Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti vajab rohkem karismat
Kas pärast Steve Jobsi jääb Apple teedrajavaks, konkurentidest pea jagu üle olevaks turuliidriks? Suure tõenäosusega ei, sest Apple’i uus juht Timothy Cooki ei ole karismaatiline. Ta on küll kompetentne ja efektiivne, kuid sellest ei piisa.
Juhi karisma tuumaks on erakordne teedrajav visioon, millega ta inspireerib alluvaid saavutama erakordseid tulemusi. Lisaks inspireerib ta inimesi oma isikupäraga, mis tekitab neis soovi temaga samastuda. Jobsi ülimat ambitsioonikust kirjeldab 2007. a jaanuaris iPhone’i esitlusel öeldu: “Ma armastan Wayne Gretzky ütlust, et “Ma uisutan sinna, kuhu litter läheb, mitte sinna, kus ta oli.” Me oleme alati püüdnud teha sama Apple’is. Juba päris algusest peale. Ja me teeme seda alati.” Jobs lõi tehnoloogiauuenduste, kliendile suunatud toodete ja oma erakordse vaistuga täiesti uusi turge, millest seni ei osatud unistadagi. Sellega asetub ta teiste väljapaistvate ettevõtjate, nagu Henry Fordi, Polaroidi juhi Edwin Landi jt karismaatiliste juhtide sekka.
Seevastu mittekarismaatiline juht pole teerajaja, vaid turumuutustele reageerija. Tema visioonis pole midagi erakordset. Selle tulemusel pingutavad alluvad vähe ja saavutavad keskpäraseid tulemusi. Nii ongi mittekarismaatilise juhiga ettevõte parimal juhul vaid üks paljude seas, ei midagi enamat.
Eestis on mitmeid säravaid juhte. Hannes Tamjärv, Hans H. Luik, Meelis Milder, Aivar Pohlak jt, kes on olnud teerajajad ja erakordsete tulemustega. Kuid praegune konkurents nõuab palju enamat – teedrajavat visiooni välisturgudel.
Selline visioon eeldab välisturgude väga head tunnetust, uuendusvõimaluse märkamist ning nende kahe põhjal tarkust ja julgust panna kokku edu toov visioon. Lisaks eeldab oskust innustada inimesi saavutama erakordseid tulemusi välisturgudel. Rahvusvaheliselt teerajava juhi näiteks on Ain Hanschmidt, kes on Tallinkist kujundanud laevandusettevõtte, mis on saavutanud liidrirolli Läänemerel.
Eesti edu sõltub ekspordiettevõtete juhtidest. Ainult karismaatiline julgeb ja suudab veenda inimesi saavutama erakordseid tulemusi välisturgudel. Nende arvu suurendamine ja toetamine on väga keeruline. Kui riigi tasandil tunnistame, et meie praegune põhiküsimus on tippjuhtide karismas, astume sammu õiges suunas. Teiseks on oluline otsustada, kes poliitikas vastutab ja mida teeb. Et ei käiks ka Eesti poliitikute kohta Jobsi öeldu aasta alguses toimunud Barack Obama dinee kohta: “President on väga nutikas, kuid ta ei rääkinud muust kui põhjustest, miks asju teha ei saa. See vihastas mind.”