Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Reisipisik nakatas õpetaja

    Bioloogiaõpetaja töö kõrvalt suviti hobi korras giidina tegutsenud Viire Vahtra tegi kaheksa aastat tagasi kannapöörde – loobus koolitööst, asutas Võrus oma firma ning hakkas korraldama bussireise.

    Vahtra firma OÜ Loodusreisid on nüüd konkurendiks Võru teisele suuremale kohalikule turismifirmale, OÜ-le ABZ Reisid ehk firmale, kus Vahtra omal ajal giidtöö esimesed kogemused sai. Põhjus Vahtraga kohtumiseks on aga selles, et Loodusreisidest on saanud kiiresti arenev gasellfirma.
    “Loomulikult ma tean, et igal aastal koostatakse Gaselli TOPi, aga et ma oleks ekstra selle nimel pingutanud, see pole küll pähe tulnud,” kommenteerib Vahtra muigvelsui fakti, et Loodusreisid pääses edetabelisse nibin-nabin, olles 1115 gaselli seas 1112. kohal. “Hea meel on ikka – on selline tunne, et keegi patsutas tunnustavalt õlale. Ja järele mõeldes leian, et tõepoolest on meil viimased aastad hästi sujunud.” Aastatel 2010–2012 kasvas Loodusreiside käive 1,51 ja kasum 1,59 korda.
    Meeldiv koos kasulikuga. Vahtra sõnul asutas ta oma firma eelkõige seetõttu, et õpetajatöö hakkas ennast pikapeale ammendama. “Töö koolis läks minu jaoks natuke igavaks,” lausub ta ja täpsustab hetk hiljem: “Võib-olla igav pole siin õige sõna, aga tuli selline tunne, et nüüd teeks midagi muud. Soov oli ühendada meeldiv kasulikuga ja kasutada aegade jooksul kogunenud teadmised-oskused oma ettevõtte hüvanguks.”
    Vahtra alustas bussireiside korraldamisega 2007. aastal tasa ja targu, pakkudes algul ekskursioone Eestis ja Lätis, seejärel võimalust sõita Skandinaavia riikidesse ning firma edenedes ka Ida- ja Kesk-Euroopa riikidesse. Loodusreiside põnevaim ja nõutuim sihtkoht on jätkuvalt Horvaatia. See on ka üks väheseid kohti, kus reisijuhiks on firmajuht ise.
    Populaarne reis tuli kalendrisse tagasi panna. Tegelikult tunnistab Vahtra, et eelmise aasta sügisel otsustas ta tänavu Horvaatia-reisi ära jätta, sest ta hakkas mõtlema, kas see sihtkoht pole bussireisiks liiga pikk. Kui aga firma avaldas oma koduküljel tänavuse reisikalendri, hakkasid inimesed pommitama firmat ja Vahtrat küsimustega, miks tavapärast Horvaatia-reisi enam pole.
    “Mis mul muud üle jäi – lisasin Horvaatia-reisi septembrikuuse,” laiutab Vahtra käsi. “Üksjagu oli inimesi, kes varasematel aastatel ei saanud Horvaatiasse minna ja seetõttu planeerisid minna tänavu. Kuulutasime selle reisi aasta alguses välja ja mõne kuuga olid kõik bussikohad välja müüdud. Noh, jäta siis selline reis ära!”
    Sellega lükkab Vahtra ümber skepsise, et kes see ikka tahab bussiga kaua aega loksuda, kui odavlennufirmad pakuvad kiiremat ja mugavamat võimalust kohale jõuda.
    Vahtra möönab, et väikeste lastega pered valivad tõesti pigem puhkusepaketi või rändavad oma autoga ringi. “Meie tavaklientideks on inimesed alates 40. eluaastast kuni 80. eluaastani välja,” seletab Vahtra. “Aga bussireisidele võetakse sageli ka teismelisi ühes. Kui aga reisib mingi kollektiiv, näiteks rahvatantsijad või puhkpilliorkester, siis ei ole vanus enam üldse oluline.”
    Kliendid jäävad Loodusreisidele truuks. OÜ Loodusreisid püsiklientideks on koolid ja õpetajad, pensionäride ühendused, talupidajate liidud, keskkonnaamet, noortalunike ühendused jm organisatsioonid. “Meie klientideks on enamasti need, kes on meie teenust juba varem kasutanud,” lisab Vahtra. “Nad tellivad reisi taas meilt ja soovitavad meie teenust oma sõpradele.”
    Vahtra kinnitusel peab reisikorraldaja olema sõnapidaja nii koostööpartnerite kui ka klientide ees ning olema võimalikult paindlik.
    “Rühmatellimuste puhul ollakse sageli kinni teadmises, et buss peab olema pungil täis, sest siis tuleb reisijakoht odavam,” ütleb ta. “Kui me näeme, et buss ei tule kuidagi täis, teeme varakult kalkulatsioonid vastavalt olukorrale ja üldjuhul saavad inimesed aru, et seekord sõidame väiksema seltskonnaga.”
    Samuti rõhutab Vahtra, et giid-reisisaatja peab lisaks huviväärsuste tutvustamisele jagama bussireisijatele võimalikult palju olmelist infot. “Oluline on ette seletada, millal me peatume, kus me peatume, miks seal peatume ja mida me seal teeme,” räägib ta. “Kui inimestele enne kõik ära seletada, oskavad nad reisi paremini nautida.”
    Küsimusele, kus Vahtra ise puhkusereisil käib, vastas ta, et palmide alla ta lendama ei kipu. “Ma ikka olen teiste reisifirmade teenust kasutanud, mitu korda käinud Kreetal ja Hispaanias,” lisab ta pärast väikest mõttepausi. “Aga parema meelega puhkan Eestis, Lätis või Ahvenamaal.”
     
    Tasub teada
    Kiire kasvu põhjused
    1. Rühmatellimuste kasv. Kõige mõjusam reklaam levib ühelt reisijalt teisele ja ühelt rühmalt teisele. Viimastel aastatel on Loodusreisid teenindanud palju suuri rühmasid, firma käibest annavad rühmatellimused kolmveerandi. Ettevõte ei otsi aktiivselt rühmasid, nad tulevad ise oma soovidega ning turismiettevõte aitab neid ellu viia.
    2. Efektiivsem töökorraldus. Kuna Loodusreisides on vaid kaks kontoriinimest, aga töid ja tegemisi palju, ostetakse IT, raamatupidamine ja muud teenused sisse. Varem palkas turismifirma giide-reisijuhte vaid mingi konkreetse reisi ajaks, aga nüüd on järjest enam mindud projekti­juhtimise teed. Näiteks kui on plaanis mingi spetsiifiline reis, teeb giid-reisijuht ise eelnevalt ka projektijuhi tööd.
    3. Reisiteenuste müügi suurenemine. Peale oma bussireiside on oluliselt suurenenud reisiteenuste, näiteks laevapiletite ja reisikindlustuse müük, firma vormistab ka Venemaa viisasid.
    Reisikorraldaja kolm soovitust
    Mõtle. Vaagi hoolega ettevõtte käivitamise esmaseid kulusid. Turismiettevõtte käivitamiseks ei läinud mul algkapitali väga palju vaja, aga ometi kalkuleerisin liiga tagasihoidlikult.
    Asu tegutsema. Ära kaua oma ideed marineeri, tee asi ära. Ma mõtlesin vähemalt pool aastat, mis ja kus ja kuidas, sest kahtluseuss näris. Toetavate ja julgustavate sõprade olemasolu on boonuseks.
    Usalda, aga kontrolli. Kui ma olen milleski varem kokku leppinud, siis enne tähtaega kontrollin üle, kas teine pool on kõigest samamoodi saanud. Kui sulle tundub, et miski on natuke kahtlane, siis tavaliselt nii ongi.
     
    Mis on mis
    OÜ Loodusreisid
    Asutatud 2006 Võrus.Omanik ja juht Viire Vahtra.Korraldab eestikeelseid bussireise Eestis ja Euroopas.Töötajaid: palgalisi 2, erinevate lepingute alusel tegutseb tänavu 16 giid-reisisaatjat.
    TulemusedKäive 2012. aastal 323 548 eurot, kasumit teeniti 8351 eurot. 2010. aastal oli käive 213 636 ja kasum 5243 eurot.Käibest annavad kolmveerandi rühmareisid, Eesti-­siseste reiside osa on kolmandik.
    Ajalugu2007 avas reisibüroo Võrus Jüri tänaval asuval rendipinnal. Korraldas 10 reisi Eestis ja 14 välisreisi.2008 hakkas korraldama 2–3päevaseid keskkonna-­õppereise Eestis.2010 töötas välja suurema valiku 1–2päevaseid õppereise koolirühmadele, teemaks “Tunne Eestimaad”.2012 hakkas pakkuma eritellimusel kokku pandud reisiprogramme Kesk-Euroopasse põllumajandustootjatele ja väikeettevõtjatele.2013 astus Eesti Kaubandus-Tööstuskoja liikmeks. Korraldas 24 reisi Eestis ja 28 välisreisi.
     
    Kes on kes?
    Viire Vahtra
    Aündinud 1964.Haridus: 1988 Tartu Ülikooli bioloogia-geograafiaosakond.
    Töökogemus1988–1993 bioloogiaõpetaja Võru I põhikoolis.1993–2005 bioloogiaõpetaja Parksepa keskkoolis.1988–2006 tegi õpetaja töö kõrvalt giid-reisisaatja tööd peamiselt OÜs ABZ Reisid ja OÜs Taisto Reisid.Alates 2007. aastast OÜ Loodusreisid juht, omanik ja giid-reisijuht.
     
    Üks küsimus
    Milline vanasõna iseloomustab Teie tegevust?
    Viire Vahtra, OÜ Loodusreisid omanik ja tegevjuhtTahad latva ronida, hakka tüvest pääle. Oksalt oksale ronides on kukkumise oht väiksem – puu alumised oksad on tugevamad ja kannavad paremini. Kui oled juba alumiste okste peal, on ju ka latv selle võrra rohkem käeulatuses. Lihtsalt puu all seistes ei jõua magusamate ladvaõunteni kunagi. Mina hakkasin 2007. aastal vaikselt tegutsema. Esimesed reisid olid lähireisid ja kohad, kus koostööpartnerid, näiteks majutusasutused teadsid mind ja mina neid. Tuttavad koostööpartnerid ei küsinud hakatuseks minult kohe suurt ettemaksu ja see on alustavale turismiettevõttele väga oluline.
     
    Kommentaar
    Firma on ilusti arenenud ja areneb edasi
    Ülo Mikk, Rakvere bussifirma OÜ Mikk-Reisid juht ja omanikOlen 38 aastat olnud bussijuht ja viimased paarkümmend aastat oma firmas. Olen selle aja jooksul väga paljude giididega sõitnud. Viire Vahtra kui endine kooliõpetaja oskab suhelda inimestega, ta on justkui sündinud giidiks. Ta räägib seda, mida on vaja rääkida, mitte ei aja tühja loba, nagu mõned giidid teevad.Tunnen Viiret juba ajast, kui ta töötas giidina ühes teises firmas. Mina hakkasin talle rääkima, et miks sa teise firma heaks tööd teed, kui võiksid ise omaette seda tööd teha. Algul ta põikles ja põhjendas, et tal pole firma alustamiseks raha. Ma ütlesin, et ei ole midagi – ma ­aitan sind. Andsin talle laenu ja ta sai jalad alla. Tema firma on ilusti arenenud ning areneb jätkuvalt.
     
    Pane tähele
    Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väike­firmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.Äripäeva Gaselli TOP ilmus 20. veebruaril. Lähteandmeteks olid müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2010–2012. 2010. aasta käive pidi olema üle 100 € ja 2012. aasta oma alla 13 mln €. TOPi jõudis tänavu 1115 ettevõtet.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.