Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas kinnikiilunud töötaja ummikust välja tuua

    Inimesed valetavad, kui ütlevad, et tahavad tagasisidet, kahtlustab juhtimiskoolitaja Ruti Einpalu. Tegelikkuses juhtub sageli, et tagasisidet kardetakse ja käib võistlus – kes kardab rohkem, kas andja või saaja.

    9. detsembril kogunes 150 osalejat Laitse Graniitvillasse psühholoogiakonverentsile "Mida me teame inimesest?", et panna aastale punkt ja rääkida mõnusas õhkkonnas psühholoogiast teaduse võtmes.

    27. jaanuaril ootame teid juba uuele konverentsile "Juhtimine ja teadus", mis toimub Tallinnas Kaval Antsu talus. Aasta esimene juhtimiskonverents võtab kokku teadusuuringud ja -teooriad, mis mõjutavad juhi tööd. Konverentsi sihtrühm on organisatsioonide juhid, personalijuhid ja tugiisikud ning projektijuhid, kelle töös on olulisel kohal inimeste kaasamine.

    Ümbernurga keerutuste ja kriitika asemel tahame tegelikult sparringupartnerit, tahame saada toetust ja regulaarset infot, et oleme õigel teel, märgib Einpalu.
    Tõstke käsi, kes on tundnud, et on kunagi müügis kinni jäänud? Neiu punases, seal tagumises reas, härra vasakult, sina seal, sina, sina, loetleb juhtide coach Ruti Einpalu psühholoogiakonverentsil tõstetud käsi.
    Aga mida siis teha, kui on raske müüa, küsib Einpalu. Esiteks tuleb aru saada, et müük on niivõrd loominguline tegevus, et siin ei piisa juhil lihtsalt töötajale neutraalsete ja objektiivsete nõuannete andmisest stiilis, et tule hommikul tööle ja hakka kohe helistama, või et vaata, kui head tulemused on Pillel, tee nii nagu Pille. Sama tarbetu on hakata juhil analüüsima, et äkki sa ei ole piisavalt keskendunud, püüa hoida rohkem fookust ja jäta muud asjad ära, kirjeldab Einpalu hoogsalt näide näite järel.
    Võib ka hullemini minna. Juht võib mõelda hoopis nii, et töötaja ei tahagi kuulda midagi ja otsustab seetõttu talle üldse mitte läheneda. See on Einpalu järgi halvimast halvim stsenaarium, sest kui juht jätab tagasiside andmata, kannab töötaja ikka tema peale vimma.
    Unustage nüüd kõik eeltoodu – sest see ei tööta!
    Et tagasisidet anda, tuleb kõigepealt mõista, mis see tagasiside on. Tagasiside andmine on kunst ja parimal juhul tõeline looming, avaldab Einpalu, ja just nii peab sellele tema sõnul ka lähenema. „Me sünnime kõik loojateks, ja kui näitlejatega rääkida, siis nemad arvavad muidugi, et raamatupidamistöös läheb vaja palju rohkem loomingut kui sada korda üht ja sedasama etendust mängides,“ toob Einpalu lõbusa näite aegadest, kui ta töötas Draamateatri direktorina.
    Psühholoogiakonverents 2016Foto: Aira Tammemäe
    Kuidas ummikusse sattunud töötajaga käituda
    Järgmisena tõstab Einpalu tulipunkti töötaja, kes on suure tegutsemistahte kiuste sattunud omadega ummikusse. Töötaja teab, et tema tööl tulemus puudub ja on sellest häiritud. Samas, mida rohkem töötajale tundub, et keegi tema segamini-olekut märkab, seda kiivamalt ta seda varjab. Erandeid on muidugi ka – mõni kinnikiilunud inimene muutub õige sädelevaks ja hakkab nalja viskama, teab Einpalu rääkida.
    Kõigepealt, mida ummikusse jooksnud inimene ei taha? Esiteks ei soovi ta, et keegi peegeldaks talle tema mitte hakkamasaamist. Samuti ei meeldi talle, kui keegi hakkab analüüsima tema kehvasti minekut või toob eeskujuks teisi kolleege, kes säravad temast paremate tulemustega. Ja veel – ta ei oota, et keegi talle lahendusi pakub.
    Mida aga ootab ummikus töötaja oma juhilt ja kolleegidelt? Ummikus inimene tahab saada väga kindlaid asju. Esiteks võrdset arutelu partnerit ja head õhkkonda. Ta tahab ummikusse sattumise kirjeldamise asemel keskenduda probleemide lahendamisele. Ta ei suuda taluda seda, kui teda hakatakse tükkideks võtma, ükskõik kui hinnanguvabalt see ka ei toimuks.
    Einpalu sõnul tahab kimbatuses töötaja kolme kindlat asja: esiteks tajuda, et tagasiside andja usub temasse, teiseks ise uskuda, et saab tööga hakkama, ning kolmandaks vajab teadmist, et tema töö on teistele vajalik.
    Seega on vaja kas juhist või kolleegist arengumootorit, kes teda käivitaks. Kui vaid keegi läheks ja vestleks hingelabürindis eksleva töötajaga ning annaks positiivset tagasisidet, saaksidki sündima hakata uued ideed. Sest kui inimene tajub toetust ja tema murenenud enesekindlus saab kuskilt tuge, leiab ta probleemile palju kiiremini lahenduse.
    Laitse Graniitvilla täitub tasapisi esinejate ja kuulajatega, õhus on tunda müstikat.Foto: Aira Tammemäe
    Tagasiside asemel arendav vestlus
    Mis siis oleks, kui peaks tagasiside asemel töötajaga hoopis arendava vestluse, küsib Einpalu. Ja annab selleks puhuks kuus olulist mõtet, mida tasub järgida.
    Usaldus. Tagasiside andjal või juhil on töötaja jaoks aega, et luua usalduslik suhe. Tagasiside andja usub, et töötajas on olemas potentsiaal ülesanne ära lahendada.Eesmärk. Vestluse käigus tehke kindlaks, mis on tagasiside saaja eesmärk. Nii juht kui ka töötaja peavad mõistma, mida viimane tegelikult tahab ja mida tagasiside talle annab.Lahendused. Arutlege teemal, mida saab töötaja proovida teistmoodi teha. Kas on midagi, mida ta ei ole varem proovitud? Või kas on midagi, mida töötaja ise tahaks teistmoodi teha?Olemasolev ressurss. Kuna ummikus inimese eneseusk ja enesekindlus kõiguvad, peab ta seda ise oma elukogemuse varal tõstma. Ta peab suhtlema sõprade ja töökaaslastega ning noppima oma elukogemusest selle, mis teda uue ülesande täitmisel aidata võiks.Juurde vaja. Leppige omavahel kokku, kas on vaja midagi juurde õppida või millist toetust töötaja vajab.Plaani. Plaani teostamine peab käima samm-sammult ja esimene samm peab olema võimalikult väike, sest tegu on ikkagi ummikus töötajaga. Juht peab kindlaks tegema, kas saab töötajat mingil moel aidata, ja kuna töötaja on tupikus, peab juht valmis olema rohkem kui üheks vestluseks. Ära ei tohiks unustada sedagi, et vestlus vaataks tulevikku. Ja kui vaadatagi minevikku, siis võtta sealt vaid edukogemus, mitte muud.
    Loengute vaheajal sai kuulata ka muusikat.
    Töötaja peab tajuma, et temasse usutakse
    Oma ettekannet kroonis Einpalu loomingulise tagasiside näitega teatrilaudadelt. Nimelt oli tuntud lavastajal ja kirjanikul Mati Undil kombeks lülitada natuke kujutlusvõimet ka lavaloomingust väljapoole. Kuna Unt ei olnud väga hea suhtleja, oli tal kombeks kirjutada pärast proovi väikeseid sedeleid, mis ta järgmisel hommikul kimbatusse sattunud näitlejale salaja pihku pistis. Keegi ei teadnud kunagi, kes sedeli saab või mis sinna on kirjutatud, kuid kõik tahtsid neid saada. Need väikesed märkused olid endaga pahuksis näitlejale kui suunaks või teeviidaks, mis jätsid alles vabad käed ja kunstniku vabaduse, kuid mille kaudu väljendas Unt ka oma suurimat usaldust.
    Einpalu julgustas kõiki tooma oma töösuhetesse rohkem mängu ja fantaasiat, mis on lihtne ja kindel abimees eriti just keeruliste olukordade lahendamisel. Ja pealegi, sellega saab meist hakkama igaüks.
    Tagasiside andmisega seotud ambivalentsed tunded ja veidrad käitumised võttis Einpalu sihikule omaenda elu- ja töökogemusele tuginedes. Kõige säravama ja pikema aja oma juhikarjäärist on ta töötanud Hansapanga ja Draamateatri juhina, teise poole tööelust aga koolitaja ja coach’ina.
    Lõunapiknik toimus Laitse Graniitvilla aias.Foto: Aira Tammemäe

    Ruti Einpalu on juhtide coach ja juhtimiskoolitaja, kes on pidanud juhtide koolitusi eesmärgiga juhtida tulemuslikumalt inimesi ja pöördemomente.

    Tal on professionaalse coach'i sertifikaat Erickson College Internationalist ning rahvusvaheline ICF-i akrediteering.

    Coach’ingu väljaõppe on ta saanud akadeemiast Academy of Executive Coaching.

    Omab tippjuhi kogemust jaepanganduse direktorina Hansapangas, Draamateatri direktorina ja Rahvusvahelise Arvo Pärdi Keskuse rajajana.

    Perekeskuse Sina ja Mina käivitaja ning arvamusfestivali üks algatajaid.

  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Elektriarveid 7000 euro eest: Soome pensionärid müüsid maja maha
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Suur galerii: Eduka Eesti auhinnasadu uhiuuel äripinnal
Äripäeva 12. Eduka Eesti arvamuskonkursi auhinnad jagati välja neljapäeva pärastlõunal konkursi ühe toetaja Ellex Raidla kontoris Tallinnas Rotermanni kvartalis, kuhu advokaadibüroo kolis märtsis.
Äripäeva 12. Eduka Eesti arvamuskonkursi auhinnad jagati välja neljapäeva pärastlõunal konkursi ühe toetaja Ellex Raidla kontoris Tallinnas Rotermanni kvartalis, kuhu advokaadibüroo kolis märtsis.