Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tundmatu ettevõte hanke võtmerollis

    Vahetult pärast seda, kui Tallinna linnapea Edgar Savisaar kirjutas Hiinas alla ligi 3 miljardi kroonise trammiprojekti koostööprotokollile, sai osapooli nõustanud ja linnavalitsuse etteruttavalt trammiprojekti ehitajaks nimetatud OÜ Railcar enamusomanikuks Keskerakonna mõjuka liikme Toomas Vareki poeg Rene Varek.

    "Vormistasime osalused ümber ja minust sai selles firmas suuraktsionär," ütles Railcari aktsionär Rene Varek. Tema sõnul on inimene, kes selles näeb poliitilist seost Keskerakonnaga, vildaka mõtlemisega.
    "See pole sellega üldse seotud. Ma pole seotud poliitikaga ja minu jaoks on see puhtalt äriprojekt," kinnitas ta.
    Ehkki ühtegi hanget ega konkurssi Tallinn veel teinud pole, oli Varek üks neist, kes koos linnavalitsuse delegatsiooniga Hiinas visiidil käis ja seal koostööprotokollile alla kirjutas.
    "See on kindel, et mingi ühe firma eelistamisega siin tegu pole," ütles Varek.
    Varek rääkis, et ta on kaasatud eelkõige seetõttu, et omab Hiina raudteeveeremi- ja trammitootjatega häid kontakte.
    Tallinna trammiprojekti puhul on Railcar Vareki sõnul huvitatud nii hankest kui ka ehitusest. Vareki sõnul on Hiina areng tohutu, enamik suuri hankeid maailmas võidavad just Hiina firmad.
    Railcar viis kokku Tallinna linnajuhid ja Hiina töösturid
    Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo ei teadnud, et Railcari omanikeringis on mai alguses tehtud muudatusi.
    "Ma ei oska kommenteerida seda, miks selliseid otsuseid tehti ja kes kellega käib," ütles Harjo. Tema sõnul on ehk jäänud avalikkusele eksitav pilt, justkui Railcar, kelle omanik Rene Varek Hiina-visiidil kaasas käis ja koostööprotokollile alla kirjutas, ongi projekti üks osapooli. Huvitaval kombel on Tallinna linnavalitsus oma kodulehel ühes pressiteates etteruttavalt nimetanud firmat Railcar Lasnamäe trammiprojekti ehitajaks.
    "Railcar on projekti kaasatud kui konsultant," kinnitas Harjo. See, et linnavalitsus on oma kodulehel nimetanud Railcari trammiprojekti ehitajaks, on Harjo sõnul eksitus.
    "See on midagi kummalist. Railcar ise näitas initsiatiivi ja nemad viisid kokku Tallinna linna, Hiina Arengupanga ja Hiina töösturid," selgitas ta.
    Hiina-visiidi üks eesmärke oli tema sõnul teha selgeks tootja võimalused ja see, kas need vastavad ka ELi nõuetele, lisaks uuriti Hiina Arengupanga huvi ja tingimusi projekti rahastamise suhtes.
    "Sellele protsessile järgneb hanke väljakuulutamine ja välja valitakse linna jaoks parim pakkumine," lisas Harjo. Finantseerimisskeem on Harjo sõnul veel välja töötamata, kõne all on ELi abiprogrammide, aga ka arengupankade abi.
    Aas: Railcar seisab linnaelanike huvide eest
    Tallinna abilinnapea Taavi Aasa sõnul on Eestimaa niivõrd väike ning igal parteilasel on kuskil äris lähisugulased.
    "Me ei pea oluliseks sugulussidemete otsimist ning parteilisi kuuluvusi või mittekuuluvusi. Tallinna trammiprojekti ja Railcari seosed ei baseeru kellegi sugulusel või parteilisusel, vaid on seotud linna ning linnakodanike huvide realiseerimisega," rääkis Aas.
    Ta ütles, et Railcar on pakkunud üht võimalikku võimalust, mis on seotud Hiina trammitootjaga.
    "Tallinna trammiprojekti realiseerimiseks kuulutatakse välja rahvusvaheline konkurss, kus võivad osaleda kõik kriteeriumitele vastavad firmad. Railcar esindab praegu Hiina trammitootjat. Kui tegemist on infrastruktuuri ehitamisega, siis on see seotud konkursiga ning Railcari huvi korral võivad nad seal osaleda," selgitas ta.
    Mis puudutab Raepressi pressiteadet, kus Railcari nimetatakse trammiliini ehitajaks, on see Aasa sõnul eksitus ning viga parandatakse. Aasa kinnitusel on Railcar Hiina väliskaubandusorganisatsiooni ning Hiina trammitootja esindaja ning Hiina firmad on talle andnud enda esindamise volitused.
    Tallinna linnavolikogu liige, IRLi fraktsiooni esimees Indrek Raudne kuuleb Vareki osalusest Railcaris ja tema initsiatiivist esimest korda.
    "Me võtame selle info kindlasti tähelepanu alla ja esitame volikogus arupärimise," ütles ta.
    Raudse sõnul tuleks esmalt otsustada, kas Lasnamäe trammiühendus on hädavajalik projekt. "Kui Tallinna linna teed ja tänavad lagunevad, pole lasteaiakohti ning olemasolevat infrastruktuuri ei suudeta korras hoida, siis tegeleda utoopilise ja hirmkalli projektiga - see on kahtlane tegevus," ütles ta. "Kui tehakse seda maksumaksja raha eest, peavad finantseerimine ja tellimused olema läbipaistvad. Isegi, kui raha tuleb EList, on see kaudselt maksumaksja raha," lisas ta.
    Toomas Varek: mina poja tegemisi ei tea
    Riigikogu liige, Keskerakonna fraktsiooni aseesimees Toomas Varek ütles, et tema poja tegemistest suurt ei tea.
    "Ta on mulle öelnud, et selline firma nagu Railcar on, rohkemat ma ei tea. Ma pole absoluutselt kursis," ütles Varek. Tema sõnul ulatuvad poja tegemised üle maailma.
    "Tema elab oma elu ja mina oma, tema on ärimaailmas, mina poliitikas," lisas Varek.
    Linn on ehitaja välja valinud?
    2. aprillil 2010 saatis Tallinna linnavalitsus välja pressiteate:
    Tallinn ja Peking kirjutasid alla protokollile Lasnamäe trammiliini rajamise kohta.
    Tallinna linnapea Edgar Savisaar ja Hiina Riikliku Välismajandussuhete Korporatsiooni asepresident Feng Zechun kirjutasid alla kavatsuste protokollile Tallinna trammiliini rajamise kohta.
    Selle protokolli kohaselt ehitatakse trammiliin valmis ja pannakse käima uued trammid ajavahemikus 2012-2015.
    Lepingule andsid oma allkirjad ka Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise juhatuse liige Leonid Mihhailov ja Tallinna trammiliini ehitaja, firma Railcar nõukogu esimees Rene Varek.
    Allikas: Tallinna linnavalitsus
    KRONOLOOGIA
    2008 oktoober
    • Tallinna linnavalitsuse visiit Hiinasse Hangzhousse, kus linnapea sõnul "värskendati alates 1998. aastal loodud suhteid". Linnapead allkirjastavad koostöömemorandumi.
    2009 oktoober
    • Tallinna külastab Hiina majandusdelegatsioon.
    2009 november 
    Tallinna tuleb Hiina asepeaminister Zhang Dejiang.
    2010 märts
    • Edgar Savisaar, abilinnapea Taavi Aas, Tallinn 2011 SA juht Jaanus Mutli ja transpordiameti juhataja sõidavad Hiinasse, et trammitootmisega tutvuda. Kirjutatakse alla kavatsuste protokollile. Allkirja andsid ka Trammi- ja Trollibussikoondise juhatuse liige Leonid Mihhailov ja firma Railcar nõukogu esimees Rene Varek.
    2010 mai
    • Rene Varek saab OÜ Railcar omanikuks.
    KES ON KES
    Rene Varek
    • On olnud Eesti Raudtee turundusdirektor ja juhatuse liige.
    • Alates selle aasta veebruarist on ASi Tere ekspordidirektor, hiljuti sai ta ka üheks osanikuks varem Urmas Sõõrumaale kuulunud ettevõttes Eastfood International.
    • Lisaks on ta konsultant firmas Canber Enterprises, mis tegeleb kalastusrõivaste maaletoomise ja müügiga. Firma omanik on Annika Varjun.
    MIS ON MIS
    Railcar
    • asutati 2009. aasta kevadel
    • juhatuse liikmed Rene Varek ja Aleksei Šuba (mõlemad alates 13. maist 2010)
    • Omanikud alates 10. maist 2010 on Rene Varek, Aleksei Šuba ja Emering (Georg Pärn, Jüri Martinson)
    • Railcar on esindanud ka Hiina raudteeveeremi tootjat China CNR Corporation Limitedi (CNR) Eestis, kui Elektriraudtee plaanis miljardi krooni suurust elektrirongi hanget.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Lobitöö: pistke ilusad naised ja tüsenevad mehed põlema
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Sandra Särav sobib ideaalselt tuleriidal põletamiseks: noor, ilus, tark, võimekas ja entusiastlik – täiuslik libahunt, kirjutab suhtekorraldusfirma Powerhouse konsultant Andres Reimer.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Sandra Särav sobib ideaalselt tuleriidal põletamiseks: noor, ilus, tark, võimekas ja entusiastlik – täiuslik libahunt, kirjutab suhtekorraldusfirma Powerhouse konsultant Andres Reimer.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa tipp-poliitikute plaan teeb Eesti töösturitele karuteene
Veelgi ühetaolisem Euroopa ühisturg ei lahenda Eesti-suguste väikeriikide probleeme, ütles intervjuus Äripäevale rahandusministeeriumi välissuhete nõunik Märten Ross.
Veelgi ühetaolisem Euroopa ühisturg ei lahenda Eesti-suguste väikeriikide probleeme, ütles intervjuus Äripäevale rahandusministeeriumi välissuhete nõunik Märten Ross.
Eesti 200 oli järjekindlalt Boltile kahjumliku direktiivi vastu
Eesti 200 on järjekindlalt olnud vastu platvormide direktiivi vastuvõtmisele, mis on Eesti tehnoloogiahiiu Bolti jaoks ebasoodne.
Eesti 200 on järjekindlalt olnud vastu platvormide direktiivi vastuvõtmisele, mis on Eesti tehnoloogiahiiu Bolti jaoks ebasoodne.