Artikkel
  • Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uus ametiauto maksustamise kord: 6 võimalust auto kasutamiseks

    Foto: Ecofleet

    Uue ettevõtte sõiduautode maksustamise korra on läbi analüüsinud Ecofleeti Eesti müügidirektor Marko Rebane. Tema arendas ka allpool oleva kalkulaatori ning pani kirja 6 võimalust auto ametisõitudeks kasutamisel, mis aitab leida igale ettevõtjale kõige kasulikuma lahenduse.

    2018. aasta 1. jaanuarist muutus ettevõtte autode erakasutuse maksustamine. Senine erisoodustuse süsteem asendub auto võimsusest sõltuva arvestusega. Kui ettevõtte M1-kategooria autot plaanitakse kasutada ainult ametisõitudeks, tuleb Maanteeameti e-teeninduses teha sõiduki kohta vastav märge. Kui autot kasutatakse nii ameti- kui ka erasõitudeks, tuleb ettevõttel maksta erisoodustuse pealt makse. Samuti saab kuludest maha arvata vaid 50% käibemaksust.
    Kalkulaator: arvuta enda jaoks parim lahendus
    Meie kogemusel kasutavad ettevõtted ametisõitude tegemiseks põhiliselt 6 eri varianti. Täida ära igakuised kulude lahtrid (ilma käibemaksuta), läbisõidud ja auto võimsus ning saad teada, kui soodne või kulukas üks või teine variant sinu ettevõtte jaoks on.
    Tabelis on esimese variandi kohta igal juhul ära toodud küll kulud, aga seda lahendust segakasutuse puhul (ameti- ja erasõidud sama autoga) kasutada ei tohiks. Kalkulaatori all on iga kasutamise võimalus ka täpsemalt lahti kirjutatud.
    Ettevõtte auto on mõeldud ainult ametisõitude tegemiseks, erakasutus on keelatud. Maanteeameti registris on tehtud vastav märge. Autoga seotud kuludelt saab tagasi 100% käibemaksust. Tõestamaks, et autot reaalselt ainult ametisõitudeks kasutatakse, on parim viis GPS-sõidupäevik.Ettevõtte M1-kategooria sõiduauto on segakasutuses, erasõidud on lubatud. Erisoodustus makstakse võimsuse põhiselt, autoga seotud kuludelt saab tagasi 50% käibemaksust. Sõidupäevikut EMTA jaoks pidama ei pea, aga töösõitudest ülevaate saamiseks on päevik siiski tulemuslik lahendus.Variant 2 täiendus - segakasutus, aga töötaja maksab erasõidu pealt autokasutustasu näiteks 30 senti kilomeetrilt. Selle variandi puhul peab ettevõtte ikka erisoodustust maksma ja käibemaksu saab vaid 50% tagasi, aga töötaja maksab auto kasutamise eest isiklikuks tarbeks - see distsiplineerib autot mitte liigselt kasutama ning korvab ka osa kuludest. Aruandluse pidamiseks on vajalik pidada sõidupäevikut ja auto kasutaja kompenseerib erasõidud vastavalt kokku lepitud kilomeetrihinnale.Ettevõtte N1-kategooria sõidukiga on lubatud ka erasõidud. Kui ettevõttes on töötajaid, kellele on ametiauto niiöelda palgalisa, siis on kõige otstarbekam neile anda kasutusse N1-kategooria sõiduk. N1-kategooria sõidukil võetakse erisoodustuse aluseks tegelik omatarbe hind - meie kogemusel on see tavaliselt vahemikus 15-30 senti kilomeetri kohta. Erisoodustusmaksu saab tasuda täidetud sõidupäeviku ning tegeliku saadud erisoodustuse pealt. Lisaboonusena saab N1-kategooria sõidukil tagasi arvestada ka 100% sisendkäibemaksust. Kui töötaja maksab erasõitude kulu kinni, ei teki ka omatarbelt (erisoodustuselt) käibemaksukohustust. NB! 2018. aastast lubatakse segakasutuses oleva N1-kategooria sõidukil vabatahtlikult kasutada ka kilovatipõhist erisoodustuse arvestuse alust.Ettevõtte N1-kategooria sõidukiga on lubatud ka erasõidud JA töötaja maksab tekkiva erisoodustuse kinni. See on ettevõttele ilmselt kõige soodsam lahendus. Kui lisaks neljandas punktis toodud headele külgedele maksab töötaja ka tekkiva erisoodustuse kinni (erasõitude läbisõit X tegelik kilomeetri hind), ei pea ettevõtte erisoodustuse pealt makse maksma.Töötaja kasutab ametisõitudeks oma isiklikku autot, esitab tööandjale sõidupäeviku ning saab töösõitude eest kompensatsiooni maksimaalselt 30 senti kilomeetri kohta. Maksuvabalt on lubatud igas kuus hüvitist maksta kuni 335 eurot, suurema summa pealt tuleb tasuda erisoodustusmaksu.
    Soodsaimad lahendused on N1-kategooria või isiklik auto ametisõitudeksKui töötajal on vaja teha sama autoga nii era- kui ka ametisõite, siis ettevõtte seisukohalt on pea alati soodsaim lahendus võtta kasutusele N1-kategooria auto JA määrata reegel, et töötaja maksab erasõitudest tekkiva erisoodustuse kinni. Kindlasti ei tohi sel juhul ära unustada sõidupäevikut, mis annab selguse, kui palju tehti erasõite, et erisoodustust korrektselt arvutada ja seda pärast ka vajadusel maksuametile tõestada.
    Teine soodne variant on maksta isikliku auto kasutamise eest kompensatsiooni. Kui ametisõite pole väga palju, eelistab ilmselt ka töötaja seda lahendust. Jäädes maksuvaba 335 euro piiridesse, puudub maksukohustus ja ka kulude haldamine on lihtsam. Mitmed Ecofleeti kliendid on läinudki seda teed, et müüvad ametiautod (turuhinna lähedasel tasemel) oma töötajatele ja maksavad ametisõitude eest kompensatsiooni. Eriti mõistlik on selline lahendus siis, kui auto on keskmisest võimsam. Isikliku sõiduauto kompensatsiooni kohta soovitan lugeda Ecofleeti blogipostitust “Isikliku sõiduauto kompensatsioon – kõik, mida sul on vaja teada.”
    Uuendused ettevõtte autode erakasutuse maksustamises
    Varem kehtinud erisoodustuse maksimaalne piirmäär 256 eurot kuus sõiduauto koha asendati auto võimsusest sõltuva arvestusega ning otsustati määrata kilovati hinnaks 1,96 eurot. Seega kujuneb erisoodustuse maksukohustuseks ehk tulu- ja sotsiaalmaksuks 1,3 eurot ühe kilovati kohta kuus. Sõiduautode puhul, mis on vanemad kui viis aastat, kehtestatakse erisoodustuse hinnaks 75 protsenti kilovatipõhise arvestuse alusel arvutatud maksubaasist. Erisoodustust saab arvutada kalkulaator.ee lehel.
    NB! Käibemaksu osas tuleb ametiauto kasutustüüp paika panna kogu aastaks. 10. veebruariks tuleb ära määrata, kas sel aastal tehakse ametiautoga vaid ametisõite või (märke tegemata jätmisel) on auto segakasutuses. Pärast 10. veebruari märget muutes hakkab muudatus sisendkäibemaksu osas kehtima järgmisel kalendriaastal. (Käibemaksuseaduses §30, lg8)
    Kuidas tõestada, et teen ainult ametisõite?Kõige parem viis sõitudest ülevaate saamiseks on sõidupäeviku pidamine, kus on kirjas, millal kus käidi ja mis on sõidu eesmärk. Kõige mugavam ja läbipaistvam viis sõidupäevikut pidada, on paigaldada autole GPS-seireseade, mis kõik sõidud automaatselt salvestab. Nii väheneb pettuste oht ja ka Eesti Maksu- ja Tolliamet peab GPS-sõidupäevikut usaldusväärseks vahendiks. GPS-sõidupäevik on kasulik ka ettevõtjale, et saada reaalne ülevaade ametisõitudest ning sellest, kus nende vara (auto) liigub.
    NB! Kui ametiautodena on kasutusel rendiautod (mida kasutatakse vaid ametisõitudeks), tuleb ka need Maanteeameti registrisse kanda.
    Mis juhtub kui ma erasõiduga vahele jään?Kui ettevõtte M1-kategooria auto on määratud vaid ametisõite tegema ning kontrolli käigus ei suudeta tõestada, et erasõite pole tehtud, võib ettevõttelt nõuda erisoodustusmaksu koos intressiga tagasiulatuvalt kuni kolme aasta eest (sest kui sa ei suuda erasõite välistada 2018. aasta jaanuaris, siis ei suuda sa seda ilmselt teha ka näiteks 2016. aasta jaanuaris). Veel enam, samasuguse nõude võib ühe rikkumise puhul saada kogu ettevõtte M1-kategooria autopark, sest kui ei suudeta hallata ja tõestada vaid ametialast kasutust ühe auto puhul, siis võib suure tõenäosusega ka teiste sõidukite puhul sama olukord olla.
    Sõidupäevik ei kao kuhugi ka 2018. aastalVäga paljud meedias avaldatud artiklid on tekitanud eksiarusaama, et alates 2018. aastast kaob sõidupäeviku pidamise vajadus. Tegelikkuses ei ole vaja sõidupäevikut pidada vaid neil M1-kategooria ametiautodel, millega on lubatud teha erasõite ning mille pealt tasutakse erisoodustusmaks vastavalt auto võimsusele. Kui tehakse ainult ametisõite, on kindlasti vaja selle kohta tõendusmaterjali ja sõidupäevik on selleks parim viis.
    Ettevõtte tulemuslikkuse ja läbipaistvuse huvides on hea omada ülevaadet, mis ametisõite tehakse. GPS-seireseadme abil saab kulusid arvestada tegelike sõitude kilometraaži alusel ja töötaja ei pea kulutama oma tööaega, et sõidupäeviku täitmiseks üritada meenutada või välja mõelda eelmises kuus tehtud sõite.
    Kui ettevõttes kasutatakse GPS-jälgimislahendust, mis automaatselt registreerib kõik töösõidud, on ka ettevõtte juhil ühtegi lisaliigutust tegemata võimalik vaadata, kes, kus ja millal tööülesandeid täitis ning kui palju sõitis. See muudab kontorist väljas töötavate inimeste tegevuse palju läbipaistvamaks ja samas ka distsiplineerib - samamoodi nagu avatud kontor, kus on näha, kes teeb tööd ja kes tukub laua taga. Ideena võivad meeskonnad tehagi kuud kokkuvõtva koosoleku, kus sõitude raporti põhjal vaadatakse üle, mida viimase kuu aja jooksul tehtud sai ja mis tulemus on.
    Kust saada abi, nõu?Ettevõtte autode kasutamise nõuded on üsna nüansirohked ja vajavad korrektset lähenemist. Kui teil on ettevõtte autopargi haldamisel ja kulude vähendamisel abi vaja, võtke ühendust Ecofleeti meeskonnaga. Oleme  aidanud tuhandetel äriklientidel ametiautode haldamist korraldada juba 10 aastat, oleme kursis, kuidas ettevõtted autosid kasutavad ja millised on head praktikad. Selle kogemustepagasi abil suudame anda soovitusi ja pakkuda lahendusi, milline on kõige efektiivsem viis autode töö-ja erasõitudeks kasutamisel.
    Marko RebaneEcofleet Eesti OÜTel 6 829 500[email protected]
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Elektriarveid 7000 euro eest: Soome pensionärid müüsid maja maha
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Soomlased Reijo ja Tuija Löppönen sõlmisid 2022. aastal elektrifirmaga kalli lepingu, mida ettevõte ei nõustunud pehmendama ka pärast neutraalse poole sekkumist, vahendab Soome rahvusringhäälingu Yle uudisteportaal.
Poolemiljardiline plaan: Eesti ettevõtted viivad Ukrainas ellu ennenägematut projekti
Kliimaministeerium veab koos Eesti merendusklastriga projekti, mis aitab Ukraina laevastikku ja sadamaid taastada ning Musta merd demineerida. Kui vajalikud 500 miljonit eurot on leitud, saavad Eesti ettevõtjad magusaid tellimusi.
Kliimaministeerium veab koos Eesti merendusklastriga projekti, mis aitab Ukraina laevastikku ja sadamaid taastada ning Musta merd demineerida. Kui vajalikud 500 miljonit eurot on leitud, saavad Eesti ettevõtjad magusaid tellimusi.