Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Internetist saab soodsamalt
Kuigi eestlased on ennast pidanud e-eesrindlasteks, räägib statistika siiski muud. Me võime küll olla e-kodanikud, kuid e-tarbijaks saamiseni on meil veel pikk tee minna.
Värske statistika räägib, et e-kanalitest ostab tooteid ja teenuseid vaid 12% 16-74aastastest eestlastest. Soomlased kasutavad internetist ostmist üle kolme korra rohkem. Tõsi, Lätis ja Leedus on internetist ostmine veel vähesem, vastavalt 8 ja 6%. Kui Eestis võib kuulda kõhklusi, et kas internetist ostmine ikka turvaline on, siis paljude eurooplaste jaoks on see rohkem loomulik ja igapäevane. Otse toote või teenuse pakkujalt ostmine on kindlasti ka soodsam.
Tarbimisharjumuste kujundamisel on oluline roll selles, mida internetist osta saab ja kui head on interneti kasutamise oskused. Ehk mida lihtsam on teenus või toode, seda lihtsam on seda ka internetist osta.
Kõige rohkem soetatakse veebi teel lennupileteid, reise, teatri- ning kontserdipileteid. Kindlustus on alles viiendal-kuuendal kohal. Kindlustuse ostmisel on esikohal usaldus ja kvaliteet ning juba praegu on näha selgeid märke sellest, et e-teadlikkus ja -usaldus on kasvanud. Näiteks Eestis interneti teel liikluskindlustust pakkuva Ifi e-büroos on aastatagusega võrreldes internetimüük kasvanud pea veerandi võrra. Kindlustuse puhul öeldakse alati, et loe ka pisikest kirja - internetist kindlustuse ostmisel on oluline, et kliendile on lihtsalt ja arusaadavalt selgitatud, mida ta täpselt ostab ja milliseid kahjunõudeid ostetud kindlustuspoliis katab.
2/3 Eesti kindlustusturust on seotud autokindlustusega - liikluskindlustus moodustab 29% ja autode kaskokindlustus 36% turu mahust. Tõsi, majandussurutis mõjus ja mõjub senini ka autokindlustusturule.
Kuid autokindlustusest on saanud valdavalt tarbekaup, mida on võimalik ja tulebki pakkuda lihtsalt ja arusaadavalt, internetis. Seda enam, et tarbijad on muutunud oluliselt hinnatundlikumaks. Lisaks hinnakonkurentsile on autokindlustuste juures väga olulised ka seltsi usaldusväärsus ja kvaliteetne kahjukäsitlus.
Lätis ja Leedus on lihtsaid liiklus- ja kaskokindlustuspakette pakkuvad iseteeninduskeskkonnad põhjustanud turul korraliku lainetuse. Meie poliis.ee sarnaste säästukindlustusportaalide turuletulek pani Lätis konkurendid vilkalt tegutsema ja turule tuli mitmeid konkureerivaid e-kindlustuse portaale. Usutavasti hakkab sama toimuma ka Eestis.
Eestlased on hakanud otsima oma igapäevaasjades kokkuhoiukohti ja mõistma, et ise tegutsedes on võimalik nii aega kui ka raha säästa. Kui oskad internetti kasutada, on nii mõnedki asjad mõistlik ise ära teha.
Autor: Artur Praun