Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennukid kõrbes, veotariifid tõusevad õhku
Balti Logistika ASi arendus- ja müügijuhi Magnus Lepasalu sõnul on lennukaubanduse turul selge hindade tõusu tendents, seda nii impordi kui ka ekspordi osas. "Lennutransport on kõige kulukam transpordiliik ning kui klientidel vähegi kannatab transiidiajaga oodata, valitakse kulusäästlikumad transpordiliigid," lisas ta.
Samas on Balti Logistikal lennuvedude osakaal firma käibes võrreldes teiste transpordiliikidega kasvanud. Kui mullu moodustasid lennuveod käibest 45%, siis tänavu 55%. Lepasalu arvates võib põhjuseks olla eelmisel aastal välja töötatud kulusäästlik lahendus. "Aga konkurents on suur kõikide veoliikide osas," nentis ta.
ACE Logistics Group ASi tegevjuht Andres Matkur rääkis, et seis lennukaubaveo turul on segane. "Keegi ei räägi pikaajalistest hindadest. Hindu muudetakse iga nädal ja juhtub, et ka tagantjärele. Nii ei teagi, mis hind parasjagu kehtib," lausus ta ning lisas, et varem pole ta sellist olukorda täheldanud. Seetõttu on ka hinnapakkumisi keeruline teha, toetuda saab vaid kogemusele.
Matkuri sõnul on langus tabanud kõiki veoliike võrdselt, mõnevõrra vähem küll eksportvedusid. "Importvedudes toimus langus eelmise aasta suvel-sügisel väga järsku ja suurelt, ekspordi osas algas see hiljem ja on olnud pehmem. Euroopast väljapoole on vedusid vähe," viitas ta lennukaubaveo ammusele probleemile, milleks on impordi-ekspordi ebavõrdne suhe.
Praeguseks on veomahte kõvasti kärbitud. Lennukeid võetakse sõidust maha ja liinile jäetud tahetakse kasumlikult tööle saada. "Lufthansa tegi otsa lahti, teatades põhitariifi 25protsendilisest hinnatõusust, ja eks teised järgnevad. Lisaks on lennutranspordi hindades märkimisväärne osa kütuse lisatasudel ja arvestada tuleb ka selle tõusuga," selgitas Matkur.
AirProxy ASi tegevjuhi Maanus Mätliku sõnul on lennufirmadel jätkamiseks ainus võimalus hindu tõsta, sest mitu aastat on need langenud. "Kärped on tehtud, aga neist ei piisa. Kuna turul on ülepakkumine, tõmmatakse kapatsiteeti maha lennukeid liinilt kõrvaldades, et saaks hindu tõsta. Kui mahud ja pakkumine vähenevad, jääb alles vähem ruumi ning see surub hinnad üles," kirjeldas ta lennufirmade taktikat.
Rahvusvahelise Lennuassotsiatsiooni andmetel on üle 200 kaubaveolennuki globaalselt turult eemaldatud ning need on pargitud Arizona kõrbesse, kuna seal on nende hoidmiseks sobiv kliima. "Väidetavalt on seal ka tuttuusi reisilennukeid," märkis Mätlik.
"Lähiregioonist võttis Finnair augusti algul maha lennud Hongkongi, sama teed on läinud ka SAS ja Chech Airlines. Meie piirkonnale tähendab see, et suurema kaubakoguse transpordiks Kaug-Idast jäävad ainult reisilennukid. Suund on kombineeritud lahendustele, kus kaubad transporditakse Frankfurti või Amsterdami ning sealt edasi liiguvad nad autoga," rääkis ta.
Defitsiit tekitataksegi lennukite liinilt mahavõtmisega. "Lennuliikluses paneb jõujooned paika ikkagi reisijate pool, mis määrab liini kasumlikkuse. Kaubavedu sörgib sabas. Aga lisaks liinide kinnipanekule võib vedusid mõjutada ka reisilennukite väljavahetamine säästu eesmärgil. Boeingutega saab kaupa vedada, aga saleda kerega Bombardierid võtavad küll reisijaid sama palju peale, ent kaupa sinna peale ei mahu," sõnas Mätlik.
Eestist lendavad praegu enamasti Boeingud, ent Saksa lennundusuudiste portaal Skyliner tabas augustis Kanadas Estonian Airi esimese Bombardieri proovilende tegemas.
Mätliku hinnangul ei jää praegu väljakuulutatud kuni 30protsendised hinnatõusud lähiajal viimasteks ja tõenäoliselt tõstetakse hindu ka suvise graafiku tulles.
"Meie arendame autoliiklust ja valmistume talviseks hooajaks, et kliendid saaksid leevendust hinnasurvele," tõdes Mätlik.
Lufthansa Cargo teatas tariifide tõstmisest keskmiselt veerandi võrra. Algatust järgivad ka teised.
Septembris teatasid plaanist Euroopa ja Kagu-Aasia vahelise kaubaveo hindu 20-30% tõsta Air-France-KLM, Delta Cargo, JAL Cargo, Cargolux, Nippon Cargo. Samas pole osa väiksemaid lennufirmasid, nagu näiteks Brussels Airlines ja Austrian Airlines, tariifide kergitamist veel kommenteerinud.
"Ülepakkumise tõttu on Pariisist Hongkongi veetud viie eurosendiga kilogrammist. Ja see pole veel kõige hullem, sest osa lennufirmasid on sellega nulli tulnud," kommenteeris kaubavedude vahendaja ajakirjale Air Cargo News. Praeguseks on ülepakkumine vähenenud, sest hulk kaubalennukeid on pargitud kõrbesse ning selle taustal tundub hinnatõusu lubamine hästi ajastatud otsus.
Rahvusvahelise Õhutranspordi Assotsiatsiooni (IATA) kinnitusel kahanesid lennukaubaveod augustis 9,6%, mis on suund paremusele võrreldes 11,3% langusega juulis.
Et klapitada võimsusi nõudlusega, on lennufirmad viimastel kuudel igapäevaseid õhuvedusid vähendanud. Näiteks Boeing 777 lennutundide arv päeva kohta kahanes selle aasta kaheksa esimese kuuga 2,7 protsenti ehk jäi pidama 11,1 tunnil.
Võrreldes 2008. aasta detsembriga on kaubaveod kasvanud 12 protsenti, kuid see näitaja jääb alla eelmise aasta aprillikuu 16 protsendile.
Just eelmise aasta aprillis algaski langus. Kõik maailma piirkonnad on kogenud selle aasta augustis nõudluse kasvu võrreldes juuliga. Vaatamata sellele on lennufirmad kasumlikkusest siiski kaugel.
Autor: Tea Taruste