Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Firmad kolivad Euroopast Ameerikasse
Näiteks Rootsi IKEA. Selle asemel, et importida mööblit USAsse Ida-Euroopast või Mehhiko tehastest, rajab maailma suurim sisustuskaupade kontsern praegu hoopis oma esimest tehast Põhja-Ameerikasse Danville'i linna Virginia osariigis, kus juba selle aasta lõpus peaks tööd saama 300 inimest. Kolme aasta perspektiivis võib palgaliste arv kasvada 700-le.
Tegemist on USA piirkonnaga, mis on globaliseerumisest hulga töökohti kaotanud - varem oli siin tekstiilitööstus. Praegu on IKEA siia üle toomas osa oma tootmisest Poolas, et kärpida transpordi- ja logistikakulusid, kirjutas Rootsi majandusleht Dagens Industri.
"Praeguste kütusehindade juures moodustab logistika kogukuludest suurema osa kui palgad," ütles lehele Bengt Danielsson, IKEA tütarfirma Swedwood USA divisjoni juht.
Palgad algavad Danville'is 13 dollarist tunnis. Mehhikos oleks need olnud vaid kümnendiku sellest tasemest, kuid Danielssoni sõnul ei olnud Mehhiko sellele vaatamata tõsine alternatiiv.
Danville'i kasuks rääkisid nii kohalik tooraine kui ka lühikesed tarneajad - kaup jõuab poodi vähem kui ööpäevaga. Mehhikost importimiseks tulnuks ehitada vahelaod, mis tähendab lisakulusid. Ka töö tootlikkust ja automatiseerituse taset ei anna võrrelda. Just tehnilise ettevalmistusega tööjõud on Danville'i konkurentsieelis. Olukorras, kus oskustöölise saab palgata 13 dollari eest tunnis ning transpordi- ja logistikakulud on väiksemad, ei suudaks Hiina ja Mehhiko konkureerida isegi siis, kui töölised üldse palka ei küsiks, kirjutas leht.
Danielsson näeb Swedwoodi investeeringut Danville'is kui märki uue pikaajalise trendi algusest, kus tootmine muutub järjest enam regionaalseks ja kolib nn kõrgete tootmiskuludega riikidesse tagasi.
Ja muidugi teevad ka USA osariigid väga aktiivset tööd, et investoreid meelitada. Sugugi mitte väike tegur ei ole seejuures investoreile pakutavad soodustused. IKEA-le näiteks ehitati valmis vajalik raudteelõik ja muu vajalik infrastruktuur, asutamistoetust sai firma ca 80 miljonit Rootsi krooni. Kohalikus ametikoolis käivitati IKEA-le masinaoperaatorite ettevalmistamise kursused.
Samast trendist - et Euroopa firmad USAsse kolivad -, kirjutas sel nädalal ka Financial Times. "See ei ole nali, et USAs tootmine võib olla arvatust odavam," ütles lehele Saksamaa ühe suurima sõidukitetootja juht. Põhjus pole niivõrd dollari odavuses kui investeerimistoetustes, mida osariigid on valmis maksma. Tennessee näiteks toetas Volkswagenit 577 miljoni dollariga, saades vastu miljard dollarit maksnud tehase Chattanoogas.
Sarnane lugu on rääkida Fiatil ja ThyssenKruppil.