Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Gaas: kliendid põhivõrgu riigistamisest ei võida

    Kes sellest võidab, kui kliendid ei võida? Eesti Gaasi juhatuse liige Raul Kotov kommenteerib valitsuse plaani põhivõrk riigistada.

    Järgneb intervjuu Raul Kotoviga.
    Mida arvate IRLi ja Reformierakonna poolt välja öeldud plaanist hakata Eesti Gaasi tükeldama?
    Oluline on leida vastus küsimusele, miks seda tehakse ja kellele see on kasulik. Valitusparteid on väitnud et esiteks nõuab seda Euroopa Liit (direktiivid), teiseks on see majanduslikult kasulik ja kolmandaks ei tee gaasivõrgu põhiomanik Gazprom midagi võimaldamaks võrgule ligipääsu ka teistele pakkujatele ning tekitada konkurentsi.
    Esiteks. Euroopa liidu maagaasidirektiivid ei nõua, et Eestis tuleks teostada omanike lahutamine. Sama erand on antud nii Soomele kui Lätile. Seega väide, et Eesti Gaasi juhid elavad kuskil teises inforuumis ja ei tunne direktiive on vale. 
    Teiseks. Nagu on näidanud Eesti elektriturul toimuv, ei pruugi turu vabastamine ja ettevõtete lahutamine olla sugugi tarbijatele kasulik, elektrihinnad on ju tõusnud, vaatamata konkurentsile. Arvestades kogu investeerinute mahtu, mis on tarvilik teha uute ühenduse loomiseks ja veeldatud maagaasi terminalide ehitamiseks – millele tuleb lisada veel ka torustike Eesti Gaasilt ostu kulud –, on ka gaasiturul Eestis oodata võrguteenuste hindade mitmekordset tõusu.
    Kolmandaks. Eestis on täidetud eelmise maagaasidirektiivi nõue, kus nõutakse, et üle 100 000 kliendiga ettevõte ei tohi olla samal ajal gaasi müüja ja transportija. Eestis tegutseb gaasi transpordiga iseseisev juriidiline ettevõte AS EG Võrguteenus, kes oma tegevuses juhindub maagaasiseadusest ja kelle tegevust kontrollib konkurentsiamet.
    Kõik küsimused, mis on seotud võrgule ligipääsuga, lahendab AS EG Võrguteenus, kelle poole on pöördunud nii Paldiskisse kui Muugale veeldatud maagaasi terminali (LNG) rajada soovivad ettevõtted. Gazpromil puudub igasugune võimalus takistada LNG terminalide rajamist ja liitumist võrguga.
    Euroopa Komisjon koordineerimisel töötatakse välja Balti mere regiooni gaasiinfrastruktuuri integreerimise ja varustuskindluse tõstmise kava (BEMIP), milles osaleb ka AS EG Võrguteenus. Eesti Gaas koostöös Soome gaasifirmaga Gasum teostab uuringuid Eesti-Soome vahelise toru ehituseks.
    Seega on väited nagu Gazprom ei teeks midagi uute tegijate turuletulekuks valed ja mitte ainult sellepärast, et see polegi Gazpromi kohustus ja on tegelikul AS EG Võrguteenus ja AS Eesti Gaas igapäevane töö, vaid vale ka sisuliselt. Sellist tööd tehakse. Lisaks on oluline veel märkida et 63 % Eesti Gaasist kuulub Euroopa Liidu ettevõtetele ehk Gazprom üksi ei saa otsustada Eesti gaasimajanduse saatust.
    Milline variant oleks parim Eesti Gaasile, milline riigile?
    Õige ei ole küsida, mis on kasulik riigile, mis Eesti Gaasile. Õige on küsida, mis on kasulik klientidele, sest nemad on need, kes otsustavad, kas kasutada gaasi või mitte. Üks põhilisi süüdistusi on, et Eestis on gaas kallim kui Euroopas ja näiteks tuuakse hr Gräzini (Igor Gräzin, Riigikogu liige, kuulub Reformierakonda –toim.) poolt Saksamaa.
    Juulis maksab eramajale gaas Eestis 6,70 kr/m³, Saksamaal Hamburgis 11,20kr/m³, Soomes 10,10 kr/m³. Seega kui Eesti tarbija saab gaasi odavamalt, siis ei pea ju esitatud põhjendused paika ja on õigustatud küsimus, miks soovitakse muuta toimivat süsteemi.
    Mida Eesti Gaasi suuromanikud asjast arvavad ja kas Eesti Gaas või riik on nendega päevavalgele kerkinud plaanidest rääkinud?
    Siin tuleb tõdeda, et riik ei ole ei Eesti Gaasiga ega ka meie omanikega teemat arutanud. See, et valitsusringkondades on asja juba mõnda aega arutatud, on meile ootamatu, sest Eestil on direktiivide kohaselt antud erand omanike lahutamise osas. Kuivõrd valitusparteid toovad eeskujuks Leedut, siis tuleb tõdeda, et ka seal toimusid arutelud ilma Lietuvos Dujoseta (Leedu gaasifirma – toim.).
    Ütlesite Postimehele, et gaasitorustike õiglane hind võiks olla 4-5 miljardit krooni. Riik on välja arvutanud, et hind võiks olla 600-700 miljonit krooni. Kuidas siin konsensusele jõutakse?
    Enne kui jõuda konkreetse hinna juurde, tasub ikka tõsiselt mõelda, milleks seda teha. Ükskõik milline saab olema summa, on see raha, mis on klientide ja maksumaksjate jaoks kadunud. Raha, millega oleks saanud teha midagi ühiskonnale vajalikumat. Võrgu eraldamine ei too juurde uusi tarnijaid, ei vii gaasi hinda odavamaks ja ei vähenda ka Gazpromi gaasi osatähtust Eestis kasutatavas gaasis.
    Kui võrkude eraldamine täidaks kõiki eeltoodud punkte, siis tuleks küsida, miks ei tee seda soomlased, kes ju ometigi on näidanud end väga tarkade majandajatena ja seda ka energeetikas. Miks tahab riik kindlasti käia ühte jalga Leeduga?
    Kas põhivõrkude riigistamise taga paistab ka kellegi lobistav käsi? Kelle?
    Ilma dokumentaalselt esitatavate faktideta oleks see spekulatsioon, mida poliitikud kohe eitaksid. Aga mõtiskleda tasub selle üle, millised ettevõtted võidavad säärasest tehingust, juhul kui sellest ei võida kliendid ja nemad ju ei võida.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Apranga esimese kvartali käive kasvas üle 10%
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.