Sirje Niitra • 14 aprill 1999

Sarap süüdistab kõiges Jürgensoni

Juhul, kui tema vabastamine teoks saab, lubab Sarap kohtusse minna, et mõned ministri otsused juriidiliselt ebapädevaiks tunnistataks.

Sarapi kangutamist arutama hakkav sadama nõukogu lükkas tänaseks planeeritud istungi kahe nädala võrra edasi, 26. aprillile. Sarap hindab oma ametissejäämise shansse 50 protsendile. Sarap ei soovi rääkida enda vastastest, öeldes, et neid on tal praegusel juhul vaid üks.

«Ju oli kellelegi enne valimisi minu kohta pakutud,» oskab ta teha spekulatiivse järelduse lahkumisettepanekust. Teise põhjusena nimetab ta enda apoliitilisust. Peale kompartei aega pole ta kuulunud ühtegi parteisse, pole neid toetanud ega olnud osanik sadamas tegutsevates firmades.

Ohtu hakkas Sarap aimama päev enne seda, kui minister tegi ettepaneku taandumiseks ja pakkus nõuniku kohta. Kogenud juhi tegi ettevaatlikuks ministri Moskvast tulnud korraldus jätta ära korraline nõukogu koosolek. Nõnda jõudis Sarap kiire tagandamise nurjata.

Ehkki 1994. aasta lõpul nõukogu esimehe Kalle Pedaku allkirjastatud Tallinna Sadama juhiga sõlmitud tööleping näeb ette ligi 1,5 miljoni krooni suuruse kompensatsiooni maksmist, ei soovi Sarap lahkuda süüdistustega, mis ta mainet kahjustavad. Sel ajal teede- ka sideministri toolil istunud Sarapi hea sõber ja praegune Tallinna Sadama nõunik Andi Meister ei pruukinud lepingu sisust tema sõnul üldse teadlik olla, sest see kuulus nõukogu kompetentsi.

Sarap ütleb, et võimalikest uutest asemikest oleks Anti Oidsalu halvim, sest on seotud ASiga Pakterminal, ühega sadamas opereerivatest firmadest.

Oidsalu teatas teisipäeval, et lahkub Pakterminali tegevjuhi kohalt seoses ettepanekuga asuda Tallinna Sadama etteotsa. Oma lahkumist põhjendas ta sooviga mitte heita varju Pakterminali omanikule Aadu Luukasele.

Teede- ja sideminister Toivo Jürgenson ütleb, et Sarap lihtsalt eitab talle esitatud süüdistusi. «Minu silmis pole ta midagi tagasi lükanud,» sõnas ta. Minister lisas, et pole kunagi Sarapile mingit lahkumiskompensatsiooni pakkunud ja et juhatuse esimehe vabastab töölt nõukogu ning leiab selleks ka vajaliku mooduse.

Jürgensoni sõnul tuleb Enn Sarapi töölepingule kindlasti juriidiline ekspertiis teha ning sellega tema väitel juba tegeldaksegi.

Küsimusele, mis juhtunuks, kui kauaaegsel Tallinna Sadama juhil oleks lubatud jätkata oma praeguses ametis töölepingu lõppemiseni ehk oktoobri lõpuni, vastas minister, et siis oleks uue juhatuse esimehe leidmise konkurss ja muudatused Tallinna Sadama töös lükkunud poole aasta võrra edasi.

1. Süüdistus sadama aeglases arengus ja mahajäämuses võrreldes Riia sadamaga.

2.Süüdistus ehituskonkurssidel ühe firma eelistamises.

3.Süüdistus ministeeriumide töötajaile töötasu maksmises.

4.Süüdistus autode andmises ministeeriumide käsutusse.

5.Süüdistus joomarluses.

1.Tallinna Sadama areng on viimastel aastatel olnud kiirem kui sama regiooni teistel sadamatel. Praegu on tulemused paremad vaid Ventspilsi sadamal, millel on torujuhe otse naftatehasega ja seetõttu ka suurem käive. Eelmisel aastal möödus Tallinna Sadam Gdanski sadamast. Riia sadama veoste maht kasvas mullu aeglasemalt kui Tallinna Sadamal. Ka selle aasta kolme esimese kuu tulemused on Tallinnal Riia sadama omadest tunduvalt paremad. Ettevõtte kasum on kasvanud 90 miljonilt kroonilt 1994. aastal 160 miljonile kroonile eelmisel aastal.

2.Ehituskonkursside puhul on Tallinna Sadama juhatus alati teavitanud nii tingimustest kui tulemustest nõukogu. Hoonestusõiguse konkursi tulemused kinnitas seni omaniku ehk riigi esindajana minister. Nüüd, mil riik tegi maa näol 1,4 miljardi krooni suuruse mitterahalise sissemakse sadama aktsiakapitali, läheb hoonestusõiguse andmine nõukogu pädevusse.

3.Rahandusministeeriumi töötajaist oli endise kantsleri Enn Pandi nõukogu esimeheks oleku ajal tema korraldusel nõukogu sekretärina tööle vormistatud ja sai selle eest 3000 krooni kuus ministeeriumi pressiesindaja. Hiljem pole Tallinna Sadama palgalehel ühtki ministeeriumide töötajat olnud.

4.Kalev Kallo ja hiljem ka Kalev Kukk sõitsid ministrina Tallinna Sadama autoga, kuid see oli seaduslikult vormistatud. Õigus anda oma vara mõnele riigiametile kasutada on riigile kuuluval firmal olemas.

5.Ma ei saa olla tööl purjus, sest kohtun iga päev kümnete inimestega ja sõidan autoga. Kui võtan ärilõunal klaasi veini, kutsun autojuhi.

Hetkel kuum