Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vallutamist alusta turu-uuringust
Kiire otsus alustada eksporti on paljudele ettevõtetele praegu elu ja surma küsimus, kuid edu välisturgudel tagavad läbimõeldud tegevused.
Ekspordiplaani koostamine on igale alustavale eksportöörile kohustuslik iseäranis just praeguses majandusolukorras. Aja kokkuhoiuks on mõistlik koostada paralleeltegevusi võimaldav tegevuskava, kuid igal juhul tuleb välisturule minekul võtta tegevused ette loogilises järjekorras.
Välisturgude valiku õigsuse kontrollimiseks ja ekspordiplaani koostamiseks on vajalik info hankimine välisturult - turu-uuring ja välisturu külastamine.
Turu-uuringu tellimisel tuleks hästi läbi mõelda lähteülesanne ja vajalik infomaht. Uuringud peaksid muude oluliste lähteülesannete kõrval sisaldama ka potentsiaalsete klientide ja koostööpartnerite leidmist, mis pakub nii aja- kui ka rahasäästu. Vajalik on enne ekspordiplaani koostamist välisturgu külastada, sest praegu toimuvad muutused väga kiiresti ja aastatagune info on lootusetult vananenud. Turu-uuringute ja sihturu külastamise kulusid on kuni 50% ulatuses võimalik katta näiteks EASi eksporditurunduse või ühisturunduse toetusprogrammide kaudu.
Tururiskide maandamiseks tuleks valida 2-3 välisturgu olenevalt ettevõtte võimalustest. Toodete-teenuste reklaam on küll vajalik, kuid alati tuleb kriitiliselt mõelda, kas väljavalitud reklaamikanal, maht ja tehtud kulud tasuvad end ära. Reklaamist isegi edukriitilisem on ekspordikogemustega töötaja olemasolu ja reaalselt müügile orienteeritus.
Autor: Jüri Piiper