Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kristen Michal, võtke suuremalt ette!

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Riik peaks kõik riigi äriühingud lõpuks erastama või börsile viima, kirjutab Äripäev täna juhtkirjas.

    Majandus- ja taristuminister Kristen Michali rääkis teisipäeva hommikul riigi plaanist lähematel aastatel viia viis riigifirmat börsile või osaliselt erastada. Nende viie sekka kuuluvad Eesti Teed, Omniva, EVR Cargo, Metrosert ja Teede Tehnokeskus.
    Äripäeva toimetuse meelest liigub Michal õiges suunas, kuid võiks olla märksa edasipüüdlikum. Eesti 36 riigifirmast viie ettevõtmine jääb vaid jäämäe tipuks. Riik võiks liikuda eesmärgi suunas, et lõpuks ei oleks Eestis ühtegi riigiettevõtet. Jah, see tähendaks varem või hiljem kõigi praeguse 36 riigi omandis oleva äriühingu usaldamist erasektorile.
    Valitsus peaks mainitud viie kõrvale võtma ka ülejäänud riigifirmad, et hakata neid erastama ja börsile viima. Omavahel ettevõtteid liita ei oleks nii otstarbekas kui need viia erasektorisse.Praegu on riigi soov ühendada mitu ettevõtet, et neid saaks paremini kontrollida. Positiivne külg võib olla küll kulude kokkuhoid ja mingil määral sünergia, kuid see tähendab ka, et suurem hulk ettevõtteid langeb väiksema arvu otsustajate alla.
    Üks põhjus, miks riik ei soovi riigifirmadesse lubada ka osalist erastamist, puudutab nõukogu koosseisu ehk omaniku järelevalvet. Senini kestab erakondade vaheline pikaaegne võitlus, kes suudab enim mehitada riigiettevõtte nõukogu oma inimestega ja seeläbi suunata ettevõtte tegevust vastavalt vajalikule poliitilisele agendale.
    Kasumlikud äriühingud
    Turukontekstis ei ole näiteks Eesti Energia asendamatu teenusepakkuja, kuid selle väärtuse muudab suureks tulu, mis tuleb igal aastal riigi rahakotti. Kui riigi äriühingute nimekirjast kaoks Eesti Energia, peaks poliitiline eliit hakkama otsima uusi tuluallikaid, et hoida riigieelarvet tasakaalus. Ainuüksi 95 miljonit eurot omanikutulu ühe aastaga on piisav põhjus, miks sellest tugevalt hoida kinni.
    Sellegipoolest tuleks riigi tulusamaid ettevõtteid vaadata teise nurga alt, et võimalikele investoritele on kasumlikult toimiv ettevõtte ihaldusväärne. Palju lihtsam on leida investorite konkurentsi edukate projektide jaoks. Kui on rohkem huvilisi, siis saab suurema tõenäosusega küsida ka paremat hinda.
    Eesti Energia sobib börsile
    Riigifirmade seas leidub tõelisi pärle, mis on majanduslikult tulusad ning võiksid erasektorile olla suur huvi­orbiit. Kasvõi näiteks Eesti Energia, mille erastamist ei pea majandusminister õigeks. Eesti Energia endine juht Sandor Liive on öelnud, et ettevõtte väärtust võiks jagada aktsiate kaudu. Tema meelest saaks riik anda suuna, et viia vähemalt paranemisvõimeliste riigile kuuluvate äriühingute vähemusosalus börsile.
    Oleme varem kirjutanud, et eduka riigifirma börsile minek turgutaks ka kohalikku börsi ja siinset kapitaliturgu, mis on majanduse vereringe. Ka pisike Eesti vajaks toimivat kapitaliturgu, et tagada majanduskasvu.
    Kui astuda veel tarbija kingadesse, siis suure tõenäosusega võidaks klient rohkem just erateenuse pakkuja kaudu, sest sellisel juhul peab omanik rohkem pingutama, et ellu jääda. Kui peaks ka juhtuma, et mõni riigifirma ebaõnnestub pärast erastamist, siis tõenäoliselt tarbija ei kaota, nagu näitas hiljuti ilmekalt ka Estonian Airi juhtum, kus konkurendid olid varmad oma teenust asemele pakkuma.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.