Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas luua elujõulist idufirmat?

    Idufirmaga konkurssidel osalemine toob kogemusi ja loob võimalusi. Eesti tudengite idufirmade kontseptsioonid on võimelised konkureerima rahvusvahelisel tasemel.

    Eduka start-up’i saladus peitub eelkõige heas meeskonnas, kus peaksid olema esindatud eri alade spetsialistid, leiab läinud suvel rahvusvahelises ettevõtluskonkursil “Euroopa innovatsiooniakadeemia” osalenud meeskonna esindaja, TTÜ magistriõppe majandusarvestuseriala tudeng Nikolai Lotorev.
    “Meeskond on vajalik, et toode või teenus oleks originaalsem,” ütles Lotorev ja lisas, et ei soovita alustada üksi. “Mitmekesi tekib sünergia,” selgitas Lotorev, kellele võistlusel meeldiski just võistkonna mitmekesisus.
    Mullu juulis Tallinnas toimunud “Euroopa innovatsiooniakadeemiast” võtsid osa tudengid kogu maailmast. Nende eesmärk oli lihvida kolme nädala jooksul oskust, kuidas esitada investoritele originaalset äriideed.
    Idee vajab arendust ja analüüsi. Edukas idufirma algab Lotorevi sõnul loomulikult ideest. “See peab olema kas midagi täiesti uut või olemasoleva toote või teenuse originaalsem variant,” ütles ta. Nii banaalselt kui see ka ei kõla, on siiski väga oluline ka motivatsioon asi ära teha, märkis ta lisaks.
    “Meie idee oli arendada välja tarkvaralahendus, mis lihtsustaks avariisse sattunud liiklejate ja kindlustusfirmade suhtlemist ning kiirendaks olukorra lahendamist,” selgitas Lotorev. Ta tunnistas, et turu, potentsiaalsete partnerite ja klientide uurimisel selgus palju asjaolusid, mis muutsid projekti kontseptsiooni keerulisemaks ja oluliselt laiemaks. Lisaks tekkisid uued ideed.
    Kolme nädalaga pidid võistkonnad jõudma nullist lahenduse prototüübini ja seda esitlema. “Tänu sellele, et meie prototüüp oli tehtud Windows Phone’i platvormile, õnnestus meil võita Microsoftilt BizSparki auhind,” rääkis Lotorev. Lisaks pääses võistkond oma projektiga kolmekümne osaleja hulgas esimese viie sekka ja sai võimaluse investorite ees esineda.
    Kaugemad plaanid. Seejärel allkirjastas võistkond lepingu Tehnopoliga, koostöö ja arendus kestab praeguseni. “Nad konsulteerivad meid ja pakuvad õppimisvõimalusi, samuti jätkame suhtlemist kindlustusfirmadega,” sõnas Lotorev. Ta tunnistas, et arendus on siiski endiselt algfaasis, kuid ta usub, et tulevikus saab sellest asja.
    Esialgu on plaan alustada Eestist, sest siin on turg väiksem ja seetõttu lihtsam. Samas uurib meeskond ka teisi turge. “Osapooltega suhtlemise käigus oleme aru saanud, et Eestist edasi oleks esialgu lihtsam laieneda kõrvalturgudele – Skandinaaviasse ja Balti riikidesse,” rääkis Lotorev, kuid märkis, et juba praegu uurivad nad vaikselt ka USA turu võimalusi.
    “Oluline on ka osaleda erinevates projektides,” rõhutas ta. Näiteks innovatsiooniakadeemia programmist saadi teada pärast võidukat osalemist TTÜ Mektory projektis.
    “Konkursid  on hea koht, et sind kuuldaks. Sa leiad finantseerimist, kliente ja saad tähelepanu,” ütles ta.
    Lotorevi sõnul on inkubaatorid, nagu Tehnopol ja Garage48, kasulikud mitte ainult seepärast, et pakuvad kontorivõimalust, konsultatsioone ja ligipääsu õppevõimalustele. “Lisaks liigub seal palju inimesi, kes võivad saada sinu kliendiks, partneriks või liituda sinu meeskonnaga,” ütles ta.
    Üks idee viib hoopis teiseni
    TTÜ majandusarvestuse magistrikraadi omandav Marianna Ljubovskaja osales möödunud suvel “Euroopa innovatsiooniakadeemia” programmis, kus lõi kaasa jalgratta jagamise projekti arendamises. “Minu algne idee oli arendada tarkvaralahendus, mis võimaldaks jälgida internetti üleslaetava sisu eetilisust,” selgitas ta. Ethics Advisori nime kandva projekti ideega jõudis ta 2013. aasta veebruaris Barcelonas Mobile World Congressi üritusel finalistide hulka. “Võita küll ei õnnestunud, aga osalemine andis hulga uusi kontakte,” rääkis Ljubovskaja.Projekti idee eest saadud auhind viis ta aga edasi järgmisele rahvusvahelisele konkursile, kus ta koos koolikaaslase ja finantsnõustamise vallas tegutseva F3 Solutionsi partneri Aleksei Fimaieriga arendas tarkvaraideed, mis võimaldaks jagada tasu eest üleliigseid jalgrattaid.“Kindlasti tasub proovida, mil määral on sinu idee elluviidav,” jätkas Ljubovskaja. “Mõni idee on väga utoopiline või näiteks tehniliselt teostuselt küsitatav,” ütles ta. Eelkõige tasub mõelda, kas inimesed on valmis seda kasutama, lisas ta.“Kõik need konkurssidel osalemised, suhtlemine teiste idufirmade ja inkubaatoritega, nagu näiteks Tehnopol või Garage48, annab väga palju,” lausus Fimaier. “Info uute projektide kohta liigub inkubaatorite seltskonnas väga kiirelt ning samuti on see hea võimalus kohtuda potentsiaalsete partneritega.”
    Naabrite silmis hea positsioon
    Möödunud aasta kevadel Eestisse kolinud Oulust pärit soomlane Valtteri Kujala ütleb, et iga alustava ettevõtte põhiline väljakutse on luua sujuv äriidee. Internetibrändingu ja reklaami valdkonnas tegutseva Xonja OÜ juhatuse liikme Kujala sõnul kujuneb välja arusaam sellest, mis toimib ja mis mitte.“Mida lihtsam äriidee ja lahendus, seda lihtsam on seda müüa investoritele,” arvas Kujala.Kodumaalt ärakolimist põhjendas ta sellega, et Eesti on atraktiivne koht idufirmade loomiseks. “Kiire ja lihtne ettevõtte registreerimine – firma asutamisele kulub 15 minutit, tehnoloogia kasutamine võimuga suhtlemiseks, motiveeritud ja osavad inimesed ja konkurentsivõimeline maksusüsteem,” loetles ta Eesti eeliseid ja lisas plussina ka suure vene keelt kõnelevate inimeste arvu, mis avab Venemaa tohutu võimalustega turu.
    Facebooki like’i hind
    Martin Sookael märgib Meie Tallinna näitel, et sel suvel sai ta fännilehele 200 euro eest esimesed 1600 like’i.“Lisaks reklaami investeeritavale rahale on tähtis süveneda ka kasutajate jaoks huvitava sisu loomisse või selle vahendamisesse. Tegime 2–3 postitust päevas. Iga ostetud like läks meie jaoks maksma keskmiselt 17 senti,” ütles Sookael.
     
    Samm-sammult
    Esimesed sammud ideest rahastuseni
    Start-up-ettevõtja Martin Sookael on tegevjuht firmades Meie Tallinn ja Multiverse.im. Tema sõnul lahendavad parimad ideed lihtsaid probleeme: tavaliselt on kellelgi mingi probleem ja ta on nõus maksma kellelegi, kes selle tema eest lahendaks.Sookael jagab nõuanded idufirmaga alustajatele.
    1. Toode. Liigub legend, et investori leidmiseks piisab lihtsalt heast ideest. See ei ole tõsi. Suurem osa investori leidnud idufirmadest teeb juba üht kahest: kas teenib käivet või on neil palju kasutajaid. Minimaalne töötav versioon oma tootest on idee demonstreerimiseks parim. Häda korral kõlbavad ka joonised, aga siis peab suutma tõestada, et meeskonnal on võrdväärse toote ehitamise kogemus.
    2. Kaasasutajad. Kaas­asutajad on esimene märk, et idee läheb kellelegi korda. Oli aeg, mil mulle meeldis kõik ise välja mõelda, aga nüüd naudin peamiselt just ideede jagamist ja arutlemist. Statistiliselt on parim asutajate arv 2–4. Ka üksi asutamine on võimalik, aga selle eelduseks on oma valdkonna hea tundmine ja stressitaluvus.
    3. Presentatsioon. Pika äriplaani asemel, mida keegi ei loe, pange kokku superäge presentatsioon. Mina teen esitlusi Venturehacki artiklis kirjeldatud mudeli järgi: http://venturehacks.com/articles/deck. Presentatsiooni valmistamiseks on vaja: 1) lahendada mingit probleemi, 2) tunda oma turgu, 3) ärimudelit.
    4. Konkurendid. Kui teil pole konkurente, tähendab see üht kolmest: a) te olete turul esimene, b) teie plaanis on viga või c) te ei oska Google’it kasutada. Suure tõenäosusega on see üks kahest viimasest, tihti lausa mõlemad koos.Üldiselt on konkurents hea ­uudis, sest kui keegi juba teeb sarnast asja, siis järelikult on tegemist töötava mudeliga.
    5. Turule sisenemine. On väga ebatavaline, kui toode saab populaarseks ilma sihikindla turunduseta. 99%-l juhtudest nõuab kasutajate tekitamine meeletuid jõupingutusi. Või raha. Nii Google kui ka Facebook sobivad lähemaks uurimiseks.  Tähtis on, et uue kliendi sissetoodud raha oleks suurem kui tema leidmise kulu.
    6. Ärimudel. Kuigi ärimudel on supertähtis, tasub uurida, kas inimesed saavad aru, mida te ehitate, kas neile on seda vaja ja kas nad on nõus selle eest maksma.
    7. Twitter, Facebook, domeen ja hosting. Te ei pea kohe säutsuma hakkama, aga oluline on, et Twitteri kasutajanimi oleks registreeritud ja presentatsiooni lisatud. Hariliku hosting’u jaoks on minul Eesti turul parim koostöö Zone’iga. Pilveplatvormidest on minu esimene valik Heroku, kes pakub mitmekülgseid lahendusi ega küsi raha enne, kui leheküljele tulevad külastajad.
    8. Video. Esimene kord videot tehes kulus mul sellele 2–3 nädalat. Viimati aga 2–3 päeva. Video tegemisel on oluline, et videos esitleks toodet meeskond. Mõnikord palutakse teil teha tutvustav video oma meeskonnast ning mõnikord tootest. Nii tabate kaks kärbest ühe hoobiga.
    9. Kiirendid. Kui see kõik tehtud, on järgmiseks sammuks veebipõhised keskkonnad, kus investorid saavad tutvuda ja alustada tehinguid idufirmadega. Angel list, Gust, F6S on veebilehed, kus tasub teha endale profiil.Kiirendi on harilikult kolmekuuline inkubatsiooniprotsess, kus inkubaator annab vastutasuks väikese osaluse eest kontori, väikese investeeringu ja mentorid. Eestis on kaks tugevat kiirendit: Startup Wiseguys on keskendunud idufirmadele üldiselt, Gamefounders aga mängudega tegelevatele idufirmadele.
    10. Eelarve. Kui su start-up ei ole veel teinud ühtegi müüki, võib eelarve koostamine kiiresti muutuda Exceli utoopiaks. See-eest seda, kui palju ettevõttel kuus raha kulub, on juba praegu võimalik planeerima hakata. Tavaliselt meeldib rahastajatele rohkem, kui investeeritavat raha planeeritakse kasutada muudeks eesmärkideks kui asutajatele palga maksmiseks.
     
    Tasub teada
    Nikolai Lotorevi kolm soovitust alustavale iduettevõtjale
    Alati tuleb enne turgu uurida.Pärast prototüübi valmimist testi see ära, küsi tagasisidet ja nõu klientidelt ja partneritelt. Palju on vaja suhelda.Projekti käivitamisega ei ole soovitav kiirustada, vaid teha seda siis, kui töötab kogu komplekt – seadmed, veebileht ja muud komponendid.
     
    Vaata lisaks
    Start-up-kiirendi Eestis:Startup Wiseguys on keskendunud idufirmadele üldiselt – http://startupwiseguys.com/Gamefounders aga mängudega tegelevatele idufirmadele – http://www.gamefounders.com/eng/blog/tallinn-1/
    Rahvusvahelised kiirendid:Angel list – https://angel.co/Gust – http://gust.com/F6S – http://www.f6s.com/
    Muud fondid: Soome toetus Windows Phone’i lahenduste arendajatele – http://www.appcampus.fi/http://estban.ee/
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Taristufirma müüs osa ärist soomlastele
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.