Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uus seksikas internetifirma börsil
IPOs prognoositult kallimalt ning mis suutis ka esimest börsipäeva alustada üle 50% aktsiatõusuga.
Groupon pakkus esimese üllatuse juba neljapäeval, kui meediasse jõudsid infokillud, et kompanii suutis aktsiaid müüa 16-18dollarise pakkumisehinna asemel 20 dollariga ning et emissioon suudeti kümnekordselt üle märkida.
Eesti päevapakkumiste saitide (nagu Cherry.ee, DelfiDiil jne) Ühendriikide analoog teenis aktsiate avaliku müügiga 700 miljonit dollarit (507 miljonit eurot), mis oli esialgselt prognoositust üle kuuendiku enam, vahendas uudisteagentuur AP.
Siiani on internetifirmadest suutnud Grouponist suurema IPO korraldada vaid 2004. aastal otsingumootor Google.
20dollarise hinnalipiku alusel oli Grouponi turuväärtuseks 12,7 miljardit dollarit. Reede hommikune aktsiatõus kergitas firma turuväärtuse aga juba 20 miljardi dollari alla.
Väga kilgata aga ei maksa. Miinusena saab tuua, et Grouponi vabalt kaubeldavate aktsiate hulk on äärmiselt madal (koos võimaliku optsioonide ülejaotusega 5,5% aktsiakapitalist), mistõttu on hinda väga lihtne tugevalt kõikuma lüüa. Ka tehnoloogiasektorile pühendunud riskifond Connective Capital Management Rob Romero on kompanii väärtuse suhtes ettevaatlik. "Grouponi niivõrd kõrge väärtus on võimalik vaid seepärast, et tema vabalt kaubeldavate aktsiate hulk on niivõrd väike."
Lisaks tuleb arvestada ka sellega, et praegu on sooduspakkumiste sait veel kahjumlik ja ettevõtte turuväärtuse/kupongide müügi aastakäibe suhe on 8-9 juures.
Pikaajaline IPO Boutique analüütik Scott Sweet peab Grouponi ettevõtteks, mis tegutseb väga omapärasel moel.
"Ettevõtte ärimudelis on palju fundamentaalseid probleeme. Näiteks aasta alguses pidi ta muutma USA Väärtpaberi Järelevalve SEC andmeil oma käibearvestamise metoodikat, mille alusel kukkus poole võrra," lisas Sweet.
Korrigeeritud numbrite põhjal teenis Groupon viimases kvartalis käivet 430 miljonit dollarit ning aastakäive peaks tõusma pooleteise miljardi dollari kanti.
Ehkki ettevõtte töötajate arv on kahe aasta jooksul tõusnud sajalt kümne tuhandeni ja käive viiekümnekordistunud jagub skeptikuid veel küllaga.
Morningstari IPO analüütik Jim Krapfel sõnul kasvas küll ettevõte aasta alguses üle 100% kvartalis, kuid müügikasvu kiirus on langenud väga kiirelt ning viimase kvartali kasv oli kõigest 10% juures. "Praegu oleme siis punktis, kus ettevõte peab raha kulutama, et käivet ja turuosa hoida või nad tõmbavad investeeringuid koomale, nagu nad seda ka teevad. Nende kasv aeglustub või isegi langeb," märkis Krapfel.
Turuosa ja uudsus müüb. Ehkki Grouponil on oma tegutsemispiirkonnas enam kui 50% turuosa, on turul tuhandeid konkurente, kes võivad tulevikus mõjutada nii firma käibekasvu kui ka marginaale. Põhiprobleemiks tuleb pidada väikest sisenemisbarjääri turule. Tuntuim rivaal on LivingSocial, kuid ka nimekad ja rahakad internetifirmad Amazon.com ja Google üritavad jalga ukse vahele saada. Maailma tuntuim otsingumootor pakkus alles üheteist kuu eest Grouponi aktsiate eest 6 miljardit dollarit, mis aga kindlakäeliselt ja takkajärele ka õnneks tagasi lükati. Eks paljuski olid selle taga vaikselt juba ettevõtte omanike ringi imbunud riskikapitalistid, kes maksimaalselt kasu taga ajasid.
Olgu mis oli. Arvata võib, et aura õitseb Grouponi ümber veel üksjagu ning aktsia püsib lähiaastal kindlaslt spekulantide lemmik.