Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas logistikakulusid vähendada?

    Jäätisefirma La Muu pani reklaamkleebised autole, mis aitab lisaks transpordivõimalusele muuta sõiduki ka reklaamivahendiks.Foto: Meeli Küttim, Äripäev

    Jagasime sel aastal logistikarubriigis mitmeid nõuandeid, kuidas tänu ettevõtte logistikaprotsessi efektiivsemaks muutmisele kulusid vähendada.

    Toome parimad praktilised soovitused kokkuvõttena veel korra ära.
    Kuidas muuta sõiduvahend reklaamiks?
    Autole reklaamkleebise valimisel tuleks mõelda, kas eesmärk on ettevõtte autopargi ühtlustamine või pilgupüüdmine ja klientide kogumine. Kleebised saavad olla kas välja lõigatud või prinditud – viimane tähendab, et kleebis kaetakse kaitsekilega, et värv maha ei kuluks.
    Kui suurt ja uhket pilti ei taha, võib autole panna ainult telefoninumbri või kodulehe aadressi. Selle eelis on, et kui info vahetub, saab hõlpsasti uue kleebise panna. Ainult telefoninumbrit või mingit muud teksti on lihtsam valmistada ja paigaldada, mis teeb selle enamasti prindipildist odavamaks.
    Kuna odavamad kiled võivad kesta vaid kuu, sobivad need kampaaniareklaamideks. Veidi ekstreemsem lahendus on teha autole täies ulatuses fotoprint, mis eristab ­autot liikluses kardinaalselt, või lihtsalt katta ­auto teatud tooni kilega ja hiljem logod peale kleepida. ­Auto täielik ülekleepimine on kõige kallim – nn piruka puhul tuleb hinnaks keskmiselt 1000 eurot auto kohta, aga sealjuures antakse tööle garantii.
    Kujunduses võib kasutada ka reflekteeruvast kilest kleebiseid või reflektorkilest prinditud fotot, mis toimib pimedal ajal liikluses kui valgusreklaam.
    Kleebisele ainult vajalik info
    Mida rohkem teksti, seda vähem jõutakse seda lugeda ja sellesse süveneda. Mida vähem teksti, seda suurem on lugejate protsent.Teatud tingimustel saab ­auto juba autofirmast koos kleebistega osta, ka liisinguga ostes – sellisel juhul pöördub automüüja ise reklaamifirma poole.

    Viis soovitust, kuidas logistikakuludelt kokku hoida

    Ära tee ise, vaid palka spetsialist. Esimene samm, mida ettevõte saab oma transpordikulude vähendamiseks teha, on kaaluda logistikateenuse sisseostmist.

    Sobita end veo­ringi. Vedajad töötavad tarnegraafiku alusel, viivad igasse kioskisse, kohvikusse, poodi kaupa kindlal nädalapäeval. Kliendi huvides on, et ta sätiks end sellesse tarnegraafikusse – siis on ka hind odavam. 

    Vähem vedusid ehk planeeri rohkem. Oluline koostöökoht logistikapartneriga on tarnegraafik. Kui õnnestub veo­sagedust vähendada, on transpordikulu ühikule tavaliselt väiksem.

    Tulekahju kustutamine maksab rohkem. Logistikateenuse kvaliteeti parandab, kui teenuse ostja oma vajadusi aegsalt ja vastutustundlikult planeerib. 

    Vanal karul tasub uusi trikke õppida. Teenusepakkujate sõnul on oluline, et klient kuulaks teenusepakkuja soovitused ära ilma eelarvamusteta. Logistikaettevõtted on hädas suhtumisega, et “nii me oleme ju aastaid teinud”. Valmidus muutusi vastu võtta on väga oluline.

    Kuidas veokulusid vähendada?
    Veoteenuse klient saab parima hinna, kui oskab oma kaubavoogusid planeerida, ühineb logistika­firma veoringiga ja on koostööaldis.
    Parimad kuluefektiivsed lahendused sünnivad, kui kliendi ja veoteenuse pakkuja vahel on avatud koostöösuhe: teenusepakkuja on kursis kliendi vajadustega ja saab omalt poolt soovitada võimalusi kokkuhoiuks.
    Koostööd kliendi ja logistikaettevõtte vahel hindab ka ­Havi Logistics OÜ tegevjuht Roger Allas. “Kliendil tasuks kuulata oma logistikapartnereid, kes teavad, milline on mõistlik ja asjakohane lahendus, et tagada logistika efektiivsus. Logistikakulud on ju suured kulud ja kui vastavalt mahule ja toodete liikumisele protsessid targalt üles ehitada, on võimalik koostöö kaudu päris suur sääst saavutada,” rääkis ta.
    Tuumprobleemiks on tema hinnangul vedude tiheduse paikapanek. Eestis kipub olema nii, et igaüks liigub oma suunas. Ka need ettevõtted, kes on turul oma toodetega konkurendid, peaksid mõistma, et koostööd tehes on võimalik logistilist efektiivsust saavutada. Tegevust on vaja konsolideerida, ent see on pikaajaline protsess. Õnneks on turg hakanud ses suunas liikuma, sõnas Allas.

    Pilveteenus lubab kokkuhoidu, aga paneb sõltuma internetist:

    Pilvelahenduse plussidEi pea investeerima IT-infrastruktuuri ega tarkvara litsentsidesse.Ei pea tegelema riistvara haldamise, tarkvara administreerimise, andmete varundamise ja muu sellisega.Paindlikkus. Pole seotud ostetud litsentsidega. Töökohti saab jooksvalt lisada ja vähendada.Teenus areneb erinevalt litsentsi­tootest ajaga. See tähendab, et kaovad litsentside versiooniuuendustega seotud ­mured ja kulud.Elektrienergia kokkuhoid. Enda servereid kasutades on energiakulu umbes 20–30 ­eurot kuus.Pilveteenuse korral jääb kulu teenusepakkuja kanda.Roheliselt mõeldes on pilveteenuste pakkujate ökoloogiline jalajälg väiksem kui neil, kes ise teevad.

    Pilvelahenduse miinusedSõltuvus internetiühenduse olemasolust.Väga kliendispetsiifilisi lahendusi on lihtsam arendada tavatarkvarana.

    Kuidas kolida oma äri pilve?
    Üha rohkem tootmis- ja kaubandusettevõtteid kolib äri- ja logistikategevuse pilve, sest see ­aitab firmadel paindlikumalt tegutseda.
    Ventilatsioonisüsteemide komponente tootva ETS Nord ASi juhi Hanno Haameri sõnul minnakse pilveteenustele üle sammhaaval, järgides firma IT-strateegiat. Eesmärk on viia kõik sarnased teenused ajapikku firmast välja pilve.
    ETS Nordil on kolm tegevuskohta: Tallinnas, ­Jüris ja Helsingi lennujaama lähedal Tuusulas. Haamer selgitas, et pilvepõhine tarkvara lubab eri kohtades asuvatel üksustel paremini koostööd teha.Töötajatel on pilveteenustest kasu seetõttu, et  tagatud on lihtne ligipääs teenustele, sõltumata asukohast. Pilveteenused annavad ettevõtte juhile võimaluse vaadata aruandeid ja allkirjastada kuluarveid, olles tegelikult töölt eemal või lausa puhkusel.
    Haameri sõnul ei kaasne pilveteenustega otsest tuluefekti, vaid investeeringud asenduvad muutuvkuludega, kuna pilveteenuse kasutamise eest makstakse tavaliselt kuu- või aastamakset kasutaja kohta.

    Mis takistab koostööd?

    Usalduse puudumine. Tuleb kindel olla, et partneril on head kavatsused. Muidu ei julge partneri kätte usaldada miljon eurot maksvat kaupa.

    Konflikti hirm. Konflikti ei tohi karta. Kumbki osapool ei tohi tunda ennast isiklikult solvatuna, kui on probleem ja sellest räägitakse.

    Pühendumuse puudumine.

    Vastastikuse kontrolli puudumine. Partnerid peavad pidevalt kontrollima, kas teine pool annab ikka endast maksimumi.

    Ükskõiksus teise poole saavutuste suhtes. Parem tulemus saadakse siis, kui tulemuse saavutamisel jagatakse tulu osapoolte vahel ära, mitte kasu ei saa ainult klient või teenuse pakkuja.

    Kuidas jõuda logistikas eduka koostööni?
    Edu saavutamiseks peab logistikafirma olema strateegiline partner, kes mitte ainult ei vea kliendi kaupa, vaid pakub välja lahendusi, kuidas tarneahelat efektiivsemaks muuta.
    Nordnet OÜ juhataja Madis Laansalu sõnul nagu meeskondlikus laskesuusatamises ei piisa väga hea tulemuse saamiseks, kui kolm meest suusatavad, tuli takus, aga neljas ei jõua lõpunigi, on ka tarneahelas üksteisest sõltuvus väga tähtis. “Kui sõltuvust pole, ei saa rääkida ka koostööst,” lausus Laansalu. “Ei saa olla nii, et üks võidab ja teine mitte, või et üks teeb ja teine mitte. Mõlemad pooled peavad tegema ja mõlemad võidavad,” selgitas ta.
    Iga päev mõeldakse, kuidas klientidele paremaid töövahendeid pakkuda, et nad saaksid efektiivsemalt tööd teha. “Meie käes on palju vahendeid ja informatsiooni, neid tahame ka oma klientidega üha rohkem jagada. Mõtleme kliendi peale, kuidas saaks rohkem müüa.”
     

    Miks eelistada autot, miks kullerteenust?

    Auto toimib liikuva, ­ööpäevaringse reklaamina.

    Ise kohale toimetades saad kohapeal veenduda, kas klient on kaubaga rahul.

    Auto tasub ära, kui ­lisaks kauba kliendini toimetamisele on sellel ka muid ülesandeid.

    Auto tagab ülevaate müügikohtadest ja välja­panekutest.

    Kui tarneid on palju, on odavam kasutada oma autot. Väiksemate tarnetega on kasulik kulleriteenus.

    Kas valida isiklik auto või kuller?
    Nii mõnigi ettevõte seisab küsimuse ees, kas kasutada ettevõtte isiklikku autot või kullerfirma teenuseid. Millal tasuks eelistada üht, millal teist?
    Restoran Mamo perenaise Margit Härma sõnul on neil oma auto, mis enamasti tegeleb toitlustuse ja kaubaveoga, mitte tavalise logistikaga. "Auto hankimise peale ei tasugi mõelda, kui pole sääraseid toetavaid ülesandeid – siis pole see lihtsalt kasumlik. Kui aga on ka näiteks kaubavedu, tarvikute vedu, catering, siis on lugu hoopis teine ning sellest võikski lähtuda,” lausus Härma.Härma sõnul on nende jaoks tähtis ajastus – hommikust, lõunat ja õhtust söövad kõik ­ikka enam-vähem ühel ajal ning muu aeg jääb tühjaks. Ta selgitas, et neil ongi muu tegevus selle järgi sätitud – et kui on lõunasöögi aeg, siis kauba­vedusid ei ole.
    Firmale auto valimisel mõeldi Härma sõnul päris palju, näiteks vaadati hoolega, et masin poleks liiga suur. “Saime juba esimesel korral hea liisingupakkumise ja nii see läks,” meenutas ta. Lisaks lasti teha ilus kujundus ning nüüd töötab auto ühtlasi ka reklaamina.Kulleriteenust kasutatakse edasi, seda lihtsalt kombineeritakse oma masina sõitudega. “Nemad pakuvad ka teistsuguseid teenuseid, mitte vaid nn pitsavedu ja lõunatoidu transporti,” ütles ta. “Oma auto juures ongi vast oluline tööde ajastamine – et auto oleks ikka pidevalt töös,” lausus ta.
     

    Esmalt tuleb investeerida tarkvaraarendusse.

    E-arvete saatmise operaatoreid on erinevaid ning kõik süsteemid ei “loe” kõiki võimalikke e-arve formaate.

    Eestis ei ole veel väga palju ettevõtteid, kes saavad tehniliselt e-arveid väljastada.

    Programmi kasutuselevõtmisega võib kaasneda ka väiksemaid tehnilisi probleeme, puudub ühtne standard andmetele, mis e-arvel kajastatud.

    Päris automaatseks e-arved raamatupidamist siiski ei muuda, tuleb veenduda, et info oleks korrektne.

    Informatsioon liigub kiiremini – suur pluss ettevõtte jaoks.

    Võimaldab pöörata senisest rohkem tähelepanu tehingute sisule.

    Kulude kokkuhoid toimub ka paberarvete saatmiseks kulunud aja arvel.

    Kuidas minna üle e-arvetele?
    Elektroonilistele arvetele üleminek võib ettevõttes tekitada esialgu küll mõningast segadust ja tuua algul tööd juurde, kuid säästab lõpuks tublisti aega ning aitab suurendada ettevõtte efektiivsust.
    Tallinna Kaubamaja Grupi finantsdirektori Marit Vooremäe sõnul alustas Tallinna Kaubamaja Grupp e-arvete vastuvõtmist juba ligi 10 aastat tagasi. “Praeguseks on enamik meile saabuvaid arveid e-arved, paber­arveid esitab veel mõni väiksem partner, kellele arvete digitaliseerimine selle kulukuse tõttu üle jõu käib,” selgitab Vooremäe.
    Ta märgib, et arvete vastuvõtjana on neil andmesisestajate töö ära kadumas ja seetõttu on mõnede ametikohtade arv ka vähenenud, alles jääb kontrollfunktsioon – kas kaup või teenus arvel vastab tellitule, on saadud ning süsteemi jõudnud. “Digitaliseerimine võimaldab pöörata tähelepanu tehingute registreerimiselt rohkem nende sisule, mis loob oluliselt rohkem majanduslikku väärtust,” leiab Vooremäe.
    Ta räägib ka, et neil on toimunud muudatused ametirollides, näiteks on raamatupidaja töö muutunud sisulisemaks ja nõuab rohkem infosüsteemide tundmist. “Raamatupidajad ei tööta enam üksikute tehingutega, vaid suurte andmemassidega, mõnest raamatupidajast on saanud süsteemide peakasutaja,” toob ta näiteid.
     

    Kirjuta lahti ka pisiasjad.Mõtle, mis infot lisaks kauba mõõdule-kaalule, veo hinnale, sihtkohale, peale-mahalaadimisele jms elementaarsele veotellimusse lisada.

    Ära jäta vedu ­ootama.Kui veolepingut ei ole edastatud teisele osapoolele kahe kuni nelja tunni möödudes, kaotab see kehtivuse.

    Mängureeglid paika.Lisaks tarneklauslitele on veotellimuse lahutamatu osa ka märkused, kus mainitakse, et lepingu täitmise ja vaidlusküsimuste aluseks on CMR- ja TIR-konventsioon.

    Maksetähtaeg ja viivise suurus tasumata summalt. Tasub kasutada võimalust, et kui kõigist veotingimustest ja etteantud tähtaegadest on kinni peetud, toimub veo eest tasumine 14 päeva jooksul pärast kauba originaalsaatedokumentide ja veoarve saabumist.

    Millele kaup laaditakse?Paljudel juhtudel nõuab tellija vedaja käest laadimisele tuleva veoki või haagise registreerimisnumbreid. Numbrite olemasolu välistab saadetise laadimise valele veokile.

    Ka erisoovid kirja.Pane kirja ka olulised erisoovid, mis on vajalikud, et tagada kauba tervena sihtkohta jõudmine. Näiteks vedamise käigus tekkivatest probleemidest ja seisakutest on juht kohustatud kohe teatama või näiteks on laadimiseks vaja 12 koormarihma, millega kaup haagises iga meetri tagant kinnitatakse.

    Kuidas esitada veotellimust?
    Vedu saab paremaks muuta lisaks kauba liigutajale ka transpordi tellija, kui ta vedu tellides edastab täpsemat infot.
    Veoteenuse kvaliteet sõltub sageli tellijate edastatava info kvaliteedist ning seega ei ole probleemi lahendamine vaid logistikute mure.  Veotellimuse mõlemapoolne allkirjastamine tähendab, et vedaja teeb pakkumise oma nimel ja võtab vedaja vastutuse. Samas on see vedajale kinnitus, et tellija on aru saanud veoprotsessist, millega kaasnevad tema saadetise lähtekohast sihtkohta toimetamine, tarneaeg, veohind.
    Veotellimus sõlmitakse tavaliselt vedaja ja saadetist vedada sooviva ettevõtte vahel. Enne tellimuse allkirjastamist on pooled läbinud läbirääkimiste vooru, kus eelnevalt on veo tingimused kokku lepitud. Lisaks elementaarsele tuleb veotellimuses ­detailselt lahti kirjutada ka pisiasjad, millega saab ära hoida võimalikud vaidlused ja pinge­kohad ­tulevikus. Seda lahendavad suuremad teenusepakkujad näiteks veo senise e-posti asemel veebipõhise programmi vahendusel tellimisega. Veebipõhise lahendusega koondatakse tellimused ühte andmebaasi ja seal töödeldakse andmeid edasi. Nii kasvab näiteks veo tellija roll vigade vältimisel, sest olulisi andmeid sisestatakse vaid üks kord ega töödelda hiljem korduvalt ümber.
     
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.