Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
CPT-klausel ka laevaveol
CPT- (carriage paid to) klausel on oma tingimustelt väga sarnane CFR-klauslile, mille järgi loetakse kaup tarnituks hetkest, kui see ületab laeva reelingu, kuid kulude kandmise kohustus hõlmab ka vedu sihtsadamani.
Peamine erinevus seisneb selles, et CFR on kasutamiseks vaid laevaveol, sisevetes või merel, CPT seevastu kõlbab kasutamiseks kõikide veoviiside puhul (sh laevavedu ja ka erinevate vedude kombinatsioon).
Praktikas soovitataksegi kasutada CPT-klauslit isegi laevavedude puhul juhul, kui laeva reelingul ei ole praktilist tähtsust riski ülemineku hetke määramisel (ro-ro-laevad, rataskonteinerid, praamivedu jms).
CPT puhul loetakse kaup tarnituks hetkest, millal kaup antakse üle vedajale. Kui kasutatakse mitut vedajat, siis loetakse kaup tarnituks, kui see on antud üle esimesele vedajale. Kaup loetakse tarnituks ka juhul, kui ostja seda õigustamatult vastu ei võta.
Müüja kohustuseks CPT-klausli korral on teha kauba tolliklaarimine ekspordi puhul (muretseda omal riisikol ja kulul kõik kauba ekspordilitsentsid või muud vajalikud ametlikud load ja täita kõik ekspordiformaalsused) ning kanda lisaks ka kauba vedamise kulud nimetatud sihtkohta, kuid nagu mainitud, on kauba juhusliku kahjustamise ja hävimise risk läinud müüjalt ostjale üle juba kauba üleandmisel esimesele vedajale.
Seega tekib olukord, et kauba transpordi kulud on küll veel müüja kanda, kuid kauba säilimise risk on läinud ostjale üle juba varem.
Sealhulgas on müüja kohustuseks kanda ekspordiriigi korraldusel inspektsiooni läbiviimisega seotud kulud.
Nõuded kauba pakkimisele lähtuvad veoviisist, mida kasutatakse, arvestades seejuures, et veolepingu sõlmimine on müüja kohustus.
Ostja kuluks on kulud kauba impordil ja kui vaja, siis ka kulud transiitveol läbi kolmanda maa, kui neid kulusid ei ole müüja kandnud veolepingu osana.
Vaidluste vältimiseks müügilepingus kokku leppida, mis kulusid veoleping täpsemalt katma peab. Kindlustuskohust ei ole kummalgi poolel, kuid ostjal on loomulikult soovitatav kaup siiski enda kasuks ära kindlustada.
Autor: Jürgen Valter