Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
KUIDAS valida talverehve?
Oktoober on kätte jõudnud ja nüüd on paras aeg mõelda talverehvide valimisele. Temperatuuri langedes väheneb suverehvide elastsus, mis kõvenevad juba alla 7kraadise temperatuuri puhul. Selle tagajärjeks on halvem haakumine teega ja pidurdusteekonna pikenemine. Autorehvidest sõltub juhitavus, pidurdamine ja ka kiirendus, rehvid on toimunud avariides olulist osa mänginud.
"See on kindlasti tänapäeval raske küsimus autojuhile, kuna valik on väga lai," ütles rehvide valimise kohta Kummikunstnike müügijuht Andres Duuberg.
Rehvispetsialistide sõnul on kõige olulisem selgeks teha, kus autoga sõidetakse, millistel teedel valdavalt liigutakse, kas linnas või maanteel.
"Sõites linnas, kaldub valik tihti lamellrehvi kasuks, kuna suuremalt jaolt toimub sõit lörtsisel asfaldil," rääkis Duuberg.
Maanteedel ja asulates sõites soovitab ta valida kindlasti naastrehvid. Naastrehvi pidamine on jääl ja ka kinnisõidetud lumel oluliselt parem, põhjendas ta.
Eesti Rehviliidu tegevjuhi Kaur Kuurme sõnul on lamellrehve erineva seguga ja nende valikul on oluline jälgida, et rehv oleks mõeldud põhjamaade talve. Kesk-Euroopa lamellrehv sobib kuni -5 kraadiga. Rehvides, mis on konkreetselt mõeldud põhjamaistele talvetingimustele, kasutatakse spetsiaalset segu, kus temperatuuriks võib olla kuni -30 kraadi. "Põhjamaade rehvisegu on väga erinev ja mõjutab oluliselt pidamist tee peal," rääkis Kuurme.
Tootjamaa järgi pole mõtet rehve liigitada. "Valides rehve, ei ole tootjamaa enam eelduseks, kuna ka väga tuntud rehvitootjad on kolinud oma tehased maadesse, kus on odavam toota," rääkis Duuberg. See aga ei tähenda, et kvaliteet oleks langenud, lisas ta.
Alati algab asi rahakotist, aga siiski tasub eelistada tuntud ettevõtete toodangut, mis on üldjuhul kallim, ütles Kuurme. "Võiks jälgida rehvitestide tulemusi, mis on küll ajakirjade lõikes erinevad, aga siiski saab sealt üldpildi, mida eelistada," soovitas ta.
Duubergi sõnul võib valida ka protekteeritud ehk taastatud rehvid. "Nende suurimaks miinuseks võrreldes uue rehviga on jäikus ehk sõit ei kulge nii pehmelt ja mugavalt nagu uue rehviga," kirjeldas Duuberg.
Kui suvel palava ilma ja suurte kiirustega on uus rehv taastatud rehvist kindlam valik, siis talvel pole see erinevus nii suur.
ASi Master müügijuhi Ain Oja sõnul on taastatud rehvide ost majanduslikus mõttes kasulik ettevõtmine. Korraliku tegija taastatud rehvid ja odavama klassi uued rehvid, neil pole tema sõnul olulist vahet.
"Loomulikult, kui vaadata maailmatasemel uut rehvi, siis nende mugavus- ja pidamisomadused on mingi protsendi võrra paremad, aga kui hinnavahe erineb juba mitu korda, siis omaduste vahe on protsendinumbritega," rääkis Oja.
Rehvitöökoja Vianor Lasnamäe kaupluse juhataja Olavi Vahermäe oli taastatud rehvide suhtes kriitiline. "Taastatud rehv on nagu väga vanale inimesele tuliuus kasukas selga ostetud," kõlas tema võrdlus.
Internetipõhine teenus on väga levinud, sest reeglina on internetipoodides rehvid odavamad. Kuurme sõnul tuleb aga virtuaalset poodi hoolikalt valida.
"On palju näiteid, kus ostetakse internetipoest lamellrehve, mis on mõeldud Kesk-Euroopa tingimustele, mitte põhjamaadele," hoiatas ta.
Masteri müügijuht Ain Oja ei mõista inimesi, kes ostavad rehve internetipoest, kus puudub võimalus konsulteerida ja mingit nõu saada. Tema arvates on rehve ikka parem osta rehvitöökojast, kus seda saab oma silmaga vaadata ja asjatundja käest nõu küsida. "Ei saa päris põrsast kotis osta, tuleb lähemalt tutvuda," kommenteeris Oja.
Rehvispetsialiste sõnul kehtivad nii internetipoodidele kui ka tavapoodidele samad kohustused - nii tuleb neil organiseerida vanade rehvide vastuvõtt ja taaskasutus.
Tootja peab hoolitsema selle eest, et rehvide kasutajale oleks kättesaadav teave selle kohta, kus saab vanu rehve tasuta tagastada. Kui välisfirma müüb rehve Eestisse interneti vahendusel, siis võib jääda see kohustus täitmata.
"Kindlasti on taunitav, et kui välisettevõtted Eesti keskkonnaseadusi ei täida," kommenteeris Kuurme. "Tarbija võib oma valiku teha ka sellega, et Eestis rehvide maaletooja kogutud rehve taaskasutaks," lisas ta.