Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Inimesele jäägu valikuvõimalus
Autode arenevad turvasüsteemid aitavad liikust ohutumaks muuta, kuid iga uut lisa ei maksa inimestele väevõimuga peale suruda, kirjutab Äripäeva toimetaja Tõnu Tramm.
Lõppenud nädalal kujunes üheks meediakangelaseks värisev gaasipedaal, mida Euroopa Komisjon soovib turvalisuse huvides kõikidele uutele autodele lisada. Algaval nädalal avab uksed Euroopa üks olulisemaid autonäitusi Genfis, kus turvalisuse teema samuti fookuses. Nutikad lisad, mis aitavad liiklusohutust tõsta, muutuvad aina aktuaalsemateks.
Meie kommentaariumites kujunes valdavaks seisukoht, et pistke see pedaal omale… teadagi kuhu, mina küll omale mingit vibraatoriga autot ostma ei hakka. Ka minult on küsitud, mida ma värisevast pedaalist arvan? Mida ma ikka oskan arvata asjast, mida veel olemaski pole. Aga üks seisukoht mul selles küsimuses siiski on: pandagu autodele peale mistahes rohkem või vähem veidraid lisasid, kuid antagu autoomanikule võimalus see lihtsalt ühe nupuliigutusega sisse/välja lülitada.
Toon ühe näite: kaks edukat autotootjad tõid aastaid tagasi turule igati ontlikult toimivad rajajälgimise süsteemid. Sellised, mis valgete joonte vahel arutult vasakul-paremale ei tõmble, vaid tõepoolest suudavadki ise autot kursil hoida, kurvis keerata, ehk sisuliselt ise autot juhtida. Üks tootja otsustas selle süsteemi sisse/välja lülitamise viia keerulise puutetundliku menüü tagumistesse soppidesse tagamõttega, et seda olekski keeruline välja lülitada. Las olla kogu aeg sees, on turvalisem. Teine tootja pani aga on/off-nupu otse roolile. Kolm korda võite arvata, kumma auto omanikud rajajälgimise süsteemi rohkem kasutama hakkasid?
Rajajälgimise süsteem on suurepärane abiline maanteesõidul, kuid linnasõiduks ei sobi mitte üks põrm. Ta hakkab sedavõrd räigelt juhtimist segama, et enamik lülitab selle esimesel võimalusel välja. Kui sisse-välja lülitamine on keeruline, siis maanteele tagasi jõudes ei vaevuta enam uuesti keerulisse menüüsse sukelduma ning väljalülitatuks ta jääbki. Õige pea on selle olemasolu sootuks unustatud. Teise variandi puhul muutub kerge näpuliigutus aga maanteele naastes täiesti endastmõistetavaks ja võib vaid oletada, mitu inimelu on selline variant päästnud.
Seega, ärge sundige inimesi väevõimuga midagi kasutama. Andke võimalus ise otsustada ja harjuda. Uutesse lisadesse suhtutaksegi alguses skeptiliselt, kuid ajapikku harjutakse kõigega. On ilmselge, et kokkuvõttes aitavad nad kõik meie elusid säästa. Kui seda aga vägisi peale suruda, teha nende sisse/väljalülitamine keeruliseks või sootuks võimatuks, tekitab see vaid trotsi. Välja on võimalik kõike lülitada: eemaldada kaitse, teha korrektuure auto pardaarvutis või mida iganes. Hoopis olulisem on, et süsteemi oleks võimalik näpuvajutusega tagasi sisse lülitada.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.