Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tulus suutäis McDonald'silt
Ajal, mil USA aktsiaturgudel oli 80 aasta kehvim aasta, mil indeksid kaotasid kolmandiku oma väärtusest, kerkis McDonald'si aktsia hind peaaegu 6 protsendi võrra.
Kuu kuu järel on maailma suurim kiirtoidukett üllatanud analüütikuid oodatust paremate müügitulemustega. Novembri seisuga oli vähemalt aasta avatud söögikohtade müük kasvanud 55 järjestikust kuud.
Investeerimispanga Victory Capital Management analüütik David Kolpak lausus kuu alguses ajalehele The New York Times, et on soovitanud aktsiat investoritele juba alates 2002. aastast. "Ma olen seda tööd teinud juba 18 aastat, aga pole mitte kunagi ühte aktsiat soovitanud nii pika aja jooksul osta," lausus ta.
Aga veel mõned aastad tagasi tundus, et McDonald'sit oleks nagu needus tabanud. 2004. aastal suri südameataki tagajärjel tegevjuht Jim Cantapulo (kes oli kaks aastat varem pensionilt tagasi kutsutud) ning teda asendanud Charlie Bellil avastati kohe pärast ametisse astumist käärsoolevähk (Bell suri 2005. aasta alguses). Lisaks oli USAs bestselleriks tõusnud raamat "Kiirtoidurahvas" ("Fast Food Nation"), mis oli ettevõtte äritavade suhtes väga kriitiline. Rääkimata viletsa kvaliteediga toidu pakkuja igikestvast kuulsusest.
Tegelikult jõudis Cantapulo 16 kuu jooksul, mil ta kiirtoitlustushiidu juhtis, teha suurima kannapöörde McDonald'si ajaloos, mille vilju lõikab ettevõte siiani.
Kui varem keskenduti ekspansiivsele laiendamisele ning uusi söögikohti avati kiirusega 2000 kohta aastas, siis viimased viis aastat keskendutakse olemasolevatele klientidele. Näiteks muudeti ettevõtte missiooni. Varem oli selleks olla parim kiirtoidurestoran maailmas, kuid nüüd on see olla oma klientidele eelistatuim söögikoht.
Ühena esimestest asjadest võttis ebatervisliku toidu sümboliks kujunenud McDonald's ette menüü. Selleks tõmmati ülisuur menüüvalik kokku ning lisati tervislikumat valikut salatite ja muu rohelise näol. Kanalihaga toitude müük on alates 2002. aastast kahekordistunud ning nüüd ostab ettevõte kanaliha loomalihast isegi enam. Töö menüüvalikuga käib intensiivselt ja pidevalt. Näiteks ühe kastme puhul tehti aastate jooksul kokku 14 väikest muutust, mis üksikuna ei andnud erilist efekti, aga lõpptulemus oli päris hea, kirjutas ajaleht The New York Times.
Teine oluline uuendus on söögikohtade lahtiolekuaegade pikendamine, et inimesed hakkaksid seal käima üha sagedamini. Paljud söögikohad on avatud kella üheni öösel, 34 protsenti söögikohtadest USAs on avatud ööpäev läbi.
Ning kolmandaks oluliseks edu komponendiks võiks nimetada jookide valiku laiendamist. 2006. aasta algusest hakati seal kohvi valmistama sajaprotsendiliselt Arabica ubadest. Aasta hiljem tekitas furoori mõjukas tarbijakaitseajakiri Consumer Reports, mis tunnistas McDonald'si kohvi parimaks, isegi paremaks kui maailma suurimas kohvikuketis Starbucks. Viimase aktsia hind pole kahe aasta tagusest hoobist toibunud tänaseni.
Seda kõike on ellu viinud 2004. aasta novembrist tegevjuhiks asunud James Skinner. Madalat profiili hoidva Skinneri, keda pole ajakirjandusväljaannete esikaantel peaaegu kunagi näha, juhtimisel on ettevõte näidanud oma ajaloo parimaid majandustulemusi. Aktsia hind on kerkinud märkimisväärselt, tõustes möödunud aasta augustis rekordilise 67 dollarini.
Muidugi ei jäta oma mõju avaldamata käimasolev majanduskriis. Sellele vaatamata on analüütikud aktsia suhtes optimistlikud. Investeerimispank Goldman Sachs lisas kolmapäeval aktsia kindlate ostusoovituste nimekirja, põhjendades soovitust sellega, et ettevõte paari järgmise kvartali tulemused tulevad oodatust paremad.
Bloombergi andmetel ootavad analüütikud eelmise kvartali kasumi kasvuks 14 protsenti, 0,83 dollarini aktsia kohta. McDonald's avaldab majandustulemused esmaspäeval.