Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Publik paneb näitlejad nupust liikuma
Täna esietendub Erinevate Tubade Klubis (ETK) osalusteatri, tehnoloogia ja tantsu sümbioos “12 Movements”, mis on väiketeatri Cabaret Rhizom uusim väljalase.
Teatrikülastajad istuvad laudade ümber ja saavad lauaplaadil asuva konsooli abil mõjutada laval olevate tantsijate liikumist ning muusika kõlapilti. “Kes tuleb etendusele lootuses näha midagi “Kolme õe” sarnast, võib üsna tugevasti pettuda,” selgitas lavastaja Johannes Veski uut tuntu kaudu.
Kogemuslik elevus saalis. ETK on Telliskivi Loomelinnakus asuv saal 12 toaga, kus igast toast avaneb vaade lavale. Lava tagasein on roheline, et näitlejate kujutist saaks miksida videopilti, mis jõuab iga toa ekraanile. Põrandalambi süttimine annab laua ümber istuvale publikule märku, et nüüd ollakse “otse-eetris” ja saab etendust juhtida.
Juhtimiseks on laudadel suured koroonanupu sarnased kettad. Nende liikumist lauaplaadil loeb sensor ja saadab signaali edasi tantsijate ees olevale ekraanile.
Tüki läbimängul võis näha nakatavat elevust kõikjal üle saali, kui publik nägi tulemust, mida nende nupuliigutus tekitas. Veski sõnul sõltub lavastuse suhtluskeele omandamise kiirus ka vaataja taiplikkusest, kuid ülevaatliku instruktsiooni abil peaks igaüks hakkama saama.
Saal koos infotehnoloogia lahendustega on terviklik platvorm, mille Cabaret Rhizom on ise välja arendanud. Esimene säärane lavastus toimus mullu sügisel, teatritükis “Risomeedia” – siis suhtles publik omavahel Facebooki kaudu.
Kui “Risomeedia” fookuses oli sotsiaalmeedia, siis käesoleva lavastuse mõtteline telg on tuletatud sõnast “liikumine” – publik näeb selle mõiste erinevaid väljendusi. Pakutakse tänapäevaseid, kultuuriga arenenud ja kultuurieelseid liikumisi, samuti looduslikke liikumisi. Näiteks tervitamine, kaosest korra loomine, kasvamine, puhkamine, ootamine. Lavastuse jaoks on ette valmistatud 12 temaatilist kompositsiooni.
Manipulatsioon idee hüvanguks. Tükis tantsija ehk tegutsejana osalev Päär Pärenson tunnistas, et lavalolijad on publiku manipuleerimise objektid. “Oleme seekord hästi haavatavad. Ebamugavust saab laval olema küll ja veel,” mainis ta. Kuid ebamugavus pole asi, mille pärast hea mõte teostamata jätta.
Lavastaja Johannes Veski selgitusel on näitleja rolliks olla laval vaataja käepikendus, eelprogrammeeritud marionet, tõsi, taoline allaheitlikkus on artisti seisukohalt uudne. “Pakutav kogemus – tehnoloogia toel dirigendikepi ulatamine vaatajalt vaatajale ning ka ohjade andmine kõigi vaatajate kätte korraga – uurib koosloomise, kollektiivse otsustamise ja mõtlemise erinevaid väljundeid,” resümeeris Johannes Veski.
Osalusteater
“12 Movements”
Teater Cabaret RhizomeLavastaja: Johannes VeskiOsades: Joonas R. Parve, Anatoli Tafitšuk,Päär Pärenson, Ajjar AusmaEsietendus: 17. aprillil Erinevate Tubade Klubi, Telliskivi 60a, TallinnPilet: 15 eurot
www.facebook.com/erinevatetubadeklubi