Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Trammihanke osalisel lagunesid rattad
Eestisse miljonite eurode eest ronge müüva ja Tallinna trammihankel osaleva Stadleri uhiuus toodang hakkas Saksamaal lagunema. Eestisse pakutavad trammid erinevad praakmudelist.
Šveitsi tootja Stadler jäi Saksamaal Münchenis hätta, sest nende trammide rattad polnud nii töökindlad, kui hankija eeldas. Ettevõte lubab, et Eestisse toodavad rongid ning trammid on kvaliteetsed.
Stadler võitis Elektriraudtee elektri- ja diiselrongide hanke ning osaleb Tallinna 4. trammiliini hankes. Ronge ostab Eesti ettevõttelt ligi 190 miljoni euro eest. Trammihanke võidu puhul saaks tootja siit tellimuse kokku ligi 240 miljoni euro eest.
Kummidetailid hakkasid lagunema. Ettevõte ebaõnnestus veeremi pakkumisel Saksamaal Münchenis, kus tänavu kevadel selgus, et Stadleri tarnitud sõiduvahendid ei vasta kohaliku tehnilise järelevalveasutuse nõuetele ja veeremi rataste kummiosad lagunevad. Vigased kummidetalid põhjustavad velgedel mõrasid. Kohalik transpordiamet leidis vähemalt kahel trammil niisuguseid kahjustusi.
Müncheni transpordiameti juht Herber König teatas kohalikus meedias, et on pettunud, et uhiuutel Stadleri trammidel esineb vigu. See sunnib linna ajutiselt kallid transpordivahendid rööbastelt ära võtma, samuti ootama otsust nende tehnilistele nõuetele vastavuse kohta. Halva kogemuse tõttu vahetas München tarnijat ja tellis järgmised veovahendid hoopis Siemensilt.
Kui Elektriraudteele rongide tarnimine on kindel, siis Tallinna trammide tarne on veel lahtine. Neljandale liinile 15 uue trammi ostmise hankele laekus tähtajaks kaks pakkumist, Hispaania firmalt CAF ja Stadlerilt. Nende hulgast peab hankekomisjon nüüd võitja valima. Esialgse plaani järgi pidi hanke võitja selguma oktoobri alguseks, kuid komisjon kaalub siiani oma otsust ja kavatseb võitja teatavaks teha oktoobri jooksul.
Praegu menetleb komisjon veel hankele laekunud pakkumisi ning mõlemal firmal paluti täpsustada trammide tehnilisi näitajaid. Lisaks saadeti mõlemad pakkumised TTÜ teedeinstituudile, et nad annaksid hinnangu pakutavate trammide raskuse ehk täismassi kohta.
Tallinn peaks saama teist tüüpi trammid. Tallinna Linnatranspordi ASi juhatuse liikme Jüri Malkeni sõnul tänab ettevõte trammiliiklust ja võimalikke tehnilisi probleeme käsitlevate artiklite eest. Tema sõnul esinesid Münchenis probleemid Variobahn-tüüpi trammidega, kus trammi alusvankri konstruktsioon erineb Tallinnale pakutavatest Tango-tüüpi trammide alusvankritest.
Stadleri kinnitusel on viga kõrvaldatud. Stadleri kommunikatsioonijuht Csaba Kiss möönis, et aasta alguses oli neil tõesti Variobahn-tüüpi trammidega Münchenis probleeme. “Stadler analüüsis olukorda ja probleemid lahendati garantii käigus ning nüüd on probleemideta trammid reisijate teenistuses,” lisas ta. Münchenile tarnitud 14 trammi on läbinud juba kokku 300 000 kilomeetrit.
Kissi sõnul ei pakuta Tallinnale Variobahni tramme, vaid Tango-seeriast pärit veeremit, mis on teistsugune. Stadler on müünud 101 Tango-tüüpi trammi ja 290 Variobahn-tüüpi trammi, mis veerevad kuues riigis 15 firma käe all. “See näitab, kui pädevad trammitootjad oleme, samuti veeremi usaldusväärsust,” lisas Kiss.
Stadleri trammid saavad uued rattad
Stadleri veerem ei vastanud Münchenis hankepakkumises lubatud tingimustele, sest ei olnud töökindel ja rattapaarid pragunesid.Trammi metallratas koosneb kahest metallkomponendist, mille vahel olev elastne materjal aga pragunes ja oli ebakvaliteetne.Müncheni transpordiameti väitel võib trammirataste vahetus võtta aega mitu kuud, kuna rattad on sõltuvalt asukohast osaliselt mootoriosadega kokku ehitatud. Võib juhtuda, et rattad tuleb mootoriosade küljest lahti keevitada ja tükkideks võtta, kummist detailid eemaldada ja asendada.Stadleri trammid ei saanud Saksa vastavatelt institutsioonidelt heakskiitu kasutusse võtmiseks, kuna need ei vastanud Saksamaal kehtivatele tehnilistele normidele.Müncheni transpordiamet tellis Siemensilt kaheksa uut trammi kokku 29 miljoni euro eest.
Taust
Tallinn saab 15 uut trammi
Trammihanke maht on 43,25 miljonit eurot, mille eest soovib Tallinna Linnatransport saada vähemalt 15 uut trammi ning terve hulga eriotstarbelisi seadmeid koos tarkvaraga.Neljanda trammiliini renoveerimist rahastatakse ELi toetusest 19 miljoni euro ulatuses.Trammid ostetakse Hispaaniale müüdud saastekvoodi tulu eest.Uusi tramme on Tallinna oodata 2014. aasta lõpus.Elektriraudtee hangib Stadlerilt ronge. Esimesed uued reisirongid saabuvad Valga jaama novembris, uus veerem jõuab liinile uue aasta juunis. Elektriraudtee ASi müügi- ja kommunikatsioonijuhi Norbert Kaareste sõnul soetab Elektriraudtee FLIRT-reisirongid, millel pole probleeme esinenud.