Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Masu tõi edu leivale ja jäätisele
Müügiandmete ja tuntuse põhjal jõudis 2010. aastal rohkem 15 000 uudistoote seas tippu lausa kaks rukkileiba, Eesti Pagari Rehe rukkileib ja Leiburi Ruks, selgub uuringufirma Nielsen täna avaldatud andmetest. Kolmanda koha pälvis Premia eriti suur ja rammus koorejäätis koonusvahvlis.
Parima tulemuse saavutab enamasti esimene tootja, kes tarbijais mingeid traditsioone ja mälestusi äratab. Konkureeriv toode võib turule tulla isegi juba kolme kuuga, kuid mida hiljem kopeerimine aset leiab, seda tagasihoidlikumaks jäävad müüginumbrid.
"Ikka üritatakse kopeerida. Leiburi Ruksi sarnane leib on juba turul olemas. Leiburi Saib on veel kopeerimata," rääkis Leiburi juht Asso Lankots. "Ma arvan, et see sõltub tehnoloogiast, Ruksi on lihtsam jäljendada. Kuid ei jäljendata siiski väga palju, pigem tahetakse teistest eristuda."
Hitt-tooteid hakatakse ruttu järele tegema. Lankots ütles, et tema arvates oli möödunud aasta leivatööstuses uuenduslik. "Tundub, et eelmisel aastal oli pagaritööstuses värske aasta. Kui Leiburi Saib ja Ruks edukalt turule tulid, pani see ka konkurendid liigutama. Kõik eelmisel aastal turule tulnud tooted olid korralikud ja hästi finantseeritud," ütles ta.
Premia juht Kuldar Leis rääkis, et jäätiste jäljendamine käib väga kähku ja kaks samasugust rammusat koonuselist koorejäätist on juba ka müügil. "Meie tõime oma "eriti rammusa" turule aprillis. Müügiedu tuli juba esimesel kuul. Ütlesin, et esimene konkurent tuleb samasuguse jäätisega turule oktoobris-novembris ja teine konkurent järgmisel kevadel. Tulid ka! Nüüd on ainult priavte label'i rammus koonusjäätis puudu. Arvan, et see tuleb kuskil sügisel," ütles Leis.
"Kolm korda filtreeritud õlut on raske järele teha," arvas samas A. Le Coqi juht Tarmo Noop. "Ja Valge Klaari puhul on tegu kõrge omahinnaga. Kas teatud tootjad on ikka valmis seda oma marginaali arvel tegema?" arutles Noop.
Saku Õlletehas tootearenduses esirinnas. Aasta varem pärjati 2009. aasta edukaimaks uudistooteks A. Le Coqi klassikaline kali. Saku Õlletehas tõi analoogse kääritatud kalja turule eelmisel aastal. "Kui kopeerimise vahe jääb väga suureks, on edukuse tõenäosus väike," arvas Noop.
"Me ei tee kindlasti ühtegi toodet selleks, et edetabelisse pääseda. Tootearenduses on olulised kolm aspekti, milleks on toote sisu, pakend ning kvaliteedi ja hinna suhe. Ja need on olnud kõige õigemas balansis," kommenteeris Noop korduvaid võite Nielseni uudistoodete edetabelis.
"Minu teada ei ole kartulikastet veel järele tehtud, aga eks selleks tuleb valmis olla," ütles Põltsamaa Felixi juht Anti Orav. "Esmalt peab toode olema nii hea, et konkurentidel on raske turule tulla, aga tuleb ka lahtiste silmadega ringi vaadata ja mõelda, mida uut pakkuda," selgitas Orav.
Uudistoote edu valem kõlab Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhi Sirje Potisepa sõnul järgmiselt: kõva turunduskampaania, soodne hind ja maitsev toode. Näiteks Rehe rukkileiva puhul oli Potisepa mäletamist mööda tegemist just nende asjaolude kokkulangemisega.
Potisepp avaldas arvamust, et mida suurema lisandväärtusega toode on, seda pikemaks kujuneb selle eluiga. Samas ei näe toiduainetööstus jäljendamises suurt probleemi, kuna toote eluiga on langenud kaheksa kuuni. Ajal, kui mingi toode tuleb turule, mõtleb selle tootja juba uue toote tegemise peale.