Investor Toomas: mind ei köida börsi järgmine Facebook

Uber võis küll oma kahjumliku äri Hiinas maha müüa, kuid Toomase arvates jääb sellest väheks.  Foto: EPA

Millal tuleb börsile maailma suurima turuväärtusega idufirma Uber Technologies? Küsimus painab paljusid, kuid hiljutised märgid võivad viidata selle tähtaja lähenemisele. Juhtugu firmaga mis tahes, mind n-ö uus Facebook ei tõmba.

Miks on Uber järgmine börsi Facebook? Eelkõige suuruse tõttu. Firma hiljutine turuväärtus olla väidetavalt 68 miljardit dollarit ning sellega ollakse ligilähedal Facebookile, mis tuli 2012. aastal börsile ja saavutas toona rekordilise 104 miljardi dollarilise turuväärtuse. Andes Uberile veel veidi aega ning investorite tugeva huvi korral usun, et Uber võiks isegi Facebooki seatud tähise ületada.

See ei oleks aga hea uudis minusugusele jaeinvestorile, kes IPOst ei saaks osa võtta ning peaks rahulduma pärast turult aktsiate ostmisega. Rekordilisest turuväärtusest võidaks praegused investorid. Facebooki kogemus näitas, et nii kõrge valuatsiooniga aktsiaid müües paneb see järgnevateks kuudeks või koguni aastateks pinged peale. Facebooki puhul on seni kõik hästi läinud, sest firma turuväärtus on ligi 360 miljardit dollarit.

Uberi börsiletulekuga on seotud aga palju murekohti, mis Facebooki puhul ei eksisteerinud. Minu silmis kõige suurem mure on nende meeletu rahapõletamise kiirus. Bloombergi andmeil teenis firma 2015. aasta esimese kolme kuuga 1,2 miljardilise käibe juures 1,7 miljardi dollarilise kahjumi.

Firmal on väidetavalt umbes 13 miljardit dollarit rahalisi vahendeid, aga sellise tempo juures neil seda kauaks ei jätku. Tõenäoliselt on uutele turgudele laienedes ja turuosa haarates rahapõletamise tempo vaid kiirenenud. Ainus hea uudis on see, et nad müüsid enda äri Hiinas, kus aastas kaotati üle miljardi dollari.

IPO ühe kuni 10 aasta pärast

Lisaks ma pole kindel, et nende agressiivne kahjumiga laienemisstrateegia on vastuvõetav börsiinvestoritele. Suvel Saudi Araabia naftafondist kaasatud 3,5 miljardit dollarit läheb peaasjalikult kahjumis sõitude toetamiseks, mitte tehnoloogia arendamiseks. Investorid börsil tahavad näha, et firma oleks kasumis, või kindlat (lühiajalist) plaani kasumlikkuse saavutamiseks.

Uberi tegevjuht Travis Kalanick ütles suvel intervjuus Business Insiderile, et katsub nii kaua kui võimalik IPOt edasi lükata. Lõpuks ajakirjaniku pika pressimise peale ütles ta, et Uber tuleb börsile ühe kuni 10 aasta pärast.

Ekspertide sõnul on Uberi käibe kasv hakanud aeglustuma ning tõus tuleneb eelkõige uutele turgudele laienemisest. Tegu on aga arenevate turgudega, kus kasumlikkus on veelgi madalam kui arenenud turgudel. Näiteks Hiina turg moodustas väidetavalt 40% Uberi kõigist sõitudest, kuid käibest moodustas vaid 15%.

Ja lõpuks on küsimus selles, kaua suudavad Uberi investorid oma rahahimu talitseda. Firma asutati 2009. aastal ja nii mõnelgi suurinvestoril võib olla juba kange tahtmine palgapäeva näha. Eriti, kui USA turud püstitavad praegu uusi tippe ja konkureerivaid IPOsid peaaegu ei eksisteerigi.

Isegi kui Uber tuleks järgneva kahe aasta jooksul börsile, siis ma kahtlen, et nad on avalikuks turuks valmis. Vabalt võib korduda Facebooki stsenaarium, kus mesinädalad saavad kiiresti läbi ja masendus settib sisse. Tore oleks Uberit börsil näha, puhtalt uudishimustki, aga mina sellisesse firmasse börsil raha ei paneks.

Hetkel kuum