Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arendajad: 1000euroseid arveid lihtne esitada
Tarkvaraarendajad rahustavad ettevõtjaid, et 1000euroste tehingute deklareerimisega ei kaasne oluliselt lisatööd, sest vajaliku muudatuse raamatupidamisprogrammis teeb selle pakkuja.
Novembrist kehtima hakkav muudatus käibemaksudeklaratsiooni (KMD) lisa esitamisel on tekitanud ettevõtjais pahameelt, justkui tekiks sellest tohutult lisatööd. Tarkvaraarendajad kinnitavad, et mureks ei ole põhjust.
Maksuamet tegi eelmisel aastal arendajatega koostööd, et välja töötada vorm, mille täitmine oleks võimalik vaid raamatupidamistarkvaras sisalduvaid andmeid kasutades. Oluline oli saavutada olukord, kus raamatupidajatele käsitööd ei lisanduks.
Vaja ostja registrikoodi. Ametiga on algusest peale läbi rääkinud Merit Tarkvara, mille programmi kasutab üle 20 000 firma. Ettevõtte juhatuse esimees Andres Kert kinnitas, et muudatusega kaasnev töömaht ei ole kuigi suur, sest arveid sisestatakse niikuinii ja maksuamet hoolitseb selle eest, et KMD lisal oleks elektroonse vastuvõtu võimalus.
“Idee poolest on see ikkagi paar klahvile vajutust, et genereerida aruanne ja maksuametile ära saata. Eks iga klahvivajutus on töö ja ma ei saa öelda, et see oleks null, aga ta on ikkagi nulli ligidal,” ütles Kert.
Veel üks koostöö osalisi oli majandustarkvara pakkuja Excellent Business Solutions Eesti AS, mille finantsjuht Tõnu Schilf kinnitas, et tehniliselt on KMD lisa koostamine marginaalne töö, kui kogu informatsioon on programmis niikuinii olemas. Tegelik probleem on tema sõnul selles, et seni pole pidanud arvele ettevõtja registrikoodi kirjutama. Edaspidi ei pea see samuti arvel olema, aga andmebaasi tuleb ostja registrikood sisestada. Ta märkis, et see on probleem, sest muudab kasutusharjumust.
“Ettevõtte enda seisukohalt on see väga hea, sest tihtipeale on nii, et ettevõttel on andmebaasis näiteks AS Puu, siis on Puu AS ja kolmas on OÜ Puu, aga tegelikult on kõik üks ja sama firma. Andmebaasid saavad ettevõtete enda jaoks palju paremini korda,” tõi Schilf välja positiivse külje.
Häda on tema sõnul selles, kui müügiarve tegemisel või ostuarve sisestamisel tuleb tehingupartneri registrikoodi hakata internetist otsima. Selleks tuleb minna Krediidiinfo või Registrite ja Infosüsteemide Keskuse (RIK) lehele, mis võtab paar minutit aega ja on masspäringute puhul ka tasuline.
“Meie viitasime, et see asi peab olema automaatne, see tähendab, et kasutaja ei peaks uue kliendi sisestamisel otsima internetist registrikoodi, vaid saab programmi sees teha päringu ja tal täidetakse vajalikud väljad automaatselt. Ehk siis programmi ja RIKi andmebaasi vahele tehakse liides,” ütles Schilf. See tähendab vaid paarisekundilist ajakulu. Schilfi sõnul on maksuamet lubanud, et selline liides tuleb.
Lisakulu vaid suurettevõtetel. Mõlemad arendajad ütlesid, et muudatus programmi või teenuse hinda ei mõjuta. “Nagu presidendi väljakuulutamise otsus ilmus, nii umbes kahe minuti jooksul laekus meie klienditoele esimene küsimus, kas see mõjutab ka programmi hinda,” meenutas Kert. Ta kinnitas, et kõik täiendused on hinna sees.
Schilfi sõnul ei küsi ka Excellent Business Solutions Eesti programmimuudatuse eest lisatasu ja ta eeldas, et seda ei tee ka ükski teine teenusepakkuja. Küll aga võib lisakulu kaasneda suurematel ettevõtetel, kus on keerulisem infosüsteem, mille ümbertegemine võtab rohkem aega.
Ettevalmistusi ettevõtted programmimuudatuseks veel teinud pole, sest maksuametilt ja RIKilt oodatakse detailset kirjeldust. “Nemad on see pool, kes peab kehtestama reeglid, ja meie asi on oma programmid sellega sobitada, aga see ei ole meie jaoks liiga suur töö,” märkis Schilf. Tema sõnul ei ole probleem muudatus novembriks tehtud saada, olulisem on, et inimesed jõuaksid uue süsteemi enne kasutusele võtta.
Kert ütles, et kõik on tehtav, kui nad saavad kirjeldused 3–4 kuud enne tähtaega kätte. “Kui need ilmuvad 2 nädalat enne, siis ei ole tehtav,” lisas ta.
Schilfi hinnangul võiks uus süsteem ideaalis valmida suvel, sest siis on vaikne aeg ja ettevõtted saaksid rahulikult andmebaase uuendada ja teha seal vajalikku hooldust.
Taust
Seadus kinnitatud
President Toomas Hendrik Ilves kuulutas teisipäeval välja käibemaksuseaduse muutmise seaduse, mille kohaselt peavad ettevõtjad hakkama alates 1. novembrist 2014 deklareerima arvete informatsiooni juhul, kui ühe tehingupartneriga tehingu või tehingute käibemaksuta kogusumma ületab kalendrikuus 1000 eurot.
Pane tähele
Arendustööd ootavad määrust
Juuni alguses võib saada kinnitatud rahandusministri määrus käibemaksudeklaratsiooni lisa vormi kohta, järgneb detailide tehniliste kirjelduste avaldamine. Peale seda saab alustada arendustöödega.Juuni keskel korraldab maksuamet arendajatele ühise arutelu tekkinud kitsaskohtade üle.
Kommentaar
Oodatakse arendajate muudatusi
Helari Pallas, Pallas & Partnerid Raamatupidamisteenused juhatajaMe loodame, et tarkvaraarendaja saab oma muudatused valmis ja raamatupidaja teeb vastavad muutused andmebaasis. Muud tüli see ei too, kui et meil on vaja ettevõtte registrikoodid sisestada, mida praegu ei pea tegema. Alguses tuleb kindlasti tööd juurde, kui on sisseseadmise aeg, hiljem ei ole väga vahet. Kuna andmeid saab elektroonselt esitada, on tegu veerandtunnise lisakuluga, kui kliente on raamatupidajal palju, siis tal on võib-olla paar tundi lisatööd. Ma arvan, et raamatupidamisteenus selle muudatuse mõjul kallimaks ei lähe.