Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Siseviimistluse eest maksab rendileandja
Olukorras, kus büroopindade turul suur ülepakkumine, üüripindade renditasu remont eriti ei mõjuta ja omanik võtab kulud üha enam enda kanda.
Metro Capitali Eesti kontori juhataja Ain Kivisaar ütles oma praktikale tuginedes, et mitte ühegi algselt arhitekti kavandatud büroo planeering ja siseviimistlusmaterjalide valik pole tegelikkuseks saanud.
"Hoone omanikul on ehituse käigus mõttetu hakata ära arvama üürniku vajadusi ja nägemusi viimistluse osas. Seetõttu pole me alustanud ühegi büroo väljaehitust enne, kui on olemas konkreetne üürnik, kes kirjeldaks oma soove," märkis ta, pidades sellist lähenemist praegusel keerulisel turul oluliseks konkurentsieeliseks, mis on Metro Plazas võimaldanud saavutada rohkem kui 90protsendiline büroopindade täitumuse.
Kivisaare sõnul finantseerib siseviimistluse praegusel turul valdavalt majaomanik. Kuna see on tavapraktika, siis puudub lõpuni viimistletud ning viimistlemata karbi üürihindade hinnavõrdlus.
"Miks peaks keegi investeerima ise pinna väljaehitamisse, kui turul on pakkuda piisav hulk valmis või valmivaid pindu väga atraktiivse hinna eest? Juhul kui tegemist on erilahenduse või tavapärasest oluliselt kallima viimistlusega, siis on tavaline olnud lähenemine, kus majaomanik finantseerib nn baastaseme ning üürnik sellest ülejääva osa," lisas Kivisaar.
Arco Vara Kinnisvarabüroo äripindade maakler Erko Närska ütles samuti, et tavaliselt on siseviimistlust nõus tegema üürileandjad, aga juhul, kui seda teevad üürnikud, tasaarveldatakse see üürisummades.
Tavaliselt ootab omanik uue üürniku ära, kelle soovidega püütakse arvestada. "Praegu on surve üürihindade alandamisele väga suur ning seetõttu suurest hinnavahest lõpuni viimistletud ja karbi kujul välja antava büroopinna vahel rääkida ei saa," lisas ta.
Kunsttrükistele spetsialiseerunud ArtPrint kolis Baltika Kvartalisse juulis ning tegi oma kuludega kogu pinnal remondi- ja viimistlustööd.
"Soovisime spetsiifilise otstarbega ruume. Sisuliselt ehitasime tootmisruumi üles mustast karbist, sest meil oli vaja teistsugust ruumilahendust kui rendileandjal pakkuda. Ka galerii viimistlesime ise, kuna fotode eksponeerimiseks tavalahendused ei sobi," jagas kogemusi ArtPrinti tegevjuht Krister Rekkaro.
"Baltika Kvartali aura seostub meie ettevõtte põhiväärtustega ja seetõttu ei näinud me omalt poolt tehtavas investeeringus mingit probleemi," lisas ta. Rendileandjaga jõuti ruumide paiknemise, remondi ja hindade osas hõlpsasti kokkuleppele, kuna poolte ühines huvi oli, et firma tegutseks samades ruumides 5-10 aastat.
ArtPrint koostas sisekujundusprojekti ning kooskõlastamisel probleeme ei tekkinud. "Rendileandja tuli võimaluste piires vastu nii rendihinna kui ka maksetähtaegade osas," märkis Rekkaro. Väga oluliseks peab ta ka seda, et rendileandja pakub ettevõttele võimalust kaasa rääkida Baltika Kvartali turundamisega seotud küsimustes.
Tasub hoolikalt läbi mõelda, milliseid ruume ettevõttel vaja on ja kus need peaksid asuma. Hea, kui linnaosa või asukoha aura toetaks igati organisatsiooni põhiväärtusi.
Vaatamata praegustele rasketele aegadele ei tohiks tulevikuperspektiive maha matta. Tuleb mõelda, kas ettevõte ka kolme aasta pärast ruumidesse mahub ja kas töötajatel ikka on hea seal töötada. Ilmselt ei maksa Mustamäe paneelmaja viienda korruse kontoris istuvatelt töötajatelt eriti lennukaid mõtteid loota.
Oluline on mõelda, mis tingimusi peavad ruumid täitma, et nad aitaksid töötajatel endast parim tulemus anda. Ei maksa alahinnata sisekujunduselemente! Fototapeet seinas või suur pilt koosolekuruumis võib tuua helget valgust karmi majanduskliimasse. Pole paha mõte panna kontorisse töötajate endi tehtud pilte või näiteks töölaua kohale pilt, mis kajastab töötaja unistust: päikseline palmisaar või tuliuus Ferrari. See aitab motivatsiooni hoida.
Rendipinna valikul tuleb arvestada ka äri iseloomust tuleneva ligipääsetavuse vajadusega. Mida rohkem on äri seotud jaekaubandusega, seda mugavam peab olema parkimine.
Tavaliselt ei tee me oma büroopindadel siseviimistlust enne, kui konkreetne lepinguline klient esitab oma siseviimistluse lahenduse. Samas sisaldavad kõik Tammsaare Ärikeskuse üüripakkumised juba standardsiseviimistlust: põrandakatted meie standardvalikutest, värvitud seinad, moodulripplagi, valgustus, kaabeldused töökohtadeni, ruumilahendus, uksed, WCd jms.
Juhul, kui klient soovib teistsugust ruumilahendust kui standardjoonisel, siis selles osas oleme paindlikud ja kõike on võimalik vastavalt kliendi soovile ümber kujundada, kuna pakutaval pinnal ei ole siseviimistlus välja ehitatud. Kliendile jääb sel juhul meie standardviimistluse osas kreedit, mida võrreldakse hilisema erilahendusega. Juhul, kui kliendi erilahendus on standardist kallim, tuleb see osa kliendil juurde maksta või siis saavutatakse selles osas pooltevaheline kokkulepe.
Praegusel bürooturul on eelis neil, kes suudavad pakkuda kliendile personaalseid siselahendusi, mis lähtuvad iga kliendi täpsetest vajadustest. Üks olulisi faktoreid kliendi kolimisotsuse puhul ongi vajadus leida kaasaegne töökeskkond, mida on võimalik kujundada täpselt oma kollektiivi vajadustest lähtuvalt.
Eelnevalt valmisehitatud pinna ainuke eelis võiks olla ajafaktor ehk siis potentsiaalne klient, kel on vajadus sisse kolida kohe. Üldjuhul büroopinna vahetamise otsuseid siiski üleöö ei tehta ning see on kliendil põhjalikult planeeritud samm. Samuti seob kliente vanal pinnal üürilepingu ülesütlemise tähtaeg, mis on täpselt piisav aeg uue büroopinna siseviimistlemiseks.
Autor: Tea Taruste