Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Estonian Air ja Finnair võivad ühineda
Raskustes Estonian Air peab ühinemiskõnelusi soomlaste Finnariga, selgub majandusministeeriumi dokumendiregistris olnud kirjast.
Majandusministeeriumi ja Estonian Airi esindajad eitavad aga kõneluste pidamist.
Äripäev leidis möödunud nädala neljapäeval majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi dokumendiregistrist Estonian Airi juhatuse esimehe Jan Palmeri saadetud kirja, mis oli adresseeritud majandusminister Juhan Partsile. Kirja pealkirjaks oli "Kokkuvõte ühinemiskõnelustest Finnairiga". Dokumendiregistris oli avalik ainult info kirja saatja kohta ning dokumendi pealkiri, dokumendi sisu oli aga juurdepääsu piiranguga ehk salastatud.
Nimetatud kiri kadus aga ministeeriumi dokumendiregistrist pärast Äripäeva saadetud küsimusi majandusministeeriumi pressiesindajale. Ministeeriumi pressiesindaja väitis, et sellist dokumenti pole üldse olemas.
Ka majandusminister Juhan Parts ei soovinud Estonian Airi ja Finnairi ühinemiskõnelusi kommenteerida. "Esiteks ei ole ühtegi kirja Estonian Airi juht minule saatnud ja ei peagi saatma, sest tema suhtleb ettevõtte nõukoguga. Ma ei tea, mida Äripäeva ajakirjanik täpselt dokumendiregistris nägi, aga see ei olnud kindlasti see dokument, mida ta väidab end olevat näinud. Ma olen väsinud erinevate ajakirjanike luulude kommenteerimisest," pahandas Parts neljapäeval Äripäevaga.
Estonian Airi nõukogu esimees Erkki Raasuke ja juhatuse esimees Jan Palmer ei eitanud ega ka ei kinnitanud ühinemiskõneluste pidamist. Nad mõlemad ütlesid, et ei saa sellisele küsimusele praegu vastata.
Ühinemiskõneluste toimumist Estonian Airi ja Finnairi vahel kinnitas Äripäevale aga üks valitsuskoalitsiooni kõrge poliitik, kes soovis jääda anonüümseks. Tema sõnul on Eesti riik valmis müüma Estonian Airi 1 euro eest Finnairile. Soomlased soovivad aga, et lisaks olematule hinnale kustutaks riik lennufirmale viimastel aastatel antud laenud. Seda ei saa aga riik teha, sest see läheks vastuollu Euroopa Liidu konkurentsireeglitega ning Eesti riiki ähvardaks trahv.
Anonüümsust soovinud valitsusliidu liikme sõnul on võimaliku lahendusena laual variant, mille kohaselt pikendab valitsus Estonian Airile antud laene. Samas kohustab valitsus uue laenuperioodi ajal kõiki riigiasutusi kasutama ametnike töölähetusel ainult Estonian Airi ja Finnairi lende. See võib aga olla vastuolus riigihangete seadusega. Seetõttu on majandusministeerium tellinud Soraineni advokaadibüroolt õigusliku analüüsi võimalike riskide kohta. Raport peaks valmima sellel nädalal ning selle tulemustest sõltub ka valitsuse edasine tegevus kõnelustel Finnairiga.
Lisaks Finnairile on Estonian Airiga ühisfirma loomisest huvitatud ka Aeroflot, kuid peaminister Andrus Ansip on kitsamas ringis majandusminister Juhan Partsile öelnud, et enne lubab ta Eesti Energia börsile, kui nõustub Aerofloti ja Estonian Airi ühisfirma loomisega.
Autor: 1706-aripaev