasuguse ühise kogemusetausta nagu sõnad auto, tiiger või inimene. Kuidas on need 600 brändi inimeste ajudesse pesa teinud?
Harva, kui reklaami vastuvõtja ootab aasta otsa pikisilmi ettevõtte järgmist sõnumit - nagu Titanicu filmis ootame kaks tundi, millal laev ometi põhja läheks. Ei, pigem läheb kliendisuhtluses arvesse kvaliteetsete kordade arv, mil ettevõte oma kliendi või sihtgrupi poole pöördub.
Reklaami võib võrrelda pornoga, kus oluliseks loetakse kordade arvu, mitte ühte kliimaksit, mida armastatakse justkui paratamatust elukaarel tähistada.
Ilmselt ei tule ühelegi turundajale üllatusena, et just suhtluskordade arvu taga peitub globaalsete brändide edu - olla pildil, teha reklaami, leida meediakajastusi, pakkuda kõneainet. Reklaam on osa kommunikatsioonist, osa turundusest ja osa suuremast tervikust. Harvem ütleme välja, et see on ka oluline osa kliendisuhtlusest.
Oma olemuselt võib reklaami vaadelda klienditeenindusena. Nagu autoparandus ja muruniitmine. Vahendiks on info atraktiivseks muutmine. Oluline see, kui tihti kliendiga suheldakse. See ju näitab, et sa hoolid ka tegelikult. Vägisi tundub, et Eesti majanduse hädad saavad alguse ja lõpu just nimelt suhtlematusest.
Loomulikult ei ole ideaal pesupulbrireklaamide tüütuseni tiksuv kordade arv või tuhat tüütut poliitiku näopilti tänavatel. Inimese episoodiline mälu otsib lugusid. Kui väärikat lugu ei pakuta ehk iga kord pole piisavalt erutav, siis pelgast sooritusest ei piisa. Tingimata pole siiski vaja maailma kõige ägedamat reklaami, tihti piisab ka lihtsalt oma klientide kuulamisest ja nendega vestlemisest.
Pole siis hullu, kui reklaami pornoks nimetada. Üksik reklaam võib olla lugu (draama, novell) oma kulminatsiooni ja puändiga, kuid reklaam kliendisuhete osana allub porno reeglitele.
Üheski äris ei saabu edu ühe reklaami, ürituse või pressiteatega. Planeerides kvaliteetsete kordade arvu oma kliendisuhete eluringil, on edu aga enam kui kindel.
Autor: Peep Ehasalu