Sander Adamson • 4. jaanuar 2017
Jaga lugu:

Edulugu maksumängude tagant välja

Sander Adamson  Foto: erakogu

Investorite ja maksumaksjate juurde saamiseks on struktureeritud turunduskampaania tõhusam kui maksude muutmine ning siin võiks riik võtta eeskuju erasektorist, kirjutab maksunõustaja Sander Adamson.

Peaaegu igal aastal enne riigieelarve kinnitamist nähakse riigi tasandil pingsalt vaeva eelarve tasakaaluga. Fookus on raha ümberjagamisel erinevate sihtrühmade vahel ning sellel, kes muudatused kinni maksab. Esmane, mugavaim ja kiireim eelarvesse raha hankimise moodus on maksude tõstmine. Selline tegutsemine ei too Eestisse raha juurde, vaid pigem viib praegused investorid ebastabiilse maksusüsteemi tõttu mujale ning vähendab maksumaksjate arvu.

Sagedaste maksumuudatuste asemel tuleks üheskoos tegutseda selles suunas, kuidas tutvustada Eesti unikaalsust, meelitada siia rohkem investoreid ja maksumaksjaid ning võita Eestile poolehoidjaid.

Vähene teadlikkus Eestist

Peaaegu iga teine eestlane teab, kui hea ja mugav on elada valdavalt paberivabas Eestis, kus arvuti ja ID-kaardiga on hõlbus kodust lahkumata asutada äriühing, täita maksudeklaratsioon või registreerida laps lasteaeda, peatselt on võimalus avada interneti teel pangakonto.

Eesti eristub teistest Euroopa riikidest oma tulumaksusüsteemi eripära tõttu, kuna Eestis ei maksustata kasumit aastapõhiselt, vaid alles kasumi jaotamisel.

On aeg jagada Eesti võimekust ja innovatsiooni ka teiste riikidega. Viimane suur samm välismaalastele e-Eesti tutvustamisel oli aastal 2015, kui neil avanes võimalus taotleda e-residentsust ja ID-kaardi abil saada osa kiiresti toimivast ärimaailmast.

Hoolimata jõulisest reklaamist Eestis, on välismaalaste seas informatsioon halvasti levinud. Statistika kohaselt on e-residentideks registreerunud kõigest ligikaudu 15 000 välismaalast.

Paneb küsima, kas kaugemal üldse teatakse, mis on Eesti ning mis võimalusi Eesti pakub. Tahes tahtmata jääb mulje, et meie võimalusi ei suudetud reklaamida ja ülejäänud maailmale maha müüa. Kui vaadata toimivat ärimaailma, jääb silma, et hoolimata sellest, kui hea produkt on loodud, ei ole võimalik seda müüa ilma hea turunduseta.

Mitmed äriühingud promovad Eestit ning samuti on loodud asutusi, mille eesmärgiks on välismaalastele tutvustada Eestis äritegemise võimalusi. Kuid nagu näha, killukesest panusest Eesti reklaamimisel ei piisa.

Tuleb võtta uus fookus

Meie eelis on, et Eesti on investeerimist soodustav maksusüsteemiga innovaatiline IT-riik, mis toimib suures osas paberivabalt, ja see on meie saavutus võrreldes teiste riikidega. Saame ära kasutada oma unikaalsust ning tutvustada Eesti võimalusi kogu maailmale toomaks Eestisse juurde uusi investoreid ja maksumaksjaid. Selleks peaks riik tegutsema koos erasektoriga ning välja töötama struktureeritud turundusmudeli, mille eesmärgi saavutamise nimel pingutaksid kõik, hoolimata sellest, kes valitsuses on või kui palju valitsus muutub.  

Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, ACE Logisticsi, Eesti Gaasi, Silberauto, Eesti Ettevõtluskõrgkooli Mainor ja Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas